دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
17 بهمن 1394 - 14:15

بازدید خبرنگاران از مراحل آماده‌سازی شهر آفتاب/ ایستگاه مترو تا پایان اسفند قابل بهره‌برداری است

تور بازدید از شهر آفتاب با حضور خبرنگاران رسانه‌های جمعی و مسئولان شهرداری و مدیران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد و مراحل اتمام فاز اول این مجموعه که قرار است در اردیبهشت‌ماه میزبان بیست و نهمین دوره نمایشگاه کتاب تهران شود، تشریح شد.
کد خبر : 65652

به گزارش خبرنگار فرهنگی آنا، جمعی از خبرنگاران فرهنگی و اجتماعی صبح امروز شنبه 17 بهمن‌ ماه با حضور در مجموعه شهر آفتاب از روند احداث این مجموعه بازدید کردند و مسعود شهرام‌نیا‌ رئیس موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران، ترک‌آبادی مدیرعامل سازمان سرمایه‌گذاری شهرداری تهران و مجید حسینی مدیرعامل نشر شهر و مشاور رسانه‌ای شهردار تهران به تشریح و ارائه توضیح درباره بخش‌های مختلف شهر آفتاب پرداختند.


این بازدید از محل ایستگاه مترو که برای دسترسی به شهر آفتاب در خط یک متروی تهران در نظر گرفته شده در دست احداث است، آغاز شد و ترک‌آبادی ضمن بیان این مطلب که عملیات ریل‌گذاری در این ایستگاه انجام شده و تا پایان اسفندماه قابل بهره‌برداری است، از ارائه خدمات حمل‌ونقل به بازدیدکنندگان نمایشگاه کتاب تهران خبر داد. هرچند عنوان شد ورود به محوطه ایستگاه به دلیل دغدغه‌های ایمنی برای خبرنگاران وجود ندارد.


مدیرعامل سازمان سرمایه‌گذاری شهرداری تهران همچنین به مساحت مجموعه شهر آفتاب اشاره کرد و گفت: در حال‌حاضر مجموعه نمایشگاهی شهر آفتاب در زمینی به مساحت 160هکتار پایه‌گذاری شده اما افق این مجموعه 270 هکتار است. ما در این مجموعه 15 سالن نمایشگاهی خواهیم داشت که در حال‌حاضر 3 سالن آن ساخته شده است.


بازدیدکنندگان پس از عبور از محور چهارباغ و گذشتن از میدان اصلی شهر آفتاب که 200 متر قطر دارد‌ و پس از میدان نقش‌جهان که بزرگترین میدان پیاده‌رو در کشور است به ساختمان U شکلی که برای کاربری اداری ساخته شده بازدید کردند و در ادامه به سالن ملل یا سالن صدستون با 10هزار مترمربع مساحت که سازه‌ای قابل‌توجه بوده و پیش‌تر نمونه‌ داخلی نداشته رسیدند.


یکی از بخش‌های دیگر از سالن‌های شهر آفتاب که مهم‌ترین و بزرگترین بخش از این مجموعه است که نمایشگاه کتاب در آن برگزار خواهد شد، ساختمان‌هایی سه‌قلو با سازه فلزی هستند.


مدیرعامل سازمان سرمایه‌گذاری شهرداری تهران درباره این سازه توضیح داد: «این ساختمان‌ها مجموعا 25‌هزار‌ مترمربع مساحت دارند و با احتساب فضای ساختمان اداری و سالن ملی مجموعا 55هزار مترمربع فضای مسقف را در اختیار نمایشگاه کتاب تهران قرار خواهد داد.»


وی همچنین از برپایی چادرهای موقت در محیط‌های آزاد شهر آفتاب به مساحت 65هزار مترمربع خبر داد که مجموعا 120هزار مترمربع فضای موردنیاز برای نمایشگاه کتاب تهران را تامین می‌کند.


ترک‌آبادی همچنین با اشاره به سیستم تهویه هوا در سالن‌های سه‌قلو از توان انتشار هوا از هریک از دریچه‌های تعبیه‌شده به مسافت 50 متر خبر داد و این اطمینان داد که سیستم تهویه هوای شهر آفتاب به خوبی می‌تواند جوابگوی نمایشگاه کتاب تهران باشد.


بازدیدکنندگان در ادامه از محور گودال‌باغچه دیدن کردند؛ گذری که برای ارتباط بین سالن‌های نمایشگاهی تعبیه شده اما در فاز اول تنها ارتباط بین سه سالن فعلی شهر آفتاب را میسر می‌کند و قرار است بخش‌های دیگر این محور توسط بخش‌خصوصی احداث شود.


ترک‌آبادی با بیان این مطلب که کل زیرساخت‌های نمایشگاهی از جمله تونل‌سازی‌ها و تجهیزات تاسیساتی احداث شده، خبرنگاران را به بازدید از تونل تاسیساتی این مجموعه دعوت کرد. این کانال که 4/5 در 4/5 متر است، 2/5 کیلومتر طول دارد و تجهیزات تاسیساتی مانند لوله‌های آب، کانال‌های تهویه هوا و کابل‌های برق و مخابرات را به بخش‌های مختلف نمایشگاه انتقال می‌دهد. آنچنان که هیچ سازه‌‌ای روی زمین وجود ندارد و هیچ دکل برقی در محوطه نمایشگاه نیست.


ترک‌آبادی همچنین از در نظر گرفتن 5 هکتار فضای سبز در محوطه شهر آفتاب خبر داد و ابراز امیدواری کرد تا این بخش‌ها برای نمایشگاه کتاب تهران به طور کامل احداث و مورد بهره‌برداری قرار بگیرد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته