دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
18 ارديبهشت 1401 - 18:19
کلانتری مطرح کرد؛

بهره‌گیری از اندیشه‌های شهید مطهری در تدوین برنامه‌های دانشگاهی

سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز و واحد کرج گفت: در اندیشه‌شناسی استاد مطهری می‌توان چند موضوع مهم را درک کرد و در تدوین برنامه‌های دانشگاه مورد توجه و استفاده قرار داد.
کد خبر : 657440
روز معلم در واحد کرج



به گزارش خبرنگار گروه استان‌های خبرگزاری آنا از کرج، حسین کلانتری در مراسم تجلیل از مقام معلم که در دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج با حضور مسئولان محلی برگزار شد، اظهار کرد: در اندیشه‌شناسی استاد مطهری می‌توان چند موضوع مهم را درک و به عنوان راهکاری برای آینده استفاده کرد و می‌توان موضوع‌های انسان‌شناسی، اخلاق اسلامی، تمدن اسلامی، ولایت‌فقیه و علوم انسانی اسلامی را در جامعه و دانشگاه آزاد که به حق یک دانشگاه اسلامی است پیاده‌سازی کرد و این موارد می‌تواند در تدوین برنامه‌ها مورد توجه و استفاده قرار گیرد.


بهره‌گیری از اندیشه‌های شهید مطهری در تدوین برنامه‌ها در دانشگاه


وی اضافه کرد: موارد دیگری که در بیانات استاد مطهری و در کتاب‌های او قابل استفاده بوده و می‌توان استفاده کرد، آینده‌پژوهی، برنامه‌های دینی و فرهنگی‌، تدوین برنامه‌های کلان در حوزه جنگ نرم، کمک به تحقق تمدن اسلامی، توجه جدی به بحث جهاد تبیین، ظرفیت‌سازی و تربیت نیروی خلاق و اسلامی در دانشگاه و بحث کرسی‌های نظریه‌پردازی و آزداندیشی است که می‌تواند در برنامه‌ریزی دینی و فرهنگی دانشگاه مورد استفاده قرار گیرد.




بیشتر بخوانید:


نقش مهم دانشجویان در مهندسی فرهنگی کشور




تزکیه مقدم بر علم است


حجت‌الاسلام امیر ابراهیم زاده مسئول دفتر نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ آزاد اسلامی استان البرز هم در این مراسم با گرامیداشت یاد و خاطره استاد شهید مطهری بیان کرد: همه استادان روزی دانشجو یا طلبه بودند و اکنون به این جایگاه رسیده‌اند، انسان تا آخر عمرش دانشجو یا طلبه باقی می‌ماند و باید همواره علم و دانش را فرا بگیرد، زیرا مجهولات ما چندین برابر معلوماتی است که در اختیار داریم و برای دریافت معلومات بایستی تلاش کرد.


ابراهیم‌زاده افزود: علم بدون دین و معنویت و معنویت بدون علم آتش به پا می‌کند، اگر معنویت بدون علم باشد، مناسب نیست و اگر علم بدون معنویت باشد بمب اتم تولید می‌شود و عالم را ویران می‌کند.


مسئول دفتر نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز ادامه داد: تزکیه مقدم بر علم است، همانا بسیاری از علما که در عالم بشریت درخشیدند در مکتب استادانی پرورش یافته بودند که می‌دانستند انسان باید نخست به انسانیت خودش توجه کند و بعد به دنبال کسب علم باشد و علم نوری است که خداوند در دل هر بنده‌ای که او را دوست دارد قرار می‌دهد.


ابراهیم‌زاده اظهار کرد: استادان باید شاگردپروری کنند و مهارت‌ها و فنونی که مفید به جامعه است را به دانشجویان بیاموزند و دانشجو، استاد خود را به عنوان الگو تلقی می‌کند.


در ادامه عباسعلی زالی مشاور مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت با اشاره به نقش شهید مطهری در دوران قبل و بعد انقلاب اسلامی در تبیین مسائل اسلامی و وجود مؤثر وی در شکل‌گیری انقلاب اسلامی گفت: مسئله مهمی که امروزه مطرح است، مسئله علم است، العلم السطان، العلم نور- علم سلطان هست چون قدرت می‌آفریند، نور است برای اینکه راه را جلوی مردم روشن می‌کند.


وی با اشاره به نامگذاری امسال از سوی مقام معظم رهبری به نام «تولید دانش بنیان اشتغال‌آفرین» بیان کرد: هدف، اقتصاد دانش‌بنیانی است که بتواند اشتغال ایجاد کند و برای فارغ‌التحصیلان ایجاد شغل کند و اگر اقتصاد، دانش‌بنیان بود، می‌تواند نیازهای ما در رابطه با کشور را تأمین کند و دانشگاه‌ها و مجموعه‌های علمی استان البرز در قبال شعار سال یک وظیفه اساسی دارند که علمدار این حرکت باشند و با بهره‌گیری از استادان و دانشجویان به الگویی برای سایر استان‌ها تبدیل شوند.


زالی تأکید کرد: باید از علم به صورت صحیح در کشور استفاده کرده تا به درد بخورد و مسئولان باید راه را هموار تا علم وارد عمل شود و اقتصاد علمی داشته باشیم که می‌تواند رقابت در دنیا ایجاد کند.


به گزارش آنا، در این مراسم از استادان برتر هر دانشکده با اهدای لوح و هدیه تجلیل شد.


انتهای پیام/۴۱۱۷/



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته