دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
آنچه در رویداد «عصر امید» خواهید دید/

ورود شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق به نظام اداری کشور به کارآفرینی منجر می‌شود

، شرکت‌کننده رویداد «عصر امید» گفت:
کد خبر : 660211
سورنا ستاری

در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علم و فناوری خبرگزاری آنا


جامه بزرگی
سؤال: معرفی؟
- شرکت ما هم در بخش خدمات مشاوره‌ای و هم در بخش تولید فعالیت دارد.
مشاوره شیمی و مهندسی شیمی در رابطه با خدماتی که صنایع نیاز دارند و چند مورد از محصولاتی که نیاز داشتند را ساخته و تحویل داده‌ایم.
سه نمونه از محصولات شاخصی که مورد نیاز صنعت بود و تولید کرده و تحویل داده‌ایم عبارتند از:
اسید فلئوریدریک است که در زبان انگلیسی آن را HF می‌نامند که آن را به صورت 50 درصد و از مواد معدنی که در کشور هست تولید کردیم و برای صنایع شوینده مورد استفاده قرار گرفت.
محصول دیگری که در حال حاضر مشغول تولید آن هستیم و کارخانه‌های بتن‌سازی همدان استفاده می‌کنند، روان‌سازهای بتن است که نام تخصصی آن پلی‌کربوکسیلات است. در غرب کشور چون تولیدکننده‌اش نبود و نیاز داشتند تولید کردیم و به آنها دادیم.
یک محصول های‌تک داریم که از پایان‌نامه یکی از دانشجویان ارشدم به تجاری‌سازی رسید، نانوپودر فلزات و اکسید فلزات مختلف است.
نانوپور در خیلی از صنایع ماده‌ای پایه است که به عنوان ماده اولیه برای متالورژی پودر استفاده می‌شود، برای آنتی‌باکتریال محصولات آرایشی بهداشتی استفاده می‌شود، در بعضی از سایزهای خیلی ریزش در صنایع نظامی کاربرد دارد.
این سه محصول، محصولی است که تولید شد و کارهای خدماتی هم که انجام دادیم با شرکت شهرک‌های صنعتی همدان همکاری داریم و راهبری تصفیه‌خانه شهرک صنعتی بوعلی را دو سال انجام دادیم.
این خدماتی بود که شرکت ما تا اینجا انجام داده است. الان هم سفارش یکسری پروژه‌ها را داریم و داریم مطالعاتش را انجام می‌دهیم با انستیتو، داریم به نتیجه می‌رسیم محصولی که از خارج وارد می‌شود را تولید کنیم و تحویل شرکت‌های آرایشی بهداشتی بدهیم.
یکسری از محصولات است که وارداتی است، نمی‌توانند تولید کنند، آنها الان در فاز مطالعاتی در حال انجام شدن است.
سؤال: ارزیابی رویداد گام دوم؟
- یکی از بزرگ‌ترین مشکلاتی که کشور و صنایع ما دارند این است که یک روند خاص برای دیده و شناخته شدن در آن وجود ندارد. حالا ما چه در داخل کشور و چه در خارج از کشور این مشکل را همیشه داشتیم که برای بازاریابی دچار مشکل بودیم. چه مایی که ‌تولیدکننده هستیم و چه آن خریدارانی که نیاز به موادی که ما تولید می‌کنیم دارند، آنها هم ما را نمی‌شناسند و مجبور می‌شوند از بانک‌های اطلاعاتی که الان روی اینترنت وجود دارد که قاعدتاً سایت‌های خارجی است را دنبال کنند و موادی که می‌خواهند را تأمین کنند.
الان به صورت سنتی در کشور ما یکسری بنکدارها در تهران هستند که هر جای ایران هر جنسی تولید شود باید به آنها داده شود و آنها در کل کشور توزیع کنند ولی متأسفانه روشی سیستماتیک نداریم که بتوانیم محصولات خودمان را بفروشیم.
این رویدادها باعث می‌شود اطلاعات مردم از تولیدات داخل کشور و صنایع مختلف از تولیدات مواد اولیه که شرکت‌های دیگر دارند تولید می‌کنند بیشتر شود و بتوانند پویاتر کار کنند و نیازهای کشور را بهتر بفهمند چون با توجه به سابقه نسبتاً طولانی که در دانشگاه‌ها دارم (بالای 23 سال سابقه کار و تحصیل دارم) معتقدم کمتر ماده‌ای پیدا می‌شود که داخل کشور توانایی انجامش را نداشته باشیم و چون بازار را نمی‌توانیم پیدا کنیم، خیلی‌هایش ساخته شده اما نتوانستند بفروشند و مواد همچنان از خارج وارد شده.
درست است، یک بخش‌اش برمی‌گردد به مشکلاتی که واسطه‌ها ایجاد می‌کنند و سعی می‌کنند فقط سود خودشان را ببینند و محصولاتی که از خارج می‌آورند با آن درصد نسبتاً بالایی که روی آن سود می‌کشند بدهند و نگذارند صنایع داخلی رشد کند، آن یک بخش‌اش است ولی بنده معتقدم بخش بیشترش این است که ما درست نمی‌توانیم بازاریابی کنیم.
اگر درست بتوانیم بازاریابی کنیم آن مشکل را می‌شود پشت سر گذاشت چون معتقدم نیروی کار و مواد اولیه در کشور ما نسبت به کشورهای دیگر حتی چین خیلی ارزان است و ما اگر بتوانیم درست، با همین روندی که الان داریم می‌بینیم در رویداد گام دوم دارد به نتیجه می‌رسد، اگر تعداد اینها را بیشتر کنیم و دانشجویان و اساتید ما در این زمینه فعال شوند، به راحتی می‌توانیم بالای 80 درصد نیازهای کشور را از محصولات خارجی برطرف کنیم.
سؤال: حمایت از سوی سازمان یا دانشگاه آزاد؟


بله. دوتا از محصولات ما که یکی‌اش همان نانو پودر  فلزات بود چون دقیقاً مربوط به پایان‌نامه فوق‌لیسانس یکی از دانشجوها بود، خوددانشگاه در بخشی از مالکیت آن سهیم بود و تمام تحقیقات در دانشگاه آزاد انجام شده بود و دانشگاه آزاد بخشی از انتفاع مالی‌اش را منتفع می‌شود و الان هم شرکت ما در مرکز رشد واحد همدان مستقر است و حمایت‌هایی که آنها کردند، هم به ما دفتر کار دادند، آموزش دارند می‌دهند، یک سالن در اختیارمان گذاشته‌اند بدون اجاره ون ما تولیداتمان را شروع کرده‌ایم. فقط درصدی از فروش خود را به دانشگاه می‌پزدازیم و امکانات آزمایشگاهی و مشاوره اساتید در اختیارمان است، بله خوب حمایت کردند.
سؤال: معرفی؟
- سعید جامه‌بزرگی، دانشیار شیمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان، مدیرعامل شرکت.


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب