تـراژدی «مرگ» در کمین سرنشینان خودرو/ لامپهایی که چراغ زندگی را خاموش میکنند
سعید آفتابی حسین در گفتوگو با خبرنگار گروه استانهای خبرگزاری آنا در بندرانزلی اظهار کرد: افزایش روزافزون خودروها و ترافیکهای سنگین، سوانح و تصادفات بیشتر و پیچیدهتری را رقم زده است بهگونهای که حوادث ترافیکی با مسائل عجیب و حواشی بیشتری مواجه شده؛ بنابراین به منظور نجات جان هموطنان، ناگزیر باید تلاش بیشتری در راستای ارتقای سطح آگاهیهای عمومی و تخصصی ترافیک در میان اقشار مردم و مدیران مسئول کرد.
وی اضافه کرد: با وجود اهمیت بالای رخداد تصادفات که همهساله جان هزاران نفر از هموطنان را میگیرد، هنوز تلاشی درخور و همهجانبه برای کاهش وحشتناک این آمار قابل ملاحظه دیده نمیشود، چراکه آنچه معیار ارزیابی عملکرد ماست، نتیجه است که هنوز وضعیت نابسامانی دارد.
عضو هیئت علمی گروه عمران ـ راه و ترابری دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرانزلی تبیین کرد: براساس مطالعات، هر تصادفی که رخ میدهد به چهار عاملِ انسان، جاده، محیط و وسیله نقلیه بستگی دارد و بررسی این عوامل به این معناست که هریک به سهم خود در رخداد تصادف و در پی آن مرگ و میرهای سالانه راهها نقش مهم و انکارناشدنی دارند.
آفتابی حسین توضیح داد: اگر رانندهای بادقت و مسئول داشته باشیم، راههایی ایمن و استاندارد ارائه کنیم، شرایط جوی و محیطی مناسب باشد و وسیلهای با ایمنی بالا در اختیار داشته باشیم، میتوانیم با اطمینان بگوییم که احتمال رخداد تصادف به صفر نزدیک میشود.
سالانه ۱.۳۵ میلیون نفر در تلفات رانندگی جان خود را از دست میدهند
وی تبیین کرد: نقطه مقابل این روایت، دورشدن هریک از عوامل چهارگانه از استانداردهای مورد انتظار ماست که نتیجهای جز تصادفات تأسفبار در پی نخواهد داشت.
عضو هیئت علمی گروه عمران ـ راه و ترابری دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرانزلی در بخش دیگری از گفتوگو با آنا عنوان کرد: بر مبنای آمار سازمان بهداشت جهانی (WHO) درباره تصادفات جادهای در سال ۲۰۱۸ میلادی، سالانه ۱.۳۵ میلیون نفر در تلفات رانندگی جان خود را از دست میدهند؛ یعنی هر دقیقه بیش از ۲ نفر در اثر تصادفات جادهای جان میسپارند.
آفتابی حسین تشریح کرد: با وجود اینکه کشورهای کمدرآمد تا متوسط فقط نیمی از خودروهای جهان را در اختیار دارند، بیش از ۹۰ درصد از کل مرگ و میرهای رانندگی را از آن خود کردهاند و این به آن معنی است که منابع لازم برای حفظ راهها در حد استاندارد بهرهبرداری، رعایت اصول و قوانین از سوی مردم، جایگاه و قدرت قانون در حفظ سلامت مردم، کیفیت خودروهای مورد استفاده و دهها دلیل دیگر برای این برتری آماری وجود دارد که باید برای دست یافتن به آن تلاش کرد.
وی متذکر شد: ایران با نرخ ۲۰۵ مرگ در هر یک میلیون نفر جمعیت در رتبه ۱۱۳ از ۱۷۵ کشور قرار گرفته که رتبه بسیار نامناسبی تلقی میشود و این هشداری برای توجه بیشتر به نکات کوچک و بزرگ در راستای حفظ جان مردمی است که در راهها در حال تردد هستند.
این استاد دانشگاه با بیان اینکه قصد داریم پرده از نکتهای بسیار مهم که بهتازگی در راههای کشور مشاهده میشود، برداریم، گفت: بهتازگی کیفیت تولید قطعات خودروهای داخلی بسیار تنزل یافته و جدا از مسئله رفاه سرنشین، نارضایتی مشتری و فاکتورهایی مانند این، گاهی بیکیفیتی یک قطعه کوچک میتواند منجر به حوادثی ناگوار شود بهویژه اگر این بیکیفیتی با بیتوجهی راننده نیز همراه باشد؛ یعنی دو عامل «وسیله نقلیه» و «انسانی» با هم همراه میشوند.
عضو هیئت علمی گروه عمران ـ راه و ترابری دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرانزلی تبیین کرد: یکی از قطعات مهم خودرو «چراغ ترمز» است و این بخش از خودرو نقش هشداردهنده با درجه اهمیت بسیار بالا به خودروهای پشت سر را برعهده دارد.
آفتابی حسین بیان کرد: بهتازگی اگر در جادههای برونشهری یا خیابانهای درونشهری در تردد باشید، مشاهده میکنید که بسیاری از خودروها بهخصوص خودروهای داخلی و نو، فاقد لامپهای سالم در سه بخش چراغهای هشداردهنده ترمز طرفین و میانی هستند و خودروهای خارجی با این عیب به میزان کمتری در مقایسه با خودروهای داخلی مواجه هستند.
وی گفت: متأسفانه رانندگان توجه زیادی به کنترل و چکهای دورهای این چراغهای مهم ندارند و از سوی دیگر، لامپهای موجود در فروشگاههای لوازم یدکی خودرو نیز قطعهای نیستند که عمر مناسب و کیفیتی درخور داشته باشند.
عضو هیئت علمی گروه عمران ـ راه و ترابری دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرانزلی بیان کرد: در عین حال قیمت این کالاهای بیکیفیت سر به فلک کشیده و نتیجه اینکه در دورههای بسیار کوتاهتری در مقایسه با سالهای پیش از کار میافتند و این مشکلی است که عواقب جبرانناپذیری در پی خواهد داشت.
خرابی چراغهای ترمز خودرو چه عواقبی دارد؟
این متخصص ترافیک در ادامه با اشاره به عامل خرابی چراغهای ترمز طرفین عقب خودرو مطرح کرد: براساس آمارهای پلیس راهور، دلایل تامه متعددی برای تصادفات وجود دارد که دو عامل مهم «عدم توجه به جلو» و «رعایت نکردن فاصله طولی» در مجموع بیش از یک سوم از نقش عوامل مؤثر بر رخداد تصادف را به خود اختصاص میدهند.
آفتابی حسین افزود: بنابراین اگر خودرو شما چراغهای ترمز خود را از دست داده است، بالغ بر یک سوم (۳۳ درصد) در خطر تصادف هستید و با وضعیتی که در سرعتگاههای بیشمار جادهای، نقص روسازیهای آسفالتی راهها، رانندگی نه چندان مناسب برخی هموطنان و ... با آن مواجه هستیم، این خطر بسیار در کمین است تا شما را به کام مرگ فرو برد.
وی تأکید کرد: این هشدار وقتی دوچندان میشود که سفرهای پرحجم در تعطیلات رسمی کشور شکل میگیرد و مسافران ناآشنا به مسیر با خودروهای بدون چراغ ترمز مناسب راهی جادههایی میشوند که بالقوه تصادفخیز هستند.
عضو هیئت علمی گروه عمران ـ راه و ترابری دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرانزلی در بخش دیگری از گفتوگو با آنا به ارائه راهکارهایی درباره پیشگیری از تصادف منجر به مرگ به دلیل نقص چراغ ترمز اشاره و بیان کرد: نخست اینکه هر زمان فرصت دارید با کمک یکی از اعضای خانواده یا اطرافیان خود کنترل کنید که آیا در حالت متوقف با فشردن پدال ترمز، جفت چراغهای ترمز عقب به انضمام چراغ هشدار میانی روشن میشود یا خیر؟
آفتابی حسین یادآور شد: دوم. اگر تنها هستید، در فضایی که نور کمتری وجود دارد و ترجیحاً تاریک (مثلاً در شب) در حالت متوقف پدال ترمز را فشار دهید و همزمان در آینه خودرو نگاه کنید که آیا نور چراغهای ترمز عقب به طور متقارن و روشن دیده میشود یا خیر؟
وی اضافه کرد: سوم اینکه میتوانید از آینه یا ابزارهای مانند آن و دوربینهای خودرو کمک بگیرید.
عضو هیئت علمی گروه عمران ـ راه و ترابری دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرانزلی تأکید کرد: این یک هشدار جدی و با اهمیت بالاست؛ تولیدکنندگان قطعات خودرو به چراغهای هشدار خودرو به عنوان یک لامپ ساده ننگرند و لامپهای کوچک، چراغهای زندگی بسیاری را خاموش خواهند کرد.
آفتابی حسین از هموطنان خواست تا برای اطمینان از سلامت چراغهای ترمز با یک کنترل ساده در حفظ جان خود، سرنشینان خودرو و سایر هموطنان کوشش کنند.
انتهیا پیام/۴۰۷۸/۴۰۶۲/
انتهای پیام/