دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
مدیر شبکه مستند در گفت‌وگو با آنا:

از تغییرات مدیریتی سیما بی‌اطلاعم/حق مدیران جدید است که افراد موردتأیید خودشان را انتخاب کنند

محسن یزدی معتقد است که مدیران جدید این حق را دارند که افراد مورد تایید خودشان را که بیشتر می‌شناسند و به کار آن‌ها اعتقاد دارند را به کار بگیرند.
کد خبر : 656346
محسن یزدی مدیر شبکه مستند سیما

به گزارش خبرنگار حوزه رادیو و تلویزیون گروه فرهنگ خبرگزاری آنا، شبکه مستند سیما از سال ۱۳۸۸ به‌صورت آزمایشی و از سال ۱۳۸۹ به‌صورت رسمی کار خود را با تمرکز بر سینمای مستند آغاز کرد. این شبکه در صدد تبیین و ترویج بصیرت دینی، معرفی راه‌های ایجاد جامعه سالم، تبیین لزوم هویت ایرانی اسلامی و ارائه تصویری واقعی از جامعه، با هدف اصلاح و نمایش ظرفیت‌های تاریخی، فرهنگی، قومی و مذهبی اقصی نقاط میهن اسلامی است. مستندهای گردشگری و مرجع بودن این شبکه در تولید و انتشار مستندهای این حوزه از دیگر ماموریت‌های شبکه مستند سیما محسوب می‌شود.


محسن یزدی، مدیر شبکه مستند سیما است که علاوه بر فعالیت در مطبوعات و رسانه‌ها تولید چند مستند را نیز در کارنامه خود دارد. فیلم‌های مستند «۹۹درصد» درباره جنبش وال استریت و «مسافر ایران» که درباره حضور یک مادر شهید لبنانی از جمله آثار مستندی است که نام محسن یزدی را به عنوان کارگردان در عنوان‌بندی خود دارد. وی همچنین تهیه‌کنندگی فیلم «ابرها در راهند»، «روزگار رضاخانی» و «خاطرات خانه متروک» را برعهده داشته است. با مدیر شبکه مستند سیما به گفت‌وگو پرداخته‌ایم که در ادامه از نظر می‌گذرانید.


باز هم به مستند های تاریخی خوب نیاز داریم


یزدی در پاسخ به این پرسش که بیشترین درخواست مخاطبان پخش چه نوع مستندهایی بوده و برنامه‌ شبکه مستند سیما برای درخواست‌هایی که اکثریت مخاطبان داشتند، چیست، گفت:‌ بیشترین درخواست مخاطبان از شبکه مستند سیما مستندهایی درباره حیات‌وحش است که در دنیا هم این نوع از مستندها بسیار پرطرفدار هستند. بعد از آن مستندهای ایرانگردی، اجتماعی، ورزشی، تاریخی و دفاع مقدس مورد توجه مخاطبان این شبکه هستند.


وی درباره اینکه آیا افزایش کمّی مستندهای تاریخی کیفیت آثار را پایین نیاورده است، اظهار کرد: اتفاقاً من معتقدم تا کنون مستندهای تاریخی زیادی تولید نشده و برعکس این زیرشاخه به نسبت مستندهای دیگر کمتر هم شاخته شده است. بنابر این نیاز داریم که آثار باکیفیت بیشتری تولید شود. از سوی دیگرمستندهای خوب تاریخی هم کم نداریم. البته ساخت مستند تاریخی کار بسیار سختی است چراکه به پژوهش‌های زیادی نیاز دارد، ضمن اینکه از بعضی مقاطع هم فیلم موجود نداریم، در این شرایط مجبور هستیم تصویرسازی کنیم. در کل حوزه تاریخی به نسبت حوزه‌های دیگر هم سخت‌تر است و هم از لحاظ اقتصادی ساخت آن گرانتر تمام می‌شود.


آموزشگاهی برای آموزش مستندسازان نداریم


مدیر شبکه مستند سیما درباره اینکه با مستندسازان شهرستانی و چهره‌های گمنام چگونه می‌توان ارتباط گرفت، بیان کرد: ما در کشور مستندسازهای بسیاری در سطوح مختلف با درجه بندی‌های متفاوت درجه یک، دو و... داریم. محل دیده شدن کارهای مستندسازان هم عمدتاً در جشنواره‌ها است؛ جشنواره های مستند و مستند تلویزیونی که خود شبکه مستند سیما فراخوان می‌دهد و آثار به این شبکه ارسال می‌شوند. ما اگر استعدادی در برخی کارها بببینیم خودمان با آن مستندساز ارتباط گرفته و با او کار می‌کنیم. ارتباط گرفتن با شبکه هم کار سختی نیست، بعضی‌ها نمونه کار می‌فرستند، بررسی می‌کنیم و جواب آن‌ها را می‌دهیم.


وی در ادامه افزود: مکانی به‌عنوان آموزشگاه برای استعدادیابی یا آموزش افراد مبتدی نداریم؛ شبکه مستند سیما در تلاش است مکانی را برای مستندسازان مبتدی و ضعیف ایجاد کند البته شاید هم این کار شدنی نباشد. در کل ما معتقدیم که مستند، داستانی نیست که هزینه‌هایش آن‌قدر بالا باشد که فردی نتواند اولین کارش را بسازد مگر اینکه فردی در حوزه‌ای از مستندسازی ویژگی‌هایی داشته باشد که نظر ما را جلب کند و شبکه مستند سیما با او صحبت کرده و مراوده خواهد کرد.


از تغییرات مدیریتی سیما بی‌اطلاعم اما حق مدیران جدید است که افراد موردتایید خودشان را انتخاب کنند




بیشتر بخوانید:‌





مدیران جدید این حق را دارند که افراد مورد تایید خود را به کار بگیرند


یزدی در پاسخ به این پرسش که با توجه به فروکش‌کردن شیوع کرونا شبکه مستند سیما چه تمهیداتی برای تقویت روحیه جامعه و رونق گردشگری داخلی دارد، خاطرنشان کرد:‌ مستندهای ایران‌گردی در شبکه مستند سیما جزو مستندی‌های اصلی است؛ یعنی این شبکه در برنامه هفتگی خود همیشه به صورت پررنگ به مستندهای حیات‌وحش و ایران‌گردی می‌پردازد. مخاطبان شبکه مستند سیما هم همیشه دومین خواسته‌شان بعد مستند حیات‌ وحش، ایرانگردی است. ناگفته نماند که مستندهای ایران‌گردی به جهت تعداد روزهای فیلمبرداری، سفر و... گران‌تر و هم مدت زمان تولید آن طولانی‌تر است. در شرایط همه‌گیری ویروس کرونا هم تولید این نوع مستند با محدودیت‌ و گاهی اوقات هم با مشکل مواجه شد به همین علت کمتر تولید شد. بعد از رفع شرایط کرونایی به مستندهای ایران‌گردی بیشتر می‌پردازیم.


وی درباره اینکه شایعاتی مبنی بر تغییر مدیریتی در برخی شبکه‌های سیما وجود دارد، اظهار کرد: در مدیریت‌های جدید و در هر کجا تغییرات وجود دارد. مدیران این حق را دارند که افراد مورد تایید خودشان را که بیشتر می‌شناسند و به کارشان اعتقاد دارند را به کار بگیرند. در مورد تغییرات در شبکه‌های سیما هم من همین خبرهایی که در رسانه‌ها هست را خوانده‌ام و بیش از آن اطلاعی ندارم و درباره اینکه آیا در مورد شبکه مستند سیما هم تغییراتی اعمال می‌شود یا خیر چیزی نمی‌دانم.


انتهای پیام/۱۱۰/


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب