نفوذ «ابَرروند دیجیتالیزم» به مشاغل دنیا/ دانشگاه انسانهای ماهر پرورش دهد
رحمتعلی صابری عضو هیئت علمی گروه مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندر انزلی در گفتوگو با خبرنگار گروه استانهای خبرگزاری آنا با بیان اینکه دانشگاه میتواند با رویکرد نوآورانه، هم در راستای توسعه و درآمدزایی خود و هم برای رفع مشکلات بنیادین جامعه گام بردارد، عنوان کرد: رسالت دانشگاه ارتقای علمی، فرهنگی جامعه است و باید نیازمندیها و دغدغههای جامعه در نظر گرفته و بر اساس دغدغهها به جامعه کمک کند.
نمیتوانیم منکر ابَرروندها شویم
وی با بیان اینکه یکی از دغدغههای اساسی جامعه بحران بیکاری است، اظهار کرد: نرخ بیکاری در کشور ما بالاست و بحرانهای بسیاری به واسطه معضل بیکاری میتواند جامعه را تهدید کند. یکی از این تهدیدها موضوع فرار مغزها و مهاجرت نخبگان است. امروز تمام کشورهای مهاجرپذیر دنیا روی جوانان متمرکز شدهاند؛ چراکه در تلاش برای جذب نیروی کارِ ۳۰ سال آینده خود هستند.
صابری مطرح کرد: در کشور ما دولت به اندازه کافی نیرو داشته و توان حل معضل بیکاری را ندارد. فضای کسبوکار نیازمند انسانهای ماهر است؛ بنابراین رسالت دانشگاه این است که روی نرخ بیکاری اثر مثبت گذاشته و انسانهای ماهر پرورش دهد.
عضو هیئت علمی گروه مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرانزلی با تأکید بر اینکه امروز دیگر نمیتوانیم منکر ابَرروندها شویم، افزود: یکی از این ابرروندها دیجیتالیزم است که امروز در تمام مشاغل دنیا خود را نشان میدهد. به طور مثال شغل پزشکی تا ۱۵ سال آینده متحول خواهد شد و پیشبینی میشود تا هشت سال آینده تمام امور پزشکی حتی تشخیص نیز توسط روباتها انجام شود.
رونق کسبوکار محتاج مهارتهای جدید است
وی با بیان اینکه تا چند سال آینده ۶۵ درصد مشاغل دنیا دچار تحول خواهند شد، گفت: با این اوصاف ممکن است دیگر رویکرد دولتها و سازمانها به سمت مدارک دانشگاهی نباشد و مدارک جدید با عنوان نانومدرکها مطرح شود. این نانومدرکها روی مهارتهای ویژهای که بازار کار به آن نیاز دارد، تمرکز دارند.
به اعتقاد عضو هیئت علمی گروه مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی واحد انزلی با این روند مردم نیازمند کسب مهارتهای جدید بوده و رونق کسبوکار نیز محتاج مهارتهای جدید است.
صابری ادامه داد: در دورهای که ابرروند دیجیتالیزم در حال گسترش است، بهترین رویکرد نوآورانه دانشگاه نیز این است که به سمت دیجیتالیزم حرکت کند. این نوع دانشگاهها در دنیا قابلیت آموزش و تحصیلِ همزمانِ حضوری و الکترونیک را دارا هستند. با توسعه این نوع دانشگاهها در بسیاری از هزینهها نظیر وقت، رفتوآمد و... صرفهجویی شده و افراد میتوانند در هر نقطهای از شهر، استان، کشور و حتی خارج از کشور مشغول تحصیل شده و مهارت و مدرک لازم را کسب کنند و در ضمن هر دانشگاه در هر جا و از هر مکان در سراسر دنیا دانشجو و دانشپذیر داشته باشد.
نانومدرکها روی نیازمندیهای جامعه و بازار تمرکز دارند
وی با بیان اینکه نانومدرکها روی نیازمندیهای جامعه و بازار تمرکز دارند، گفت: هر دانشگاهی میتواند با توجه به توانمندیها، ظرفیتها، زیرساختها و رشتههایی که دارد، مهارتهای مورد نیاز جامعه را پرورش دهد. به طور مثال دانشگاه آزاد اسلامی واحد انزلی با برخورداری از زیرساختهای لازم از یک موقعیت ژئوپلیتیک نیز برخوردار است. یعنی از لحاظ موقعیت مکانی در نقطهای قرار گرفته است که مردم میتوانند به آن هم نگاه آموزشی و هم نگاه گردشگری داشته باشند.
عضو هیئت علمی گروه مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندر انزلی اضافه کرد: دانشگاه میتواند از طریق نوآوری و توجه به نیاز بازار، رسالت خود را که ارتقای علمی، فرهنگی جامعه است انجام داده و از سوی دیگر خود را از نظر مادی و معنوی رشد دهد. این یک مسیر گریزناپذیر است که دنیا به سمت آن حرکت کرده و بیتردید توجه به آن در سیستم ما نیز نتایج مثبتی به دنبال خواهد داشت.
به گزارش آنا، دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرانزلی با حدود ۲ هزار و ۸۰۰ دانشجو و ۸۲ عضو هیئت علمی در محدوده منطقه آزاد انزلی واقع شده است.
انتهای پیام/۴۰۶۲/
انتهای پیام/