علاقهمندان ورزشهای الکترونیک در کشور بالغ بر ۴۰ میلیون نفر هستند/ استقبال از تفاهمنامه با دانشگاه آزاد اسلامی برای برگزاری لیگ داخلی
علی حاتم نژاد در گفتوگو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا با ابراز خرسندی از برگزاری نمایشگاه اینوتکس ۲۰۲۲ در کشور و به خصوص برگزاری رویداد جینو؛ بازی نو که به ورزشهای الکترونیک مربوط میشود در رابطه با آینده ورزشهای الکترونیک خاطر نشان کرد: ورزشهایی که قاعدتاً باعث تمرکز بیشتری روی بحث گیم چه از سوی مردم و چه از سوی مسئولان خواهد شد، اهمیت پیدا کرده است.
وی افزود: این خیلی نکته مهمی برای فعالان حوزه گیم است، بهخصوص E-sports (ورزشهای الکترونیک) که در حال حاضر در دنیا بسیار بسیار حائز اهمیت است و شرایط مطلوبی را دارد فراهم میکند چه از نظر مالی و چه از نظر جمعیتی که علاقهمند است و جمعیت بسیار مهمی هم هست، اغلب نوجوانان و جوانان هستند.
دبیر انجمن ورزشهای الکترونیک ادامه داد: طبق آماری که در کشور داریم، نزدیک ۳۰ تا ۴۰ میلیون نفر گیمر وجود دارد که جمعیت بسیار قابل توجهی است. امیدوارم این قبیل برنامهها ادامه پیدا کند و ما بتوانیم با حمایت وزارت ورزش، کمیته المپیک، دولت و بهخصوص بخش خصوصی شرایط خوبی را برای ورزشهای الکترونیک در ایران فراهم کنیم.
وی افزود: یک مقدار فاصلهمان با آن سطح بالایی که در دنیا وجود دارد زیاد است و درصدد این هستیم که هر چه سریعتر این فاصله را پر کنیم.
حاتمنژاد در مورد ورزشهای الکترونیک گفت: متاسفانه این پروسه معکوس طی میشود. یعنی به دلیل اقبال زیادی که به ویدئوگیم در دنیا در این چند سال اتفاق افتاده و بهخصوص در میان قشر جوان، کمیته المپیک تصمیم گرفته که به دلیل ماهیت رقابتی بعضی از گیمها، آنها را در رسته ورزش قرار دهد.
وی افزود: برای کمیته المپیک ماهیت رقابتی بودن یعنی برنده و بازنده داشتن در کنار مخاطب زیاد، تعیینکننده آن رستهای است که عنوان ورزش میتواند به آن اطلاق شود.
ورزشهای الکترونیک الان در بعضی از رستهها این ویژگی را دارد. یعنی هم ماهیت رقابتی دارد، عادلانه است به دلیل اینکه تمام قوانیناش بر اساس هوش کامپیوتر است، میزان جذب مخاطب بسیار زیادی دارد و اینکه الان به عنوان ورزش در نظر گرفته شده به این دلایل است.
دبیر انجمن ورزشهای الکترونیک ادامه داد: اینطور که به نظر میرسد و میشود به صورت قطعی در مورد آن نظر داد این است که با گذر زمان و پیشرفت تکنولوژی، ورزشهای الکترونیک روز به روز پیشرفت بسیار چشمگیری مخصوصاً از نطر جذب مخاطب پیدا کرده است.
وی در مورد برگزاری جینو (بازی از نو) خاطر نشان کرد: این رویداد، اولین رویداد تخصصی گیم به جهت گرد هم آمدن شتابدهندهها، مسئولان و فعالان حوزه گیم است. برگزاری این دست همایشها و مراسم بسیار برای ما دستاندرکاران حوزه E-sports به دلایل مختلف خوشحالکننده است و امیدوارم که ادامهدار باشد.
حاتمنژاد افزود: به عنوان متولی E-sports و ورزشهای الکترونیک در وزارت ورزش قطعاً همکاری ادامهداری را با هر کدام از دوستانی که در این زمینه دوست داشته باشند فعالیت کنند، خواهیم داشت.
وی در خصوص نقش رسانه برای جذب مخاطبان بیشتری در حوزه ورزشهای الکترونیک اظهار کرد: حلقه مفقوده ورزشهای الکترونیک در ایران، رسانه است. خیلی نمیشود رسانه را مقصر دانست چون نگاه رسمی نسبت به ویدئوگیم و ورزشهای الکترونیک نگاه ممنوعهای بوده و حتی تا حدودی هم هست، رسانهها هم نتوانستند از این قاعده مستثنی شوند چون بالاخره مجبور هستند در یک چارچوب تعیین شده حرکت کنند و این موضوع فشار خیلی خیلی زیادی را به فعالان حوزه گیم وارد کرده است.
حاتمنژاد افزود: در حال حاضر برای انجام هر نوع فعالیتی شما نیاز به کامیونیتی دارید و نیاز دارید که شناخته شوید. شما تا زمانی که اسپانسر نداشته باشید به هیچ عنوان نمیتوانید فعالیت دلخواه خودتان را انجام دهید. حلقه مفقوده که باعث میشود جدایی بین سرمایه و فعالان حوزه گیم اتفاق بیفتد رسانه است.
وی ادامه داد: با توجه به اینکه ورزشهای الکترونیک وارد المپیک آسیایی شده و احتمالاً از دوره بعد وارد المپیک جهانی هم خواهد شد، رسانهها توجه ویژهای به این جریان کنند.قشر خیلی خیلی زیاد و مهمی درگیر این ماجرا هستند. امیدوارم که رسانهها بتوانند این مشکل را برای حوزه گیم هر چه سریعتر برطرف کنند.
حاتم نژاد با اشاره به این موارد جزء ضروریاتی است که باید اتفاق بیفتد، اظهار کرد: جوامعی که جوامع هدف هستند قاعدتاً از اولویت اصلی برخوردار هستند. قشر دانشجو در آن بازه سنی است که هدف اصلی ماست و ما به شدت مشتاق این هستیم که بتوانیم با دانشگاهها ارتباط برقرار کنیم و حتی خود دانشگاهها بتوانند عضوی از لیگ ما باشند.
وی افزود: بهطور مثال اگر قرار است لیگ ورزشهای الکترونیک در سطح کشور که الان دارد برقرار میشود، تیم دانشگاه آزاد اسلامی واحد مثلاً تهران جنوب خودش تیم داشته باشد و مسابقات داخلی برگزار کند. هر چقدر این لیگ داخلی فعالتر باشد و رسانه بتواند پوشش بیشتری به آن بدهد، موتور محرکه این جریانات که اسپانسرینگ است راحتتر جذب ما خواهد شد. دانشگاهها الان جزو مهمترین جوامع هدف ما هستند.
انتهای پیام/۴۱۶۷/
انتهای پیام/