باید نظام نوآوری پیوسته را افزایش دهیم/ توسعه دورههای پسادکتری و تامین مالی موردنیاز
به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، پیمان صالحی در نشست معاونان پژوهشی دانشگاههای کشور که پیش از ظهر امروز در سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی ایران برگزار شد، اظهار کرد: موضوعات کلانی همچون مباحث دانشبنیان و اشتغالآفرین، پیوستگی در نظام نوآوری، نمایهسازی نشریات، برنامههای کلان، مرجعیت علمی، افزایش اثربخشی پژوهشهای علمی بهمنظور اثربخشی، دیپلماسی علم و فناوری، نگاشت ظرفیتها و توانمندیهای کشور و استفاده بهینه از آنها، اثر بخشی و ماموریتگرایی در پژوهشهای علوم انسانی و علوم پایه و ترویج و فرهنگسازی که پژوهشگران برای ما بسیار حائز اهمیت است.
پیوستگی در نظام نوآوری
وی افزود: اهمیت پارکهای علم فناوری، مراکز رشد و غیره به خاطر زنجیره ارزش در کشاورزی است. در زنجیرههای ارزش نمیتوانیم حلقهها را نادیده بگیریم زمانیکه از نظام نوآوری سخن میگوئیم نمیتوانیم از مراحل آن چشمپوشی کنیم اما میتوان آن را بومیسازی کرد. هر TRL جایگاه خود را دارد، دانشگاهها کارهای بنیادین خود را انجام میدهند اما زمینه تجاریسازی را دانشگاه فراهم نمیکنند. باید به تفکیک تحقیقات کاربردی، بنیادی و وظایف تجاریسازی مشخص باشد.
معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم بیان کرد: آن چیزی که ما بهدنبال آن هستیم ایجاد توازن در ایجاد مقاله، مرکز رشد و فناوری است، باید نظام نوآوری پیوسته را افزایش دهیم اگر بهدنبال تجاری سازی هستیم نباید از پژوهشهای دانشگاهی چشم پوشی کنیم هرقدر پژوهشها مسئلهمحور شود این توازن بین سه مورد مذکور برقرار میشود.
توسعه دورههای پسادکتری و تامین مالی آنها
صالحی ادامه داد: تعداد اعضای هیئت علمی در دنیا ثابت است، اما در ایران نه تنها اعضای هیئت علمی بلکه تعداد کارکنان پژوهشی نیز ثابت است درحالیکه پژوهشهای ما هر روزه افزایش پیدا میکند و این تعداد کم پاسخگوی نیازها نیست.
وی اضافه کرد: در سال۲۰۲۰ در امریکا ۶۵ هزار و ۶۸۱ نفر در دوره پسادکتری تحصیل کردهاند که تعداد پژوهشگران غیرهیئت علمی فعال آن ۲۹ هزار و ۶۶۱ نفر بوده است و ۲۸۳ هزار دانشجوی پزشکی دارند همچنین در انگلستان تعداد دانشجویان پسادکتری از امریکا بیشتر بوده درحالی که کوچکتر است. ما باید هیئت علمی را از فارغالتحصیلان پسادکتری جذب کنیم، اما متاسفانه در طول ۱۰ سال تنها قریب به هزار و ۲۰۰ مورد در این دوره تحصیل کردهاند.
معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم گفت: در کشور با دو معضل کمبود محقق و منابع مالی مواجه هستیم زیرا تعداد پژوهشگران ما بسیار کم است باید سهم پژوهش ما از تولید ناخالص ملی را به ۴ برسانیم باید منابع مالی بهکار گیری پسادکتری را فعال کنیم.پسادکتری برای به تاخیر انداختن بیکاری نیست بلکه استفاده از نیروی علمی جوان کشور است. سهم ایران از مقالات بینالمللی ۳.۶ درصد است که باید این عدد افزایش پیدا کند.
صالحی بیان کرد: از سوی دیگر مبحث مهمی که نقش حیاتی در کشور دارد ماموریت گرایی در دانشگاهها و پژوهشگاههای کشور است، باید با تحقق این امر به اهداف مورد نظر برسیم و موضوع پسادکتری برای ما بسیار جدی است که امیدواریم تا پایان سال به این اقدام مهم دست پیدا کنیم.
انتهای پیام/۱۰۴/
انتهای پیام/