پیامدهای دانشگاه در همه ابعاد جامعه اثرگذار است
به گزارش خبرنگار گروه استانهای خبرگزاری آنا از گنبدکاووس، علیرضا گرایلی در مراسم گرامیداشت مقام معلم که در محل سالن همایش سپهبد شهید حاجقاسم سلیمانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد گنبدکاووس برگزار شد، اظهار کرد: معلمی شغل بسیار ارزشمند است و همه انبیا و ائمه هدی در کسوت معلمی مردم را ارشاد و راهنمایی کردهاند و در همه اقوام و اعصار این شغل دارای مقام و منزلت بالایی بوده است، جا دارد که از خدای بزرگ شکرگزاری مضاعفی داشته باشم به این سبب که هم خود معلم و هم خدمتگزار شما استادان و معلمان گرامی هستم.
تقویت معنویات در دانشگاهها
وی در بخش نخست سخنان خود با تأکید بر لزوم معنویات و اخلاق در دانشگاه و نیز تقویت آن بیان کرد: خداوند متعال بابت هر نعمتی که به انسان میدهد در قیامت انسان را بازخواست میکند، بنابراین تعلیم و تعلم به سبب اینکه موجب راهنمایی، هدایت و مهارت یک انسان میشود بسیار خوب است و اگر یک انسان در مسیر صراط مستقیم قرار گیرد همانند یک سری نامتناهی و یک مجموعه هرمی اثر مثبت خود را برای نسلهای آینده میگذارد و معلم در همه ثواب کسانی که در این مجموعه هرم قرار میگیرند شریک است و اگر کسی را ناامید کرده و یا منحرف کند در همه گناهان او شریک است.
بیشتر بخوانید:
استادان رکن و قلب تپنده آموزشی عالی هستند
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد گنبدکاووس، پردیس مینودشت و مرکز گالیکش گفت: طبق فرموده قرآن کریم تعلیم و تعلم زمانی اثربخش و در مسیر درستی است که به همراه تزکیه و اخلاق باشد در سوره جمعه فرموده شده و یزکیهم و یعلمهم الکتاب والحکمه تزکیه بر تعلیم مقدم شده است و در سوره شمس خدای متعال پس از یازده قسم میگوید «قد افلح من زکیها و قد خاب مندساها» یعنی کسی که مراقبت کرد و تقوی داشت رستگار شد و کسی که به هوای نفس خودش اعتماد کرد جزء بدبختها شد.
عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی مطرح کرد: دکتر ویکتور فرانکل از معدود کسانی بود که از زندان آشوویتس در لهستان معروف به قتلگاه آدمسوزی زنده بیرون آمد؛ خطاب به معلمان سراسر جهان برای تمام تاریخ اینگونه مینویسد؛ «من در دوران اسارت اتاقهای گازی زیادی را دیدم که توسط بهترین مهندسان طراحیشده بود من پزشکان ماهری را دیدم که کودکان معصوم و بیگناه را با سنگدلی بهراحتی مسموم کرده و میکشتند من پرستاران کار بلدی را دیدم که انسانها را با تزریق یک آمپول به قتل میرساندند مجموعه این مشاهدات مرا به آموزش مشکوک کرد از شما تقاضامندم که تلاش کنید قبل از تربیت دانشآموزان بهعنوان یک دکتر یا مهندس از آنها یک انسان بسازید تا روزی تبدیل به جانوران روانی بیرحم دانشمند نشوند. پزشک و مهندس شدن کار دشواری نیست و هرکس میتواند پس از تلاش کوتاهی به آن برسد؛ اما به دانشآموزان خود بیاموزید که بهترین و بزرگترین ثروت هرکدام از آنها، انسانیت است که با هیچ مدرک تحصیلی در جهان قابلمقایسه نیست.»
معنویت محیط زندگی و کمبودها را به بهشت تبدیل میکند
گرایلی بیان کرد: معنویت و اخلاق محیط زندگی را حتی با کمبودهای مادی، بهشت میکند و در نبود اخلاق حتی با وجود مادیات، زندگی به جهنم تبدیل میشود، پس همه ما معلمان نیاز داریم که معنویت و اخلاق را در کنار تعلیم و تدریسمان آموزش بدهیم و فضیلتهایی چون گذشت، کمک به همنوع، راستگویی، شجاعت، تواضع، اعتمادبهنفس، توکل به خدا، ازخودگذشتگی، حفظ محیطزیست را ترویج دهیم و این محقق نمیشود مگر آنکه خودمان آن را رعایت کنیم.
مخاطب دانشگاههای نسل پنجم، دولت، صنعت و مردم هستند؛ اما مجوز آنها بر اساس نیاز صادر میشود. این دانشگاهها باید یک نیاز مهم را با رعایت مسائل زیستمحیطی حل کنند و بر مبنای توجه به توسعه پایدار نیرو تربیتکرده و فارغالتحصیل بدهند.وی ادامه داد: شئون رفتاری و سبک زندگی اسلامی و فضائل اخلاقی و باورهای دینی و مسئولیتپذیری اجتماعی را باور داشته باشیم و این باید بخش مهمی از فرآیند آموزش در محیط دانشگاههایمان باشد؛ چراکه دانشگاه یکنهاد علمی و فرهنگی است و آثار و پیامدهای آن در همه ابعاد جامعه اثرگذار است، تربیت نسل آیندهمان بدون توجه به امر اخلاقی و هویتی و معنوی در کنار بعد علمی حاصل نمیشود چقدر بد است که استادی دانشجویان را از آینده شغلی و زندگیشان ناامید کند و بگوید ازدواج کردن عامل بدبختی و عقبماندگی زندگی است و او را از حضور در عرصههای اجتماعی و سیاسی جامعه بر حذر کند.
نیروی متخصص سرمایه هر کشور است
گرایلی در بخش دوم سخنان خود در رابطه با تحولات دانشگاه اظهار کرد: دنیای امروز به این نتیجه رسیده که سرمایه اصلی یک کشور داشتن منابع غنی نفتی و طلا و نقره و معادن زیرزمینی و دریایی نیست؛ چراکه کشورهای متعددی با دارا بودن این منابع غنی بازهم در فقر و بدبختی به درمیبرند.
وی افزود: طبق بررسی سازمان ملل متحد ۸۰ درصد عامل رشد و پیشرفت کشوری مثل ژاپن و تعداد دیگری از کشورهای صنعتی وجود نیروهای متخصص و کارآمد آن کشورها هستند، نیروی متخصص در سایه امنیت و همدلی تولید علم میکند و با خلاقیت و نوآوری برای منابع موجود کشورش و منابع خام خریداریشده از کشورهای دیگر ارزشافزوده میدهد و باعث میشود که یک قطعه کوچک چند گرمی با چندین بشکه نفت برابری کند و یا یک گوشی ۵۰ گرمی تولیدی با ۱۰۰ بشکه نفت خام ما برابر کند و با فروش سالانه ۳۵۰ میلیارد دلار، آن شرکت بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار سود خالص به دست آورد، تمام بودجه امسال کشور افغانستان کمتر از یک میلیارد دلار بود و این در حالی است که این کشور یکی از غنیترین کشورهای با ذخایر تیتانیوم است که ارزش این ذخایر از تمام سرمایه نفتی عربستان بیشتر است.
دانایی توانایی میآورد
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد گنبدکاووس، پردیس مینودشت و مرکز گالیکش گفت: این دانایی است که توانایی میآورد بنابراین شما معلمان عزیز مهمترین عنصر در تربیت این نیروی محرکه و هدایت نیروی انسانی متخصص و متعهد هستید و در گام دوم انقلاب برای رسیدن به این رشد و تربیت نیروی انسانی و برای بارور کردن تمدن نوین اسلامی، نیاز داریم که با علم روز دنیا پیش برویم و لازم است از روند رشد دانشگاههای جهان و کشورمان اطلاع داشته باشیم.
عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی بیان کرد: نسل اول دانشگاهها در دهه شصت و هفتاد آموزشمحور بودند و مخاطب اصلی آنها دولت بود تا آنها را استخدام کند در دهه ۸۰ با رشد کارخانههای کوچک و رسیدن به کیفیت بهتر، پژوهشمحور شدند و علاوه بر دولت صنعت هم مخاطبان ها قرار گرفت در دهه ۹۰ مردم مشاهده کردند که مدرک تحصیلی برای استخدام کارایی ندارد و کارخانههایی نیز به دنبال افراد متخصص با مهارتهای عملی و اجرایی گشتند که موجب کارآفرینمحور شدن دانشگاه شد.
گرایلی ادامه داد: در بیشتر دانشگاههای مهم کشور، دانشکدههای مهارت، سراهای نوآوری و مراکز رشد و پارکهای علم و فناوری فعالشده است و مخاطب این دانشگاهها دولت، صنعت و مردم شدهاند، در این دانشگاهها دولتها مشتری ندارند و ارزشافزوده توسط مردم شکل میگیرد، این دانشگاهها سعی دارند بهجای تربیت نیروی متخصص، نیروی ماهر در نوآوری و تجاریسازی و اشتغال خُرد و کارآفرینی نقش مؤثری ایفا کنند.
وی بیان کرد: امروز دانشگاههای بزرگ جهان پا را فراتر برده و به سمت فناوریمحور حرکت کردند و نسل چهارم دانشگاهها را شکل دادند که در این دانشگاهها در کنار آموزش و پژوهش و کارآفرینی با تربیت رهبران اجتماعی سعی میکنند محیط رقابتی ایجاد کرده و در مسائل مختلف در کار اقتصادی موفقیت حاصل کنند، استارتآپها و کسبوکارهای نو مثل اسنپ و تعدادی دیگر حاصل این نگرش هستند، در آینده نیز دانشگاههای نسل پنجم در حال شکلگیری است.
گرچه مشکلات مزمن دل دردمندان و دلسوزان واقعی انقلاب را مکدر کرده است و همگی ما از این روند ناراحتیم؛ اما باید در میدان باشیم و مطالبهگری کنیم و با تحلیل درست نگذاریم دشمن بیرحم که بارها امتحان خودش را علیه بشریت و اسلام پس داده است ما را از مسیر منور و نورانی انقلابمان دور کند.صدور مجوز دانشگاههای نسل پنجم بر اساس نیاز
او اضافه کرد: مخاطب دانشگاههای نسل پنجم، دولت، صنعت و مردم هستند، اما مجوز آنها بر اساس نیاز صادر میشود این دانشگاهها باید یک نیاز مهم را با رعایت مسائل زیستمحیطی حل کنند و بر مبنای توجه به توسعه پایدار نیرو تربیتکرده و فارغالتحصیل بدهند، اما چگونه باید ما در این دانشگاهها وارد شویم و نسل جدید را تربیت کنیم. یکی از رویکردهای نوین در آموزش برای رسیدن به این مهم یادگیری مسئلهمحور است که در این روش موضوعات بهصورت گروهی طرح مسئله شده و فرصت تفکر به دانشجویان داده میشود تا با مباحثه فعالانه و کار گروهی به دنبال حل مسئله و یادگیری باشند.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد گنبدکاووس مطرح کرد: مسئلهمحور نقطه مقابل حافظهمحور و مدرسمحور است؛ چراکه در روش مدرسمحور بعد از مدتی همه اطلاعات از ذهن فرد بیرون میرود، لیکن در مسئلهمحور هیچگاه مسائل و مباحث از یاد نمیروند در این روش استاد بهعنوان یک مربی دانشجویان را وادار به دنبال کردن یک روش برای حل مسئله میکند و گاهی در این میان روشهای جدید و خلاقانه کشفشده که خروجی آنها میتواند دانشبنیان باشند، تجربه ثابت کرده است که دانشجویانی که بهصورت گروهی مشغول به کار میشوند معمولاً در مقایسه با افرادی که بهتنهایی درس میخوانند موفقترند.
گرایلی گفت: در این رابطه دانشگاه آزاد اسلامی در سند تحول و تعالی خود در ۵ چرخش تحولآفرین از آموزش حافظهمحور به یادگیری عمیق کاربردی فایدهمحور بسترساز و دانشبنیان، چرخه تحولآفرین از عرصه مقاله گرای غیر هدفمند به سمت پژوهش تقاضامحور در قالب طرح پایش، چرخش به سمت اجتماع تربیتی و تربیت گروهی، چرخش تحولآفرین به سمت درآمدزایی از جریان یادگیری و علم، چرخش تحولآفرین به سمت یادگیری مسئلهمحور و رشد کیفی و اصلاح واحدهای درسی را متحول میکند.
وی درباره جهاد تبیین و جنگ ادراکی دشمن گفت: امروز به برکت خون شهدا و تلاش دانشمندان و میراث ارزشمند گذشتگان و تلاش شما استادان و معلمان عزیز دستاوردهای بزرگی در حوزههای مختلف، نصیب کشورمان شده است و این پیشرفتها بههیچعنوان قابلمقایسه با گذشته نیست در علوم پزشکی سرآمد هستیم درحالیکه در دهه شصت به دلیل کمبود، پزشکان کمسوادی از بنگلادش و هند را با دهها برابر حقوق در بیمارستانهای خودمان مشغول به کار میکردیم، در علوم مهندسی ساختمان و راه و ترابری و ریل و قطار و ساخت مترو به پیشرفتهای بزرگی رسیدهایم درحالیکه حتی ساختمانهای ما را مهندسان خارجی میساختند، در علم نانو و سلولهای بنیادین و صنعت دفاعی و موشکی و لیزر و پهپاد جزء ۱۰ کشور نخست دنیا هستیم.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد گنبدکاووس بیان کرد: امروز دشمن سعی دارد در یک جنگ شناختی و ادراکی ما را دچار تردید و تناقض کند و با ناامید کردن مردم به اهداف شوم خود برسد، امروز ماهیت جنگ از حالت سختافزاری تبدیل به نرمافزاری شده و دشمن بدون هیچگونه خسارت جنگی و پرداخت هزینه و کشته شدن سربازانش از میان مردم یارگیری میکند تا مردم را از هویت ملی و اعتقادات و آرمانهای خود دور کند.
کلید سعادت کشور در دست معلمان است
گرایلی با اشاره به سخن امامخمینی (ره) که فرمودند کلید سعادت یک کشور در دستان معلمان آن کشور است، گفت: گرچه از جنگ تحمیلی سالها میگذرد و خیلیها به مقام شهدا غبطه میخورند؛ اما امروز هم ما میتوانیم مانند دوران جنگ با همدلی به دنبال دفاع از کشورمان باشیم. شما معلمان میتوانید بهعنوان افسران این جنگ نرم و پیچیده وارد عمل شوید و دستاوردهای انقلاب را مانند دوران دفاع مقدس در یک جنگ مجازی دفاع کنید.
وی مطرح کرد: به فرموده رهبر معظم انقلاب امروز جهاد تبیین یک فریضه فوری است، تبیین یعنی واقعیتها را بشناسیم و دست چدنی دشمن را ببینیم و تحلیلهای نادرست و مغرضانه دشمن را افشا کنیم، در جنگ سخت دشمن خودش را نشان میدهد اما در جنگ ادراکی و شناختی دشمن در خانه ماست و در دستان موبایل فرزندان ماست،گرچه مشکلات مزمن دل دردمندان و دلسوزان واقعی انقلاب را مکدر کرده است و همگی ما از این روند ناراحتیم اما باید در میدان باشیم مطالبهگری کنیم و با تحلیل درست نگذاریم دشمن بیرحم که بارها امتحان خودش را علیه بشریت و اسلام پس داده است ما را از مسیر منور و نورانی انقلابمان دور کند.
انتهای پیام/۴۱۱۷/۴۰۶۲/
انتهای پیام/