دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
11 خرداد 1401 - 12:00
در برنامه اینسایت پرس‌تی‌وی بررسی شد؛

واکاوی اهمیت آلبانی برای آمریکا/ چرا واشنگتن منافقین را به آلبانی برد؟

شبکه جهانی پرس‌تی‌وی در یک برنامه تحلیلی، به بررسی پیشینه و جایگاه فعلی کشور آلبانی برای آمریکا پرداخت.
کد خبر : 662105
پمپئو مریم رجوی



به گزارش گروه جهان خبرگزاری آنا، یک قسمت از برنامه «اینسایت» شبکه پرس‌تی‌وی که به تحلیل ژرف رویدادها می‌پردازد به بررسی آلبانی اختصاص یافت. در گزارش ابتدای این برنامه، بیان شد که آلبانی تنها کشوری در اروپاست که اکثریت مسلمان دارد؛ با این حال بعد از جنگ جهانی دوم در زیر حاکمیت کمونیسم قرار داشت و انور خوجه که یک دیکتاتور کمونیست وابسته به شوروی سابق بود چند دهه بر آن مردم حکومت کرد اما با فروپاشی شوروی سابق، مردم مسلمان آن به دین و زندگی مذهبی بازگشتند.


پس از جنگ سرد، قدرت ایالات‌متحده در قالب ناتو به شرق اروپا گسترش یافت و آلبانی تحت نفوذ غرب ویژه آمریکا قرار گرفت. نه‌تنها در موضوعاتی مانند کوزوو بلکه حتی پذیرش تروریست‌های سازمان منافقین خلق در اردوگاهی در نزدیک شهر تیرانا پایتخت آلبانی.


جمعیت ۷۰ درصدی مسلمانان آلبانی


مسلمان بودن ۷۰ درصد از جمعیت آلبانی دلیلی برای اهمیت و توجه خاص ایالات‌متحده به آن است. آمریکا در اوایل قرن بیست و یکم تصمیم گرفت این کشور کوچک اروپایی در جنوب شبه‌جزیره بالکان در کرانه دریای آدریاتیک را به پایگاه عملیات علیه روسیه و کشورهای مسلمان مانند ایران و ترکیه تبدیل کند.




بیشتر بخوانید:


پرس‌تی‌وی و درک عمیق از سرزمین‌های اشغالی


واکاوی احتمال کاهش اثرگذاری دلار بر تجارت بین‌المللی در «اینسایت» پرس‌تی‌وی


هندوستان در محیط ژئواستراتژیکِ متغیر جهانی




سازمان منافقین خلق عامل ترور بیش از ۱۷ هزار نفر در ایران و کشتار ده‌ها هزار نفر از شیعیان جنوب و کردهای شمال عراق در دوران صدام است. بعد از سرنگونی رژیم بعث در بغداد، تروریست‌های منافقین خلق دیگر نمی‌توانستند در عراق بمانند چراکه به دلیل مشارکت در جنایات رژیم صدام به‌شدت مورد نفرت ملت عراق اعم از عرب‌ها و کردها قرار دارند و درنتیجه فشار افکار عمومی و راهپیمایی‌های متعدد علیه حضور این سازمان در عراق، آن‌ها اخراج شدند و با حمایت ایالات‌متحده در سال ۲۰۱۶ به کشور آلبانی رفتند.


قبل از آن نیز فتح‌الله گولن که از مخالفان دولت ترکیه اما هوادار امریکا و رژیم صهیونیستی است و در پنسیلوانیای ایالات‌متحده زندگی می‌کند، کشور آلبانی را برای کودتای سال ۲۰۱۶ خود علیه دولت اردوغان به‌عنوان پایگاه انتخاب کرده بود.


واکاوی اهمیت آلبانی برای آمریکا/ چرا واشنگتن منافقین را به آلبانی برد؟


در ادامه دکتر سام ترابی مجری برنامه «اینسایت» با دکتر اولسی یازیچی استادیار دانشکده تاریخ دانشگاه بین‌المللی اسلامی مالزی به گفتگو نشست. یازیچی ضمن اشاره به تاریخ معاصر آلبانی به‌ویژه نقشی که دولت آمریکا در کمونیسم زدایی در آلبانی داشت به بیان تأثیر موسسه جورج سوروس در مداخله در مسائل داخلی آلبانی از طریق سفارت آمریکا در تیرانا پرداخت.


به‌راستی چرا آمریکا تروریست‌های منافقین خلق را به آلبانی برد نه کشور دیگری؟ آلبانی بعد از نجات یافتن از دیکتاتوری کمونیستی، در سال ۱۹۹۲ به پایگاهی برای آمریکا به‌منظور ضربه زدن به ایران، ترکیه و روسیه تبدیل‌شده است.


نقش فتح‌الله گولن در سرمایه‌گذاری در مدارس آلبانی


اولسی یازیچی در سخنانش گریزی به نقش موسسه جرج سوروس و سفارت امریکا در تیرانا در ماجرای کودتای سال ۱۳۹۵ شمسی فتح‌الله گولن در ترکیه علیه دولت اردوغان زد. وی از نقش گولن و عثمان کاولا در خصوص سرمایه‌گذاری در مدارس آلبانی به‌منظور یارگیری سیاسی برای تأثیرگذاری بر فضای سیاسی آن کشور یاد کرد و علت انتخاب شدن آلبانی را به دلیل داشتن بیشترین شباهت فرهنگی و دینی در اروپا نسبت به کشورهای مسلمان مانند ایران و ترکیه می‌داند. این مورخ آلبانیایی تأکید کرد: «اکثریت مسلمانان آلبانی سنی هستند اما یک اقلیت بزرگی از بکتاشی‌ها که از آن‌ها به‌عنوان شیعه نیز یاد می‌شود در آن کشور زندگی می‌کنند بنابراین قرابت بیشتری میان آن کشور با ایران و ترکیه به نسبت دیگر کشورهای اتحادیه اروپا دیده می‌شود.»


آنچه در این برنامه بیان نمی‌شود اما باید به یاد داشته باشیم این است که برنامه «اینسایت» در شبکه پرس‌تی‌وی تولید و برای بینندگان انگلیسی‌زبان در سطح جهان ارائه می‌شود. بنابراین به تحلیل موضوعات و پاسخ به سؤالاتی می‌پردازد که برای این مخاطبان مطرح است. آنچه در این قسمت به آن پرداخته شد از این منظر قابل بیشتر موردتوجه است.


انتهای پیام/۴۱۰۶/



انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب