نصیرزاده: موارد پایهای ورزش ایران مشکلات عدیدهای دارد
به گزارش گروه ورزش خبرگزاری آنا، پژوهشگر حوزه مدیریت و حقوق فوتبال در دوازدهمین جلسه کاربست یافتههای پژوهشی بخش صنعت معاونت صنایع عمومی وزارت صمت با اشاره به گردش مالی بالای ورزش و قرار گرفتن آن در جایگاه سوم جهانی پس از بانک و بیمه گفت: پتانسیلی که ورزش در حوزه اشتغالزایی و درآمد ارزی دارد از ابتدا آنچنانکه باید در کشور مورد توجه قرار نگرفته است.
هوشنگ نصیرزاده افزود: وزارت صمت با داشتن دو باشگاه پیکان و سایپا، دین خود را به ورزش از نظر حمایت مالی ادا کرده است، اما روند موجود برای این وزارتخانه توانمند، فقط بار مالی داشته است و آنچنانکه باید درآمدزایی از سوی این دو باشگاه رخ نداده است.
وی با ارائه بحثهای تخصصی در حوزه ورزش و سیاست و بسط دادن آنها به حوزه اقتصاد به اهمیت روزافزون مقوله ورزش در مناسبات جهانی تأکید کرد و گفت: وقتی تعداد کشورهای عضو سازمان ملل، عدد ۱۹۸ کشور بوده، اما تعداد کشورهای عضو فدراسیون جهانی فوتبال ۲۱۲ کشور است، نشان میدهد که همه کشورها (حتی در صورت نداشتن دولت مورد قبول سازمان ملل مثل افغانستان) دیپلماسی ورزش را بالاتر از دیپلماسی سیاسی میدانند.
نصیرزاده با پرداختن به نقش پررنگ ورزش در سیاست، اقتصاد و شادابی جوامع، ادامه داد: کشوری مانند برزیل بهواسطه فوتبال و مناسبات پشت پرده آن موفق شد در جام جهانی ۱۹۹۸ فرانسه، دوسوم از بدهی سنگین مالی خود به فرانسه را پرداخت کند؛ جام جهانی فوتبال هر چهار سال یک بار تبدیل به بزرگترین رویداد ورزشی در کل دنیا میشود؛ بنابراین موضوع مهمی است که فراتر از اقتصاد و سیاست، کل دنیا را تحت تأثیر خود قرار میدهد و بهطور حتم تحولات اقتصادی و سیاسی نیز در پی دارد.
این پژوهشگر حوزه مدیریت و حقوق فوتبال تصریح کرد: صنعت ورزش با شتاب خیرهکنندهای بهپیش میرود و اگر دیر بجنبیم در این زمینه جبران فاصلهها و البته شکافها غیرممکن خواهد شد، وقتی رونالدو با یک رقم نجومی از یوونتوس به منچستریونایتد میرود و در همان جلسه معارفه در ورزشگاه اولدترافورد و بهواسطه فروش پیراهنهای شماره ۷ خود از طرف باشگاه مربوطه، هزینه نقل و انتقالش تأمین میشود، پس اتفاق مهمی در حال رخ دادن است و جالب اینکه همین رقم مربوط به فروش پیراهن رونالدو در روز معارفه با کل بودجه سالیانه ورزش ایران برابری میکند.
نصیرزاده بیان کرد: بحث فروش بلیت، حق پخش تلویزیونی، اسپانسرینگ و کپیرایت در ورزش ایران همچنان در موارد پایهای با مشکلات عدیدهای روبهرو است و تا این موارد برطرف نشود ما هرچقدر هم در صنعت ورزش تلاش کنیم، گرفتار مشکلات خواهیم بود و رسیدن به درآمدزایی در مقوله ورزش چه ازنظر صادرات بازیکن و چه ازنظر صادرات لوازم ورزشی تولید داخل، کاری طاقتفرسا و پردردسر خواهد بود.
انتهای پیام/۴۰۴۸/
انتهای پیام/