دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
27 فروردين 1401 - 10:59

فیروزه کوب چگونه ساخته می شود

یکی از زیباترین هنرهای ایرانی، هنر فیروزه کوبی است که قدمت آن به حدود 70 سال پیش باز میگردد. در هنر فیروزه کوبی از فیروزه‌های کوچک و سنگ ریزه‌ها آثار هنری و چشم نواز خلق می‌کنند که نظر هر ببینده‌ای را خود جلب خواهد کرد. هنر فیروزه کوبی نخستین بار در شهر مشهد معرفی شد اما پس از آن به استان اصفهان برده شد و امروزه فعال‌ترین شهر در زمینه ساخت آثار فیروزه کوب، شهر اصفهان است.
کد خبر : 652909
image-20220416105053-1.jpeg



به گزارش گروه بازار خبرگزاری آنا  یکی از زیباترین هنرهای ایرانی، هنر فیروزه کوبی است که قدمت آن به حدود 70 سال پیش باز میگردد. در هنر فیروزه کوبی از فیروزه‌های کوچک و سنگ ریزه‌ها آثار هنری و چشم نواز خلق می‌کنند که نظر هر ببینده‌ای را خود جلب خواهد کرد. هنر فیروزه کوبی نخستین بار در شهر مشهد معرفی شد اما پس از آن به استان اصفهان برده شد و امروزه فعال‌ترین شهر در زمینه ساخت آثار فیروزه کوب، شهر اصفهان است. در این مقاله قصد داریم به مراحل ساخت یک اثر فیروزه کوب بپردازیم؛ با ما همراه باشید.


نحوه ساخت محصولات فیروزه کوب


سنگ فیروزه یکی از زیباترین سنگ‌های تزئینی در سراسر دنیاست که کاربردهای مختلفی دارد. از گذشته تا به امروز از سنگ فیروزه برای ساخت جواهرات، تزئین مکان‌های مختلف، ساخت ظروف و ... استفاده شده و هر کدام از این آثار طرفداران خاص خود را دارند. فیروزه کوبی برای تزئین ظروفی مانند گلدان، آینه و ... به کار رفته و نتیجه نهایی بسیار زیبا خواهد بود. سنگ فیروزه در مناطق خشک دنیا وجود دارد اما بهترین نوع آن در نیشابور-ایران استخراج می‌گردد و در فیروزه کوبی ایرانی هم از سنگ‌های معدن نیشابور استفاده می‌کنند که همین امر کیفیت بالای این محصولات را تضمین می‌کند.


فیروزه کوب چگونه ساخته می شود


مرحله ساخت محصولات فیروزه کوب در 5 مورد خلاصه می‌شود. در مرحله اول ظرف فیروزه کوب را آماده کرده و در مرحله دوم سنگ‌ فیروزه را بر روی سطح آن می‌چسباندند و پس از به اتمام رسیدن کار، سطح آن را صیقل می‌دهند.


مرحله اول) سطح تابلو یا وسیله‌ای که از برنج، مس یا نقره ساخته شده است را در مرحله اول صیقل می‌دهند تا کاملا یکدست و صاف می‌شود. خود این مرحله شامل بخش‌های مختلفی می‌شود مانند:


· انتخاب ظرف و متریال مناسب توسط استاد فیروزه کوب


· پرس شدن ظرف


· نکر کاری ( قسمت‌هایی که قرار است فیروزه بر روی آن قرار گیرد بین 2 الی 3 میلی‌متر به سمت پایین هدایت می‌شود.)


· بررسی نهایی سطح ظرف برای اطمینان از محل قرار گیری صحیح برجستگی‌ها و فرورفتگی‌ها


مرحله دوم) پس از اینکه سطح ظرف آماده چسباندن فیروزه‌ ها شد، نوبت به تفکیک سنگ‌های فیروزه و شستن آن‌ها می‌رسد. در این مرحله سنگ‌های فیروزه از دل معادن شست و شو داده شده تا گرد و غبارهای قرار گرفته بر روی آن‌ها پاک شود؛ سپس سنگ‌هایی که از لحاظ اندازه و رنگ یکسان بوده را جدا می‌کنند. سنگ فیروزه دارای رنگ‌های مختلفی است و رنگ آن بین آبی تا سبز متغیر خواهد بود. در فیروزه کوبی باید فیروزه‌هایی کنار هم قرار گیرد که از لحاظ رنگی شبیه بوده و باعث زیبایی اثر می‌شوند؛ از همین رو استاد وقت کافی صرف جدا سازی آن‌ها می‌نماید.


مرحله سوم) در مرحله سوم چسباندن فیروزه به سطح ظرف آغاز می‌شود. برای چسباندن فیروزه لازم است ابتدا لاک گردویی پودر شده را بر روی سطح آن ریخته و سپس حرارت دهند. پس از گرم شدن چسب، سنگ‌های فیروزه تفکیک شده در مرحله قبل را با دقت زیادی بر روی سطح می‌چینند تا زمانی که کل سطح از فیروزه پوشانده شود. با اتمام کار فضای خالی بین سنگ‌های بزرگ، توسط فیروزه‌های بسیار کوچک پر شده تا نتیجه نهایی کاملا یکدست و بدون جای خالی باشد.


مرحله چهارم) با اتمام کار چسباندن فیروزه به وسیله آب‌ سان سطح ظرف را صاف می‌کنند تا هیچ برجستگی بر روی آن بر جای نماند.


مرحله پنجم ) پولیش سطح ظرف : برای اینکه جلای کار بیشتر شود، با کمک روغن زیتون سطح ظرف پولیش می‌شود تا به جذابیت اثر افزوده شود. قسمت‌های فلزی را هم پولیش می‌کنند تا شفافیت پیدا کرده و به جلوه نهایی ظرف کمک کند.


فیروزه کوبی بر روی ظروف مختلفی استفاده می‌شود و بسته به سطح ظرف، قیمت آن هم متفاوت خواهد بود. هنگام خرید محصولات فیروزه کوب باید به اصل بودن آن توجه زیادی داشته باشید تا سنگ فیروزه تقلبی به شما فروخته نشود. برای اینکه محصولات فیروزه کوب با سنگ فیروزه طبیعی خریداری کنید و از خرید سنگ تقلبی دوری نمایید، باید خرید خود را از فروشگاه‌های معتبری مانند کارما انجام دهید تا خیالتان بابت کیفیت سنگ فیروزه نیشابور راحت باشد.



انتهای پیام/ ر



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته