دستیابی به دانایی تدریجی است، آسانسوری نیست/ لزوم برآوردهشدن بودجه پژوهش از تولید ناخالص ملی
به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، محمدعلی زلفیگل در حاشیه نشست معاونان پژوهشی دانشگاههای کشور در جمع خبرنگاران در پاسخ به اینکه با توجه به شعار سال چرا هنوز خروجی و محصول دانشگاهها را در زندگی مردم نمیبینیم؟ اظهار کرد: یک ماه از فرمان سال گذشته و نباید خیلی عجله کرد. دستیابی به دانایی تدریجی است، آسانسوری نیست. در بحث تولید دانشبنیان اشتغالآفرین هم همینطور است. از زمانی که یک ایده شکل بگیرد و این ایده مراحل آزمایشی را طی کند و به هسته فناور و شرکت دانشپایه و شرکت دانشبنیان تبدیل شود، زمان میبرد. به همین دلیل ما نباید انتظار این را داشته باشیم که یکشبه در عرصه فناوری و نوآوری اتفاقات خاصی رقم بخورد.
وی ادامه داد: در بحث فرمان سال ما باید زیرساختها را مهیا کنیم. سیاستگذاریها را تغییر دهیم. نوع نگاهمان به بحث علم و فناوری و نوآوری تغییر کند و بهگونهای عمل کنیم که إنشاءالله فرمان سال تحقق پیدا کند. امیدوار هستیم با نوع نگاه جدیدی که حاکمیت به بحث فناوری، نوآوری و علم دارد و حمایتهای ویژهای که میشود، آن اتفاقات مد نظر مقام معظم رهبری اتفاق بیفتد اما محدودیتهایی داریم که اینها نیاز به حمایتهای فرابخشی دارد.
وزیر علوم بیان کرد: بهعنوان مثال ما در بحث مالکیت فکری مشکل داریم و کسانی که نوآوری انجام میدهند، از نتیجه و سود آن نوآوری خوب بهره نمیگیرند و بلافاصله محصول حاصل از نوآوریشان کپیسازی میشود یا جای دیگری استفاده میکنند و مرجعی برای پیگیری نیست. یا در بحث پژوهش، ما بیمه پژوهش نداریم. اگر مرکز تحقیق و توسعه یک شرکت یا یک صنعتی با یک پژوهشگری قرارداد پژوهشی ببندد و وسط کار یکی از آنها به هر دلیلی نتواند کار خودش را انجام دهد، آن پژوهش ابتر باقی میماند.
زلفی گل افزود: در بحث علم، فناوری و نوآوری، تعهداتی در برنامههای توسعه کشور وجود داشته که تحقق پیدا نکرده، درصد مورد نظر از درآمد ناخالص ملی که باید صرف پژوهش و فناوری میشده، نشده است. پس نباید انتظار داشته باشیم که در برونداد اتفاق خاصی بیفتد. زمانی میتوانیم انتظار داشته باشیم که آن تعهدات قانونی هم تحقق پیدا کند. إنشاءالله که با پیگیریها و فرهنگسازی شما آن درصد از درآمد ناخالص ملی که باید صرف پژوهش و فناوری میشده تحقق پیدا کند تا نقش دانشگاهها و پژوهشگاهها و دانشمندان ما پررنگتر دیده شود.
وی اضافه کرد: اگرچه امروز هم افتخارات علمی، فناوری و نوآوری نتیجه خروجی دانشگاههای ما هستند. کسانی که در عرصههای نانو، بایو، تسلیحات نظامی، امنیتی، پهپادها، سلولهای بنیادی، اقدامات متعدد انجام دادند از فارغالتحصیلان دانشگاهها هستند. پس نقش دانشگاهها در زندگی مردم و امنیتی که امروز داریم کاملاً محرز است.
وزیر علوم درباره راهاندازی مراکز رشد و پژوهشگاهها گفت: قانون این موارد را پیشبینی کرده است. وقتی که پارک علم و فناوری یا مرکز رشد جدیدی تأسیس میشود، شورای گسترش آموزش عالی مجوزش را صادر میکند، سیکل و مسیر خودش را طی میکند، از طریق سازمان مدیریت و برنامهریزی ردیف خاصی دیده میشود و اعتبارات لازم برایش پیشبینی میشود.
انتهای پیام/۱۰۴/
انتهای پیام/