دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
11 ارديبهشت 1401 - 13:05

نحوه‌ی عملکرد داروی مترونیدازول

در سری مقالات بررسی دارویی مجله سلامت دکترتو به بررسی و معرفی داروی مترونیدازول پرداخته ایم. آنتی بیوتیکی است که با باکتری‌ها مقابله می‌کند و برای درمان انواع مختلف عفونت‌ها استفاده می‌شود. این ماده متعلق به دسته‌ای از آنتی بیوتیک‌ها است که به نام نیتروایمیدازول شناخته می‌شوند. این دارو با جلوگیری از رشد باکتری‌ها و پروتوزوا ها کار می‌کند.
کد خبر : 656172
رپرتاژ



به گزارش گروه بازار خبرگزاری آنا، در سری مقالات بررسی دارویی مجله سلامت دکترتو به بررسی و معرفی داروی مترونیدازول پرداخته ایم. آنتی بیوتیکی است که با باکتری‌ها مقابله می‌کند و برای درمان انواع مختلف عفونت‌ها استفاده می‌شود. این ماده متعلق به دسته‌ای از آنتی بیوتیک‌ها است که به نام نیتروایمیدازول شناخته می‌شوند. این دارو با جلوگیری از رشد باکتری‌ها و پروتوزوا ها کار می‌کند. این آنتی بیوتیک فقط عفونت‌های باکتریایی را درمان می‌کند و در درمان عفونت‌های ویروسی مانند سرماخوردگی و آنفولانزا ننقشی ندارد. مترونیدازول برای درمان عفونت‌های باکتریایی واژن، معده، روده، کبد، پوست، مفاصل، مغز، قلب و دستگاه تنفسی استفاده می‌شود.


مترونیدازول موضعی نیز به شکل کرم و ژل وجود دارد که برای درمان روزانه (یک بیماری پوستی) استفاده می‌شود. همچنین ژل واژینال مترونیدازول برای درمان عفونت‌های باکتریایی واژن نیز قابل استفاده است. توجه داشته باشید که مترونیدازول عفونت‌های قارچی واژن را درمان نمی‌کند.


مترونیدازول فقط عفونت‌های باکتریایی را درمان می‌کند و در درمان عفونت‌های ویروسی مانند سرماخوردگی و آنفولانزا نقشی ندارد.


نحوه‌ی عملکرد داروی مترونیدازول


داروی مترونیدازول با متوقف کردن رشد انواع باکتری‌ها و انگل‌ها کار می‌کند. داروی مترونیدازول تنها روی رشد عفونت‌های باکتریایی و انگلی تاثیر می‌گذارد. این دارو برای درمان عفونت‌های ویروسی مانند سرماخوردگی و آنفولانزا استفاده نمی‌شود.


مترونیدازول ممکن است به همراه داروهای دیگری برای درمان زخم‌های معده و روده‌ی ناشی از رشد باکتری (هلیکوباکتر پیلوری) استفاده شود.


مترونیدازول را در درمان چه بیماری‌هایی می‌توان استفاده کرد؟


نحوه‌ی عملکرد داروی مترونیدازول


به طور کلی متخصص داخلی مترونیدازول را برای درمان عفونت‌های انگلی دستگاه گوارش از جمله عفونت‌های ژیاردیا در روده‌ی کوچک، انواع آمیبیازیس (روده‌ای و خارج روده‌ای) تجویز می کند. همچنین مترونیدازول به تنهایی یا در ترکیب با آنتی بیوتیک‌های دیگر در درمان آبسه‌ ناشی از باکتری‌های بی هوازی استفاده می‌شود. درمان عفونت‌های حاد دندانپزشکی، عفونت هلیکوباکتر پیلوری در معده، پریتونیت، عفونت‌های زخم، عفونت مفصلی، بیماری التهابی لگن، واژینوز باکتریال و عفونت‌های تریکوموناس واژن از دیگر کاربردهای درمانی مترونیدازول هستند. در زیر به بررسی بیماری‌های گفته شده می‌پردازیم.


۱: ژیاردیازیس


عفونت ژیاردیا یک عفونت روده‌ای است. عفونت ژیاردیا (ژیاردیازیس) یکی از مهم‌ترین بیماری‌های منتقله از راه آب است. این انگل از طریق غذا و تماس شخص با دیگری، قابل انتقال است. مترونیدازول در درمان ژیاردیازیس قابل استفاده است.


علائم و نشانه‌های ژیاردیازیس ۱ تا ۳ هفته پس از مواجهه با انگل ظاهر می‌شوند و ممکن است شامل موارد زیر باشد:


اسهال آبکی و چرب و بدبو


خستگی یا بی حالی


نفخ شکم


حالت تهوع


و کاهش وزن.


۲: آمیبیازیس


آمیبیازیس یک عفونت انگلی روده است که توسط تک یاخته‌ای به نام انتاموبا هیستولایتیکا ایجاد می‌شود. آمیبیازیس بیش‌تر در کشورهای گرمسیری دیده می‌شود. این انگل از طریق آب و غذای آلوده و تماس مستقیم با مدفوع وارد بدن می‌شود.


آمیبیازیس دو فرم روده‌ای و خارج روده‌ای دارد. وقتی کیست‌های انگل وارد روده‌ی بزرگ می‌شوند، به درون دیواره‌ی روده‌ی بزرگ منتقل می‌شوند. این امر باعث اسهال خونی، کولیت و تخریب بافت روده می‌شود. در نتیجه فرد آلوده، با انتشار کیست‌های انگل از طریق مدفوع آلوده، بیماری را گسترش می‌دهد.


علائم آمیبیازیس، ۱ تا ۴ هفته پس از بلع کیست‌های انگل ظاهر می‌شوند. انگل می‌تواند دیواره‌ی روده را تخریب کند و باعث اسهال خونی آمیبی شود. سپس انگل وارد جریان خون شده و به اندام‌های داخلی مختلفی مانند کبد، قلب، ریه‌ها و مغز می‌رود و باعث آبسه، عفونت، بیماری شدید و حتی مرگ شود. درمان آمیبیازیس به مدت ۵ تا ۱۰ روز و با استفاده از مترونیدازول امکان پذیر است.


افرادی که بیش‌تر در معرض خطر ابتلا به آمیبیازیس قرار دارند عبارتند از:


افرادی که به مکان‌های گرمسیری با بهداشت نامناسب سفر کرده‌اند.


مهاجران از کشورهای گرمسیری با شرایط بهداشتی نامناسب


افرادی که در شرایط بهداشتی نامناسب مانند زندان‌ها زندگی می‌کنند.


افراد هم‌جنسگرا (مردان)


و افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند.


۳: عفونت‌های حاد دندانپزشکی


عفونت حاد دندان به طور معمول هنگامی رخ می‌دهد که باکتری‌ها به پالپ دندان (عصب) حمله کرده و به بافت‌های اطراف دندان نیز گسترش می‌یابند. آبسه‌های موضعی دندان به برش جراحی و خروج محتویات آبسه و درمان ریشه پاسخ خوبی می‌دهند. در صورت خفیف بودن علائم، آنتی بیوتیک‌هایی مانند مترونیدازول در درمان عفونت‌های دندانی نقش دارند. در نتیجه در صورت تشخیص دندان پزشک، می توانید از مترونیدازول برای درمان عفونت دندان استفاده کنید.


آیا بیماری های دیگری با داروی مترونیدازول درمان می‌شوند؟


بله! لیست کامل بیماری هایی که به کمک مترونیدازول درمان می‌شوند را در مقاله مرتبط با این دارو در مجله سلامت دکترتو می‌تواند مشاهده کنید.



مترونیدازول در درمان کرونا چه نقشی دارد؟


همان طور که گفته شد، مترونیدازول آنتی بیوتیکی است که برای درمان بیماری هایی که باکتری ها در بروز آن ها نقش دارند، کاربرد دارد. اما چرا این دارو در نسخه ی بیماران مبتلا به کرونا به وفور دیده می شود؟


به نظر می رسد به دلیل تضعیف سیستم ایمنی به وسیله ویروس کرونا، ریه ها مستعد ابتلا به عفونت های باکتریایی نیز هستند. مترونیدازول از بروز عفونت باکتریایی در کنار عفونت ویروسی، جلوگیری می کند. در برخی از نسخه ها، مترونیدازول به صورت ترکیبی با دیگر داروها در تعدیل علائم کرونا به کار می رود.


طریقه مصرف داروی مترونیدازول و دوز مصرفی


مترونیدازول فقط با نسخه‌ی پزشک در دسترس است.


داروی مترونیدازول را به صورت خوراکی و طبق دستور پزشک عفونی مصرف کنید.


برای جلوگیری از ناراحتی معده داروی مترونیدازول را به همراه یک لیوان آب یا شیر میل کنید.


دوز مصرف داروی مترونیدازول به سن، وضعیت بیماری و پاسخ‌گویی بدن شما به درمان بستگی دارد.


برای تاثیرگذاری بهتر داروی مترونیدازول دارو را در فواصل معین و در زمان مقرر میل کنید.


مصرف داروی مترونیدازول را تا زمانی که توسط پزشک تجویز می‌شود ادامه دهید حتی اگر بعد از چند روز علائم بیماری‌تان ناپدید شوند.


توقف زودهنگام دارو ممکن است منجر به بازگشت عفونت شود.


در صورتی که وضعیت بیماری شما مثل قبل ادامه داشت یا حالتان بدتر شد به پزشک خود اطلاع دهید.


در صورت عدم نیاز به مصرف آنتی بیوتیک، مصرف خودسرانه‌ی آن خطر ابتلا به عفونت مجدد و مقاومت در برابر آنتی بیوتیک را افزایش می‌دهد.


اگر در طول روز نیاز به مصرف چند دوز مترونیدازول دارید، بهتر است فاصله‌ی زمانی بین دوزها را به طور مساوی تقسیم کنید. به عنوان مثال، اگر باید ۳ بار در روز قرص مترونیدازول را مصرف کنید، بین هر قرص، ۸ ساعت فاصله باشد.


دوزهای تجویزی برای کودکان کم‌تر است و به سن یا وزن کودک بستگی دارد.


داروی مترونیدازول ممکن است موجب گیجی، ناهوشیاری و تاری دید شما بشود. الکل و ماری‌جوانا این حالات را تشدید می‌کند، لذا از رانندگی و فعالیت‌هایی که نیاز به هشیاری دارند تا زمانی که در هشیاری کامل به سر ببرید اجتناب کنید.


هنگام مصرف داروی مترونیدازول از خوردن الکل پرهیز کنید و در صورت مصرف ماری‌جوانا با پزشک خود صحبت کنید.


داروی مترونیدازول ممکن است هنگام استفاده از واکسن زنده‌ی باکتریایی مانند واکسن تیفوئید به خوبی عمل نکند. هنگام استفاده از داروی مترونیدازول بدون تشخیص پزشک عمل واکسیناسیون را انجام ندهید.


قبل از هر گونه جراحی همه‌ی داروهایی که مصرف می‌کنید را با پزشک یا دندان‌پزشک خود در میان بگذارید.



انتهای پیام/ ر




انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته