سرمایهگذاری چشمگیر مخاطبان روی استارتآپها/ خبرگزاری آنا در جذب بازدیدکننده و مخاطب عام از نمایشگاه مؤثر عمل کرد
سجاد عباسی فشمی در گفتوگو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، گفت: امسال شاهد افزایش ۵۰ درصدی حضور شرکتهای دانشبنیان نسبت به سال گذشته هستیم. هر سال چهار سالن نمایشگاهی داشتیم، امسال ۶ سالن نمایشگاهی داریم و شاهد این بودیم که نهتنها ظرفیت ۶ سالن ما یک ماه مانده به اینوتکس بلکه حتی لیست رزرو هم تکمیل شد.
وی افزود: از این جهت استقبال در بخش نمایشگاهی بسیار خوب بود که قطعاً شعار سالی هم که مقام معظم رهبری انتخاب کردند، قطعاً در این استقبال بیتأثیر نبوده است.
عباسی فشمی ادامه داد: در بخش بازدیدکنندهها سال گذشته اپیدمی کرونا خیلی گسترده بود و ترس حضور مخاطب خیلی بیشتر بود. بااینحال سال گذشته ۲۴ هزار نفر مخاطب داشتیم. امسال هنوز آمار را تجمیع نکردهایم اما برای مثال تعداد بازدیدکنندگان فقط در روز گذشته از ۱۲ هزار نفر عبور کرد و حتی تعداد ناهارهایی که رستوران فروخت از ۸ هزار ناهار بیشتر فروخت که یکی از رستورانهای اینجاست.
وی اظهار کرد: قطعاً با توجه به واکسیناسیون عمومی و اینکه ترس مخاطب کمتر شد، قطعاً تعداد بازدیدکنندگان از ۴۰ هزار نفر عبور کرده است اما عدد دقیقترش را باید پس از برآورد کلی بدهیم. ما یکسری ارزیاب در نمایشگاه گذاشتهایم که این اطلاعات و دادهها را استخراج میکنند.
دبیر رویداد اینوتکس افزود: اما در بخش رویدادی، امسال ۱۴ عنوان رویدادی داشتیم که در طول برگزاری نمایشگاه این رویدادها مدام در حال اجرا بود. به هر سالنی بروید هیچکدام خالی نیست و در حال برگزاری رویداد است.
وی ادامه داد: فعالیتی که امسال داشتیم این بود که سعی کردیم هر کدام از این رویدادها را با نگاهی خروجیمحور شدن ببندیم. برای مثال روز گذشته انعقاد قرارداد پارک فناوری ازبکستان را با یکی از شرکتهای دانشبنیان ایرانی داشتیم. همچنین روز دوم نمایشگاه یک قرارداد صنعت و معدن را برای برطرف کردن نیازهای معدنی کشور داشتیم با سهتا از شرکتهای دانشبنیان که ارزش مجموع ریالی این قراردادها از ۴۶ میلیارد تومان عبور کرد.
عباسی فشمی افزود: یا موضوع تأمین مالی جمعی تا دیروز با اینکه دو روز است فعالیتشان را شروع کردند، از خود مخاطبانی که در نمایشگاه حضور دارند، سرمایهگذاری مخاطب روی این استارتآپهاست. یعنی هر شخص حتی با یک یا دو هزار تومان میتواند، ثبتنام کرده و سهام دریافت کند، تعداد فروش سهامهایی که داشتند دیشب از یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان عبور کرد که امروز قطعاً بیشتر خواهد شد.
وی ادامه داد: در بخشهای تجاری نمایشگاه، امسال موفقتر از سال گذشته بودیم. گرچه در بخش تجاری و بخش بینالملل امسال اتفاقات خوبی افتاد ولی خودم هنوز پتانسیل این رویداد را این نمیبینم و فکر میکنم خیلی بیشتر میشود در سالهای آینده خصوصاً در بخش بینالمللیاش بیشتر فعالیت کرد.
دبیر برگزاری این رویداد افزود: البته کمیته بینالملل که دو، سه ماه فعال شد و خروجی مثبتی از آن گرفتیم، اگر این کمیته برای سال آینده از همین الان فعالیتش را شروع کند که قطعاً یکی از برنامههای ما است که به همین شکل باشد، قطعاً برای سال آینده این مسیر خیلی آزادتر، بازتر و راحتتر برای حضور برنامهریزی شده شرکتهای خارجی خواهد بود.
وی ادامه داد: احتمالاً در مصاحبه با خارجیها در جریان قرار گرفتهاید، هر کدام از اینهایی که به ایران بیایند، صرفاً غرفه دریافت نکردند. از قبل از اینکه بیایند جلسات متناظرشان برایشان تنظیم شده بود. یعنی بهطور کامل مثلاً هر کدام از غرفهها سه، چهار نفر آمده بودند، یکی دو نفر در غرفه بودند و یک نفر دیگر در حال برگزاری جلسات با شرکتهای مختلفی که داخل نمایشگاه هستند تنظیم شد که خروجی مثبتی هم داشت.
عباسی فشمی خاطرنشان کرد: قطعاً برای سال آینده در بخش بینالملل فعالتر و بیشتر عمل خواهیم کرد تا خروجیهای مثبتتر سرمایهگذاریهای خارجی را داشته باشیم.
وی در رابطه با نقش رسانه و بهخصوص خبرگزاری آنا(بهعنوان پشتیبان رسانهای این رویداد) در جذب و استقبال مخاطبان یا سرمایهگذاران از نمایشگاه، عنوان کرد: بهصورت کلی خود ماها که خیلی شاید در جذب مخاطب عموم، مخاطب تخصصی مسیر خودش را به نحوی پیدا میکند اما جذب مخاطب عموم که شاید خیلی شاید با حوزه نوآوری آشنا نیست اما یا ایدهای در سر دارد یا در آینده خودش یا فرزندانش فارغالتحصیل شده و میخواهند در این حوزه گام بردارند، این آشنایی خیلی مهم است.
عباسی قشمی ادامه داد: این آشنایی قطعاً با کمک رسانهها صورت میگیرد و اگر رسانههایی مثل شما حمایت نمیکردند و حضور نداشتید فکر میکنم این رسالت یک مقدار ناتمام باقی میماند و در روز آخر و جمعه مشاهده میشود بسیاری با خانواده آمدهاند و حتی بچه کوچک با دوچرخه داشت رد میشد واقعاً این اثر رسانه است.
وی افزود: وقتی نمایشگاه حوزه استارتآپی است شاید آمدن بچه هفت، هشت ساله دلیلی نداشته باشد. این نشاندهنده اثرگذاری رسانه است و بچهها با حضورشان در این رویداد دید نسبت به این حوزه را پیدا میکنند و خصوصاًبچههایی که در رده دبیرستانی هستند بالاخره یک جرقهای ممکن است در ذهنشان بزند که من هم در آینده میتوانم یکی از اینها باشم و به دنبال ایدهام رفته و آن را عملی کنم و قطعاً نقش رسانه خیلی در این امر مهم است.
انتهای پیام/۴۱۶۷/
انتهای پیام/