دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
24 فروردين 1401 - 15:02
آغاز سی‌وششمین بهار علمی دانشگاه آزاد اسلامی ارسنجان؛

نگینی سبز در شهر یاقوت‌های سرخ

دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارسنجان را چقدر می‌شناسید؟دانشگاه آزاد اسلامی ۱۸ فروردین ۱۳۶۶ به‌عنوان نخستین واحد دانشگاهی با همت مردم علم‌دوست ارسنجان شهر یاقوت‌های سرخ راه‌اندازی شد.
کد خبر : 652507
image-20220413121754-12.jpeg

گروه استان‌های خبرگزاری آنا؛ ارسَنجان(به پارسی میانه ارسنگان)‏ یکی از شهرهای استان فارس است و در فاصله ۱۲۰ کیلومتری شمال شرقی شیراز قرار دارد. این شهر، سومین شهر ایمن خاورمیانه و دومین شهر ایمن ایران بوده که از طرف سازمان جهانی یونسکو تعیین شده و در بخش مرکزی شهرستان قرار دارد. فاصله این شهرستان از سعادت شهر و اتوبان تهران شیراز ۳۰ کیلومتر است.




بیشتر بخوانید:


دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان در یک نگاه




وجه تسمیه اسم اولیه این شهرستان ارسنگان بوده که از دو بخش «ارسن» به معنای خوش آب و هوا و «گان» به معنای جا و مکان تشکیل شده است. به مرور زمان نام این شهر به ارسنجان تغییر یافته‌ و شهر ارسنجان دارای گذشته‌ای دیرین است که به همین لحاظ اکثر کتب گذشته همچون فارسنامه ناصری، آثار العجم فرصت‌الدوله شیرازی، بستان‌السیاحه زین العابدین صوفی، دایره‌المعارف علامه دهخدا و ده‌ها کتاب دیگر با تفصیل از آن نام برده‌اند، اما تاریخ صحیح و دقیقی که بتوان بر آن استناد جست و سال بنای این شهر را دانست در دست نیست.


به‌دلیل پیدایش آثار باستانی فراوان بعضی مورخان و باستان‌شناسان تاریخچه ارسنجان را به قبل از ظهور اسلام و تعداد دیگری بنای این شهر را به ۲ هزار و ۵۰۰ سال قبل از میلاد مسیح تخمین زده‌اند.


نگینی سبز در شهر یاقوت‌های سرخ


پیرامون ارسنجان را جنگل‌های سرسبز و کوه‌های سربلند منطقه ایران نورانی با مناظر بدیع احاطه کرده است. از مناظر دیدنی ارسنجان می‌توان جنگل‌های سرسبز طبیعی بناب، فیجان، خلیل بگ، تنگ شکن و چشمه‌سارها، ارتفاعات دال‌نشین، قله قلات، دریاچه طشک، غار ضحاک، چشمه شیرخون، پیر باصفا، تک درخت روییده بر سنگ (مروارید سبز) و باغ‌های سرسبز شمال و غرب جنوب ارسنجان را ذکر کرد.


پوشش گیاهی و درختان این منطقه شامل درختان کهن بنه (پسته وحشی)، الوک(بادام وحشی)، انجیر کوهی، گز، تنگز و گیاهانی چون جاشیر، آویشن برگ پهن، آویشن برگ نازک، کنگر، قارچ کوهی، بن سرخ، پیازوک، پونه، نعنای وحشی، گل یخ و بسیاری از این قبیل است.


از آثار تاریخی شهرستان ارسنجان می‌توان تل تیموران، ایوان قدمگاه، قصر منوچهر، مدرسه سعیدیه ارسنجان، مسجد جامع، قلعه گچی مربوط به زمان اسماعیلیه،‌ آسیاب آبی تل سفید، تنوره و برج آسیاب ملکشاه و سد دختر نام برد.


از سوغات ارسنجان رب انار ارسنجان با شهرت جهانی، حلوای سین، آبنبات مشهور ارسنجان، زرد انار، سفیداب، بنه، اناردانه و تک است.


دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارسنجان نگینی سبز در شهر یاقوت‌های سرخ


دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارسنجان ۱۸ فروردین ۱۳۶۶ به‌عنوان نخستین واحد دانشگاهی در بخش ارسنجان در ۱۳۵ کیلومتری شمال شرقی شیراز با همت، ایثار و فداکاری مردم علم‌دوست این خطه راه‌اندازی شد.


نگینی سبز در شهر یاقوت‌های سرخ


این دانشگاه در طول ۳۵ سال گذشته با بسترسازی مناسب تجهیزات آموزشی و تحقیقاتی مطلوب توانسته زمینه موفقیت دانشجویان مشغول به تحصیل و دانش‌آموختگان را در راستای اعتلای اهداف آموزشی و رفاهی دانشجویان فراهم کند.


حوزه ریاست دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارسنجان


دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارسنجان همواره در راستای تولید، توسعه و انتقال علوم و فناوری گام برمی‌دارد. این دانشگاه با هدف ارتقای کمّی و کیفی آموزش و پژوهش در راستای اداره علمی امور کشور و اعتلای نام جمهوری اسلامی همگام با سایر واحدهای دانشگاهی طیف وسیعی از برنامه‌های آموزشی را در مقاطع مختلف تحصیلی برای طالبان علم و دانش ارائه می‌کند.


نگینی سبز در شهر یاقوت‌های سرخ


بر این اساس مدیریت، کارکنان و اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارسنجان تحقق این اهداف و رضایت حداکثری دانشجویان را سرلوحه کار خویش قرار داده‌اند و حوزه ریاست این دانشگاه ضمن نظارت بر اجرای صحیح بخشنامه‌ها و قوانین و مقررات همواره پذیرای پیشنهادات و انتقادات دانشجویان است.


دستاوردها:


دارای ۱۱۰ رشته در مقاطع مختلف تحصیلی (از کاردانی تا دکتری)


بیش از یک‌هزار و ۸۵۰ دانشجوی در حال تحصیل


۵۵ عضو هیئت علمی تمام وقت


۷۹۱ هزار و ۸۲۲ متر مربع ساختمان آموزشی و کارگاهی


۶۸۰ هزار متر مربع مزرعه تحقیقاتی کشاورزی برای آموزش و پژوهش


۵۰ هزار متر مربع فضای سبز


۲ هزار و ۸۴۰ متر مربع فضای ورزشی شامل زمین فوتبال و سالن چندمنظوره سالن تنیس، ژیمناستیک، کشتی، بدنسازی با به‌روزترین امکانات ورزشی و یک‌هزار و ۳۰۰ متر مربع فضای رفاهی


۷۵۰ متر مربع فضای فرهنگی شامل مسجد و حسینیه


۱۰ هزار و ۵۰۰ متر مربع خوابگاه دانشجویی خواهران به ظرفیت یک‌هزار دانشجو


خوابگاه دانشجویی برادران ویژه دانشجویان ارشد و دکتری


سلف سرویس مجهز


تعداد کل طرح‌های پژوهشی داخلی: ۱۷۴


تعداد کل طرح‌های برون‌دانشگاهی: ۲


تعداد مجله علمی پژوهشی: یک مجله وزارتین به نام اکوفیزیولوژی گیاهی


تعداد ثبت اختراع‌ها


دو اختراع ثبت شده توسط دانشجویان به نام‌های علیرضا نیاوند(تولید برق از گاز خانگیپ) و مریم عباسی(ساخت فیلتر تصفیه‌کننده هوای آلوده و تبدیل آن به مواد جامد)


چهار اختراع ثبت شده در کشور مالزی توسط حمیدرضا قضاوتی عضو هیئت علمی گروه مهندسی مکانیک شامل اندازه‌گیر ذرات معلق هوا، دستگاه زبانه زن درب فلزی، پیمانه هوشمند اندازه‌گیری، اره برقی هوشمند


ثبت ژن: یک عدد توسط مرجان شاه ایلی عضو هیئت علمی تمام‌وقت گروه زیست‌شناسی با نام علمی Klebsiella oxytoca


تعداد کتب چاپ شده ۲۳ جلد تألیف و ترجمه شامل ۹ کتاب در دانشکده علوم انسانی، هفت کتاب در دانشکده علوم پایه، چهار کتاب در دانشکده پزشکی، سه کتاب در دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی


مقالات چاپ شده در مجلات معتبر


طی ۱۰ سال گذشته چاپ ۱۹۳ مقاله در مجلات ISC و وزارتین، ۱۲۷ مقاله در مجلات،ISI ، Scopus Medline ، Pubmed و هشت مقاله در مجلات علمی تخصصی، بیش از ۱۰۰ مقاله در کنفرانس‌های داخلی و خارجی


دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارسنجان از مهر سال ۱۳۹۷ موفق به اخذ مجوز کمیته اخلاق در کشور شد.


رشته‌های دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارسنجان


نگینی سبز در شهر یاقوت‌های سرخ


نگینی سبز در شهر یاقوت‌های سرخ


دانشگاه آزاد اسلامی در کنار رسالت اصلی در عرصه‌های آموزشی و پژوهشی رسالت دیگری با عنوان فرهنگ‌سازی برای ورود موفقیت‌آمیز دانشجو به جامعه پس از پایان تحصیل را برعهده دارد.


رسیدگی به مسائل و مشکلات دانشجویان و جلب رضایت آنان، انجام فعالیت فوق‌برنامه و مشاوره فرهنگی و مذهبی از جمله اقدامات حوزه فرهنگی است و همواره سعی بر آن است که خدمات ارزنده‌ای با آرمان‌های فرهنگ‌سازی، ایجاد و تقویت احساس هویت افتخارآمیز ایرانی ـ اسلامی در جوانان، انقلابی بودن دانشگاه‌ها، توجه به سبک زندگی اسلامی ایرانی در اندیشه، عمل و تقویت گفتمان‌های دانشجویان که سرمایه‌های اصلی انقلاب و ارزنده دانشگاه هستند ارائه دهد.


حوزه مدیریت فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارسنجان با استفاده از ظرفیت موجود شامل مسجد واحد به متراژ تقریبی ۷۵۰ مترمربع و حسینیه در طبقه فوقانی مسجد سالن آمفی تئاتر مجهز و تشکیل کانون‌های فرهنگی هنری قرآن و عترت، نماز و نیایش(جرعه نور)، شهروند مسئول(امر به معروف و نهی از منکر)، ایثار و شهادت، چکاد(هنری) و برگزاری مراسم مذهبی و اردوهای زیارتی تفریحی همواره سعی در پیشبرد اهداف دارد.



نگینی سبز در شهر یاقوت‌های سرخ



شمارهای تماس واحد ارسنجان: ۱۲-۴۳۵۲۳۹۰۸-۰۷۱


شماره همراه: ۰۹۱۷۴۹۹۷۲۸۱


نشانی: فارس، ارسنجان، بلوار دانشگاه، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارسنجان


کدپستی:۷۳۷۶۱۵۳۱۶۱ مرکز تماس: ۱۲-۴۳۵۲۳۹۰۸-۰۷۱


نمابر:۴۳۵۲۲۴۸۳ کد:۰۷۱


Web site: www.iaua.ac.ir


Email: info@iaua.ac.ir


https://www.instagram.com/ww.iaua.ac.ir


انتهای پیام/۴۰۷۸/۴۰۶۲/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته