دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
23 فروردين 1401 - 12:26

عوارض و خطرهای لیپوساکشن به عنوان سریع ترین راه برای لاغری

لیپوساکشن که به آن لیپوپلاستی، لیپکتومی یا لیپو نیز گفته می شود، نوعی جراحی زیبایی است که از طریق مکش، سلول های چربی را از بدن خارج می کند. از این عمل جراحی معمولاً در ناحیه شکمی، رانها، باسن، گردن و غبغب، بالا و پشت بازو، ساق پا یا کمر استفاده می شود.
کد خبر : 652262
رپرتاژ



به گزارش گروه بازار خبرگزاری آنا، لیپوساکشن که به آن لیپوپلاستی، لیپکتومی یا لیپو نیز گفته می شود، نوعی جراحی زیبایی است که از طریق مکش، سلول های چربی را از بدن خارج می کند. از این عمل جراحی معمولاً در ناحیه شکمی، رانها، باسن، گردن و غبغب، بالا و پشت بازو، ساق پا یا کمر استفاده می شود. چربی از طریق یک ابزار توخالی که به آن کانولا گفته می شود از بدن خارج می شود. کانولا به زیر پوست وارد می شود و به کمک یک مکش پرفشار چربی را از بدن خارج می کند.


اما لیپوساکشن چیست؟


افرادی که تحت عمل جراحی لیپوساکشن قرار می گیرند، معمولاً از وزن ثابتی برخوردار هستند اما به دنبال تخلیه انباشت های ناخواسته چربی در نقاط بخصوصی از بدن هستند. لیپوساکشن را نباید یک روش کاهش وزن دانست و همچنین این روش به منظور درمان چاقی به کار گرفته نمی شود. فرآیند لیپوساکشن باعث از بین رفتن سلولیت یا علامت‌های ناشی از چاقی بر روی پوست نخواهد شد. هدف از انجام لیپوساکشن، مقوله زیبایی است و معمولاً توسط کسانی انجام می‌شود که به دنبال بهبود کانتورینگ بدن خود هستند. سلول‌های چربی توسط لیپوساکشن به صورت دائمی از بدن خارج می شود و شکل بدن را تغییر میدهد. با این حال اگر بیمار یک سبک زندگی سالم را بعد از انجام جراحی پیش نگیرد، احتمال بزرگتر شدن سلول های چربی باقیمانده وجود خواهد داشت. مقدار چربی که می توان به صورت ایمن از بدن خارج کرد با محدودیت مواجه است. خطرات مختلفی از جمله بروز عفونت، بی حسی در محل انجام لیپوساکشن و باقی ماندن جای زخم می تواند با جراحی لیپوساکشن همراه باشد. تخلیه بیش از حد چربی زیادی از زیر پوست ممکن است باعث ناهموار شدن سطح پوست شود. به نظر می رسد خطرات ناشی از جراحی به مقدار چربی خارج شده از بدن بستگی داشته باشد.


موارد استفاده لیپوساکشن


عوارض و خطرهای لیپوساکشن به عنوان سریع ترین راه برای لاغری


عمل جراحی لیپوساکشن عمدتاً به منظور بهبود ظاهر انجام می شود و مزیتی در حوزه سلامت فیزیکی برای این عمل نمی توان متصور شد. اکثر افراد احتمالا می توانند با داشتن یک سبک زندگی سالم، یک رژیم غذایی متناسب، برنامه ورزشی مرتب و یک برنامه منظم خواب به نتایج یکسانی دست پیدا کنند. معمولاً تنها در حالتی که ایجاد تغییر در سبک زندگی منجر به دستیابی به نتایج دلخواه نشود، انجام عمل لیپوساکشن توصیه خواهد شد. از طریق لیپوساکشن میتوان چربی هایی را از بدن خارج کرد که در مقابل انجام تمرین ورزشی و رژیم غذایی مناسب مقاوم هستند. اگر وزن فرد افزایش یابد، اندازه و حجم هر سلول چربی بزرگتر خواهد شد. در فرآیند لیپوساکشن، تعداد سلول های چربی ناحیه به‌خصوصی از بدن کاهش خواهند یافت و نه حجم آنها. افرادی که به دنبال انجام عمل لیپوساکشن هستند، باید قبل از تصمیم‌گیری درباره انجام یا عدم انجام این فرآیند، با مزایا و معایب آن آشنایی داشته باشند؛ لیپوساکشن را تنها باید بعد از در نظر گرفتن ملاحظات دقیق انجام داد.


نقاط زیر در بدن معمولاً تحت عمل جراحی لیپوساکشن قرار می گیرند:



  • لیپوساکشن ناحیه شکمی

  • عمل لیپوساکشن پشت

  • جراحی لیپوساکشن باسن

  • لیپوساکشن سینه

  • عمل لیپوساکشن داخل زانو

  • لیپوساکشن دور شکم

  • عمل لیپوساکشن غبغب

  • جراحی لیپوساکشن ران (هم داخل و هم بیرون ران)

  • جراحی لیپوساکشن بازو


لیپوساکشن در افرادی که از پوست دارای خاصیت ارتجاعی مناسبی برخوردار هستند و پوستشان می تواند خود را با شکل جدید بدن منطبق کند، نتایج بهتری را ایجاد خواهد نمود. در مقابل، افرادی که پوستشان از کشسانی کافی برخوردار نیست، ممکن است در نهایت با افتادگی پوست بعد از انجام عمل لیپوساکشن مواجه شوند. بیماری که به دنبال انجام عمل لیپوساکشن است حداقل باید ۱۸ سال داشته باشد و از وضعیت سلامتی مناسبی برخوردار باشد. آنهایی که با مشکل جریان خون در بدن، مانند بیماری‌های عروق کرونری، دیابت یا ضعف سیستم ایمنی مواجه هستند، نباید تحت عمل لیپوساکشن قرار بگیرد.


مزایای عمل لیپوساکشن


لیپوساکشن معمولاً برای دستیابی به اهداف زیبایی انجام می شود، اما گاهی به دلایلی غیر از مبحث زیبایی نیز ممکن است انجام شود؛ که این موارد عبارتند از:



  • لیمفدما: یک مشکل مزمن و طولانی مدت که در آن یک انباشت اضافی تحت عنوان لیمف در بافتی جمع شده و منجر به ادما یا تورم خواهد شد؛ ادما معمولاً در بازوها یا پاها رخ می دهد. از لیپوساکشن می‌توان در کاهش تورم یا درد استفاده کرد.

  • جینکوماستیا: گاهی اوقات چربی در ناحیه سینه آقایان جمع می‌شود و این یکی از مواردی است که در آن از لیپوساکشن استفاده خواهد شد

  • سندروم لیپودیستروفی: تجمع چربی در یک بخش از بدن و نبود چربی در بخش دیگری از بدن؛ در این حالت می توان از لیپوساکشن و توزیع یکنواخت چربی در بدن به منظور بهبود ظاهر بیمار و طبیعی تر کردن کانتورینگ بدن استفاده کرد.

  • کاهش شدید وزن بعد از چاقی: فردی که با مشکل چاقی مواجه بود و حداقل ۴۰ درصد از بی ام آی بدنش را از دست می دهد، احتمالاً به یک روند درمانی به منظور حذف پوست اضافه و بدشکلی های دیگر در بدن نیاز خواهد داشت.

  • لیپومس: اینها تومورهای خوش‌خیم چربی هستند


خطرات عمل لیپوساکشن


عوارض و خطرهای لیپوساکشن به عنوان سریع ترین راه برای لاغری


در هر جراحی بزرگی احتمال بروز خونریزی، عفونت و واکنش شدید به ماده بیهوشی وجود دارد. احتمال ایجاد مشکل در نتیجه جراحی، به بزرگی ناحیه جراحی شده و تخصص و تجربه جراح بستگی دارد. در ادامه به بعضی از خطرات و عوارض جانبی نامطلوب ناشی از عمل جراحی لیپوساکشن اشاره خواهیم کرد:



  • کبودی شدید: این مشکل ممکن است تا چند هفته ادامه پیدا کند

  • التهاب: فروکش کردن تورم ناشی از عمل لیپوساکشن ممکن است تا شش ماه ادامه پیدا کند؛ همچنین زخم ممکن است تا مدت زیادی با ترشحات همراه باشد.

  • ترومبوفلبیت: ایجاد لخته خونی در رگ که منجر به التهاب و مشکلات دیگر می‌شود

  • بدشکلی در کانتور بدن: اگر پوست بیمار از کشسانی مناسبی برخوردار نباشد، زخم با بهبود به شکل غیر طبیعی همراه شود یا اگر تخلیه چربی به صورت یکنواخت انجام نشده باشد، پوست بیمار ممکن است با ظاهری ناهموار و موج دار همراه شود

  • بی حسی ناحیه ای که تحت عمل لیپوساکشن قرار می گیرد: ممکن است بیمار تا مدتی در ناحیه ای که تحت جراحی قرار گرفته، حسی نداشته باشد اما این مشکل معمولاً موقتی خواهد بود

  • عفونت: عفونت پوستی در موارد نادر می تواند یکی از مشکلات ناشی از عمل لیپوساکشن باشد که بعضی از مواقع به جراحی برای رفع این مشکل نیاز خواهد بود.

  • احتمال باقی ماندن جای زخم نیز وجود دارد.

  • برخورد میله کانولا به اندامهای داخلی بدن این موضوع بسیار به ندرت رخ داده است

  • مرگ: عمل لیپوساکشن تحت بیهوشی کامل انجام میشود؛ مرگ یکی از خطراتی است که ممکن است در نتیجه بیهوشی رخ دهد.

  • مشکلات قلبی و کلیوی: با توجه به تزریق و مکش مایعات به و از بدن، تغییر در سطح مایعات بدن می تواند منجر به بروز مشکلات قلبی و کلیوی شود.

  • آمبولی ریوی: چربی وارد عروق خونی میشود و به ریه ها رسیده و باعث ایجاد انسداد در ریه خواهد شد؛ بروز این مشکل می‌تواند خطر مرگ را برای بیمار به همراه داشته باشد.

  • ادمای ریوی: گاهی اوقات تزریق مایعات به درون بدن می‌تواند باعث تجمع آن در ریه شود.

  • واکنش‌های آلرژیک: بیمار ممکن است به داروها یا مواد استفاده شده در طول عمل آلرژی داشته باشند.

  • سوختگی ‌پوست: حرکت کانولا می تواند باعث ایجاد سوختگی اصطکاکی در پوست یا اعصاب شود.


افرادی که از بیشترین سطح رضایت از نتایج عمل برخوردارند، کسانی هستند که به دقت از مزایا و معایب این عمل آگاهی دارند و می دانند که باید چه انتظاری از لیپوساکشن و نتایج آن داشته باشند. این افراد از سوی دیگر در انتخاب جراح مجرب و متخصص وسواس خواهند داشت و جزئیات را به دقت با آنها در میان می‌گذارند.


نتایج لیپوساکشن


تا زمانی که التهاب ناشی از جراحی لیپوساکشن از بین برود، نمی توان نتایج نهایی آن را مشاهده کرد. دیدن نتایج نهایی ممکن است گاهی اوقات تا چند ماه طول بکشد. بخش اصلی تورم ناشی از جراحی بعد از حدود چهار هفته فروکش می کند و نقطه ای که چربی از آن خارج شده باید ظاهر کم حجم تری پیدا کند. انتظار می رود تا ماندگاری نتایج لیپوساکشن در میان افرادی که وزنشان را ثابت حفظ می کنند طولانی تر باشد، اما کسانی که بعد از انجام عمل لیپوساکشن چاق شوند ممکن است با تغییر نتیجه توزیع چربی مواجه شوند. کسانی که قبلا با مشکل تجمع چربی در باسن مواجه بودند ممکن است با مشکلات جدیدی در این ناحیه مواجه شوند.



انتهای پیام/ ر



انتهای پیام/

برچسب ها: لیپوساکشن لاغری
ارسال نظر
هلدینگ شایسته