دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
17 ارديبهشت 1401 - 20:52

آمپول کتورولاک برای چیست؟

اگر جراحی کرده باشید یا دچار دردهای حاد شده باشید، احتمالا با آمپول کتورولاک آشنایی دارید. اما آیا دقیقا می‌دانید آمپول کتورولاک برای چیست؟ یا اصلا کتورولاک چیست؟ سوزن کتورولاک برای چه تزریق می‌شود؟
کد خبر : 657234
image-20220507204252-2.jpeg



به گزارش گروه بازار خبرگزاری آنا، اگر جراحی کرده باشید یا دچار دردهای حاد شده باشید، احتمالا با آمپول کتورولاک آشنایی دارید. اما آیا دقیقا می‌دانید آمپول کتورولاک برای چیست؟ یا اصلا کتورولاک چیست؟ سوزن کتورولاک برای چه تزریق می‌شود؟ نحوه تزریق آمپول کتورولاک چگونه است؟ آمپول کتورولاک برای کمردرد استفاده می‌شود؟ آمپول کتورولاک برای درد پریود تزریق می‌شود؟


آمپول کتورولاک برای چیست؟


کتورولاک یک داروی ضددرد و از دسته داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی است که برای مدیریت دردهای متوسط تا شدید و حاد استفاده می‌شود. کتورولاک دارویی نیست که برای مدت طولانی یا برای دردهای معولی تجویز شود، بلکه زمانی تجویز می‌شود که درد بیمار به قدری شدید باشد که نیاز به داروهای مسکن اپیوئیدی مثل مورفین داشته باشد. به خاطر عوارض جانبی آمپول ketorolac نباید بیش از ۵ روز تجویز شود و اگر دارو کارساز نبود یا برای مدت طولانی‌تری نیاز بود، پزشک داروی شما را تعویض خواهد کرد. در ادامه با این داروی ضددرد، عوارض جانبی، موارد احتیاط، تداخلات دارویی و هر آنچه لازم است در مورد آمپول ketorolac بدانید با شما صحبت خواهیم کرد.


آمپول کتورولاک برای چیست؟



آمپول کتورولاک برای درمان کوتاه‌مدت دردهای متوسط تا شدید استفاده می‌شود. از کتورولاک معمولاْ قبل یا بعد از جراحی‌های پزشکی استفاده می‌شود. کاهش دردی که به وسیله‌ی کتورولاک آمپول ایجاد می‌شود، کاری می‌کند تا ریکاوری راحت‌تری داشته باشید و زودتر بتوانید به زندگی روزمره‌تان بازگردید.


آمپول کترولاک جزو داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی (NSAID) به حساب می‌آید. این دسته‌ی دارویی برای درمان التهاب و درد استفاده می‌شود. از داروهای دیگر این گروه می‌توان به ایبوپروفن و ناپروکسن اشاره کرد، اما کتورولاک نسبت به سایر NSAID ها در کاهش دردهای التهابی و غیر التهابی موثرتر است.


آمپول ketorolac برای مدیریت کوتاه مدت درد حاد (تا ۵ روز)، با دوز متوسط تا زیاد استفاده می‌شود. نباید ketorolac آمپول برای درد جزئی یا مزمن مورد استفاده قرار گیرد.


نحوه مصرف کتورولاک چیست؟


آمپول کتورولاک برای چیست؟


اگر پزشک داخلی یا هر پزشک دیگری آمپول ketorolac را برای شما تجویز کرده است، حتما از دستورات پزشک تبعیت کنید. برای مصرف صحیح داروی کتورولاک لازم است از اطلاعات روی جلد دارو به دقت پیروی کنید. آمپول کترولاک به صورت محلول (مایع) برای تزریق عضلانی یا به صورت داخل وریدی، استفاده می‌شود. برای استفاده از این دارو نکات زیر را در نظر بگیرید.


اگر به صورت مداوم کتورولاک برای شما تجویز شده است، معمولا مصرف آن به صورت هر ۶ ساعت یک آمپول تزریقی است که باید توسط پزشک تزریق شود.


قرص خوراکی کتورولاک معمولا هر ۴ تا ۶ ساعت یک عدد قابل مصرف است.


نباید این آمپول را داخل ستون فقرات تزریق کرد.


نباید آمپول ketorolac را به داخل قفسهٔ سینه تزریق کرد.


برای جلوگیری از خطر خونریزی معده و دیگر عوارض جانبی آمپول کترولاک از کمترین دوز موثر برای کمترین دوره تزریق استفاده کنید.


اگر بیشتر از ۵ روز از مصرف ketorolac آمپول می‌گذرد و احساس بهبود یا کاهش درد نداشتید برای تعویض دارو یا استفاده داروهای دیگر با پزشک خود مشورت نمایید.


قبل از استفاده آمپول کتورولاک موارد ایمنی مانند تغییر رنگ دارو یا مشاهده ذرات در داخل دارو را بررسی کنید و در صورت مشاهده این موارد از استعمال دارو خودداری کنید.


اگر هنگام تزریق دارو احساس درد افزایش یافت و یا حال عمومی شما بهبود نیافت و بدتر شد حتما با پزشک خود مشورت کنید.


به صورت منظم آزمایش‌های پزشکی مانند فشار خون و آزمایش‌های عملکرد کلیه را انجام دهید و برای جزئیات بیشتر با پزشک خود مشورت کنید.


آمپول ketorolac برای وضعیت فعلی شما تجویز شده است و در موارد دیگر و حتی مشابه بدون تجویز دکتر آن را مصرف نکنید.


برای تاثیر حداکثری ketorolac آمپول بر روی وضعیت شما بهتر است سر وقت این دارو را مصرف کنید.


در صورتی که فرم خوراکی دارو برای شما تجویز شده است، جهت کاهش عوارض گوارشی آن را پس از غذا مصرف نمایید .


از مصرف چند داروی ضد درد با هم برای اثر بیشتر خودداری نمایید.


موارد مصرف کتورولاک چیست؟


آمپول کتورولاک برای چیست؟


احتمالا این سوال را از خود می‌پرسید که آمپول ketorolac برای چیست؟


همان‌طور که گفته شد آمپول کتورولاک ۳۰ میلی گرمی و قرص کتورولاک ۱۰ میلی گرمی برای کاهش درد استفاده می شود. برخی از بیماری‌هایی که با قرص کتورولاک بهبود می‌یابند را در زیر خواهید دید؛


کتورلاک برای سردرد


به نظر می‌رسد کتورولاک دارویی ایمن و قابل تحمل در کنترل درد بیمارانی است که با سردرد اولیه به اورژانس مراجعه می کنند. براساس نتیجه‌ی بدست‌آمده از این مطالعه، این دارو بعد از گذشت یک ساعت از تزریق و به صورت واضح‌تر دو ساعت بعد از تزریق تاثیر خود را در کاهش شدت درد بیماران نشان می‌دهد.


کتورولاک و دندان درد


مهمترین داروهای تسکین دندان درد، داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی (NSAID) هستند که به کاهش علائم التهاب و تورم کمک می کنند. داروهای مبتنی بر ایبوپروفن، کتوپروفن و کتورولاک بیشترین تاثیر را روی دندان درد می گذارند. به نظر می‌رسد بهترین داروهای ضدالتهاب برای درمان سریع دندان درد، کتانوف- کتورولاک (دولاک، کتوکام، کتورول، کتوفریل) باشند.


آمپول کتورولاک برای کرونا



داده‌های موثقی در خصوص تأثیر مستقیم داروی کتورلاک بر درمان علائم کرونا وجود ندارد. اما از آنجا که داروهای ضدالتهابی از قبیل ناپروکسن و آسپرین توانسته‌اند تا حدودی اثربخشی مثبتی بر کنترل التهاب و درد و تب در بیماران کرونایی داشته باشند، پیشبینی می شود که آمپول کتورلاک برای کرونا هم می‌تواند مفید باشد. اما برای استفاده از این دارو الزامی است که با پزشک داخلی مشورت کنید. در ضمن اگر برای درمان بیماری خاصی داروی کتورلاک مصرف می‌کنید و در حین مصرف دچار بیماری کرونا شدید، باید با پزشکتان در خصوص ادامه‌ی مصرف آمپول کترولاک مشورت کنید.


کتورولاک برای دیسک کمر


از نظر تزریقی آمپول های زیادی برای درمان کمردرد وجود دارد. آنچه بین مردم از همه رایج‌تر است آمپول متوکاربامول یا آمپول روباکسین است. این آمپول که در جامعه با عنوان آمپول کمردرد هم معروف شده است، نقش شل‌کننده عضلانی دارد و بر خلاف تصور عامه نقش درمانی زیادی در درمان کمردرد ندارد. آمپول مهم دیگری که در زمینه کمردرد به‌خصوص در موارد دیسک کمر استفاده می شود، آمپول کتورولاک است. آمپول ketorolac در دسته داروهای ضدالتهابی غیر استروئیدی هستند که در مرحله اول به میزان ۲ تا ۳ عدد استفاده می شوند.


آمپول کتورولاک در سرماخوردگی


می‌دانیم که یکی از علائم سرماخوردگی که بسیاری به آن مبتلا می‌شوند، بدن درد است. برخی از افراد نمی‌توانند درد بدن را در سرماخوردگی تحمل کنند، بنابراین آمپول کتورولاک برای آنها تجویز می‌شود.


عوارض کتورولاک


درصورتی که پزشک داخلی داروی کتورولاک را برای شما تجویز کرده است مطمئن باشید فوائد آن برای شما بیش از مضراتش بوده است. لازم است بدانید اکثر افرادی که آمپول کتورولاک را مصرف کرده‌اند، عوارض کتورولاک را تجربه نکرده‌اند. آمپول کتورولاک به فرم خوراکی و تزریقی در بازار دارویی موجود است که هر فرم آمپول ketorolac عوارض جانبی خاصی را ایجاد می‌کند:


شایع‌ترین عوارض کتورولاک


تزریق آمپول کتورولاک ممکن است منجر به عوارضی مانند موارد زیر شود:


گیجی


عدم هوشیاری


سردرد


دل‌پیچه.


اگر هرکدام از این عوارض شدت یافت، سریعا با فوریت‌های پزشکی تماس بگیرید.


سایر عوارض جانبی


این دارو ممکن است باعث افزایش فشارخون شود، لذا همیشه فشار خون خود را حین مصرف این دارو بررسی کنید.


NSAID ها توانایی لخته‌شدن خون را کاهش می‌دهند، بنابراین میزان خونریزی از محل زخم را پس از آسیب افزایش می‌دهد.


حمله‌ی قلبی یا سکته


زخم معده


زخم معده باعث ایجاد علائمی مانند دل درد، مدفوع سیاه رنگ و شبیه به قیر، ضعف و سرگیجه هنگام ایستادن می‌شود.


خونریزی روده


کاهش عملکرد کلیه


نارسایی کبدی.


برای اطلاعات بیشتر درباره داروی کتورولاک می‌توانید از مجله سلامت دکترتو دیدن فرمایید.


انتهای پیام/۴۱۲۹/



انتهای پیام/

برچسب ها: درد کمردرد دارو
ارسال نظر
هلدینگ شایسته