دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
آنا گزارش می‌دهد؛

کاهش آلایندگی خودروها با سنسور اکسیژن ایران‌ساخت/ دانشگاه آزاد اسلامی نیاز خودروسازان را رفع می‌کند

یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان دانشگاه آزاد اسلامی موفق به ساخت سنسور اکسیژن شده که قطعه‌ای کلیدی در کاهش آلایندگی خودروها به شمار می‌رود.
کد خبر : 652073
خودرو سبز



به گزارش خبرنگار گروه علم و فناوری خبرگزاری آنا، سنسور اکسیژن یکی از قطعات های‌تک در حوزه خودرو به شمار می‌رود که یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان پارک علم و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی دو سال قبل آن را به صورت کامل بومی‌سازی کرد. در حال حاضر خط تولید و فروش آن به یکی از خودروسازهای داخلی منتقل شده است. سنسور اکسیژن در کنترل آلایندگی و کنترل مصرف سوخت کاربرد دارد و جزئی از الزامات ساخت خودرو به شمار می‌رود. به گفته امیر اسماعیلی ابهریان، رئیس هیئت مدیره شرکت و عضو هیئت علمی واحد گرمسار دانشگاه آزاد اسلامی «۱۷ قطعه در داخل سنسور اکسیژن وجود دارد که باید مونتاژ شود. یکی از این قطعات سرامیک زیرکونیوم یا دی‌اکسید زیرکونیوم است که المان حسگر اکسیژن داخل اگزوز و فضای بیرون به شمار می‌رود. این قطعه در واقع اختلاف بین اکسیژن محیط داخلی و خارجی اگزوز را اندازه‌گیری می‌کند و برای ECU یا واحد کامپیوتر خودرو ارسال می‌کند که جرقه می‌زند و پاشش سوخت را تنظیم می‌کند.»




بیشتر بخوانید:


بومی‌سازی جاذب بخار بنزین/ محصول ایرانی مانع از خودسوزی خودروها می‌شود




ابهریان بیان می‌کند «این سنسور و قطعه سرامیکی را سه یا چهار شرکت در دنیا می‌توانند تولید و استفاده کنند و در حال حاضر ایران نیز دانش ساخت آن را به طور کامل در اختیار دارد. محصول ایرانی تست‌های پایه، پیمایش و آلایندگی را طی کرده و از مرداد ماه سال جاری به صورت ۱۰۰ درصدی در ساخت خوردوها استفاده می‌شود. میزان مصرف سنسور اکسیژن ۵ هزار عدد در کشور است و تولید داخلی این قطعه حدود ۱۰ درصد از این ظرفیت را پوشش می‌دهد و مابقی آن را به صورت وارداتی تامین می‌شود. درواقع سنسور اکسیژن به صورت قطعه قطعه وارد کشور شده و سپس مونتاژ می‌شود. حال نمونه‌ سرامیکی این محصول به دست محققان شرکت ما مهندسی و بومی‌سازی شده است و با کیفیتی مشابه نمونه NTK ژاپن و قیمتی ۳۰ درصد کمتر از نمونه‌های چینی تولید شده و در اختیار خودروسازها قرار می‌گیرد.در حال حاضر نیز قراردادی ۲۰۰ میلیارد تومانی برای سنسور اکسیژن با یکی از سازندگان قطعات خودرو کشور منعقد کرده‌ایم.»


کلیپر ترمز ایران‌ساخت شد


رئیس هیئت مدیره این شرکت دانش‌بنیان می‌گوید؛ «محصولات دیگر نیز در حوزه خودرو داریم که شامل سنسور TMap یا نقطه مرگ، سنسور TDC یا سنسور نقطه مرگ بالا و کلپر ترمز می‌شود. نقطه مرگ سنسور فشار و دماست. تمامی این محصولات از جمله محصولات دانش‌بنیان شرکت در حوزه خودرو به شمار می‌روند. کلیپر ترمز یکی از اجزای مهم ترمز و آخرین قطعه‌ای است که لنت‌های ترمز را به دیسک ترمز می‌چسباند تا فرایند ترمز اتفاق بیفتد. یک شرکت خودروسازی داخلی از این قطعه در ساخت جک SF استفاده می‌کند. فرایند ساخت، تست و مهندسی معکوس آن از صفر تا ۱۰۰ به دست محققان شرکت ما انجام شده است. این قطعه از مجموعه ITRW آلمان و آمریکا خریداری شده و به شرکت جک و سپس به مجموعه خودروسازی ارسال می‌شد اما به دلیل تحریم‌ها شرکت‌های اصلی از فروش این قطعه به صورت مستقیم و غیرمستقیم به ایران جلوگیری کردند.»


به گفته وی «بنابراین فرایند مهندسی معکوس، نمونه‌سازی آن را از سال گذشته شروع کردیم و ساخت قالب‌ها، تولیدپذیری، تجهیزات تست و تجهیزات ایمنی‌ آن را انجام دادیم. این قطعه آماده تولید انبوه است، تست‌های داوم و ایمنی آن در خارج از کشور در حال انجام است و پس از اتمام آنها خط تولید آن شروع به کار می‌کند. این قطعه برای اولین بار در کشور تولید می‌شود. البته نمونه هیدرولیکی آن پیش از این در کشور تولید می‌شد که روی ترمز دستی برقی نصب می‌شد. یعنی بخشی از آن هیدرولیک و بخشی دیگر الکترونیکی است و ترمز دستی با یک کلید فعال می‌شود. کلیپر ترمز الکتروموتوری که در اصطلاح به آن EPB می‌گویند تاکنون در کشور ساخته نشده بود، این قطعه به صورت برقی و هیدرولیکی کار می‌کند و بدنه آن از جنس آلومینیوم است. قسمت برقی، موتوری، بدنه و گیربکس کلیپر ترمز به طور کامل در کشور طراحی و ساخته شده و بدین ترتیب نخستین کلیپر EPB به صورت داخلی تولید شده است.»


رفع نیاز کشور به سنسور نقطه مرگ خودرو


ابهریان بیان می‌کند «در حوزه سنسور خودرو محصول دیگری به نام سنسور نقطه مرگ بالا یا TDC نیز داریم. این سنسور به میل‌لبنگ بسته شده و زمان جرقه را برای کامپیوتر خودرو مشخص می‌کند. این قطعه را نیز بومی‌سازی کرده‌ایم. این محصول پیش از این به دست شرکت ایرانی دیگر ساخته شده بود اما میزان تولید آن بسیار کمتر از میزان نیاز کشور بود. بنابراین شرکت ما به عنوان منبع دوم توسعه‌پذیری سنسور نقطه مرگ را برای یکی از خودروسازان کشور به دست گرفته و در حال حاضر می‌توانیم نیاز تمام کشور به این قطعه را رفع کنیم، بدین ترتیب خودروسازان نیازی به واردات این سنسور از کشورهای دیگر ندارند.»




بیشتر بخوانید:


فناوری برای توسعه حمل و نقل/ از صنعت خودروی جهانی عقب نمانیم




رئیس هیئت مدیره این شرکت دانش‌بنیان می‌گوید؛ «شرکت ما در حوزه‌های مختلفی از الکترونیک گرفته تا مکانیک فعالیت می‌کند، آزمایشگاه‌های ما تجهیزات مورد نظر حوزه الکترونیک و کارگاه‌های کاملی برای حوزه مکانیکی در اختیار دارد. پروژه‌های بسیاری از حوزه‌های نفت، گاز، پتروشیمی، خودرو و دفاعی به شرکت ما محول می‌شود. تیم‌های توسعه و تحقق ما به صورت متمرکز است. در صورتی که پروژه شامل طراخی باشد و هیچ نمونه‌ای وجود نداشته باشد، حدود چهار ماه زمان ‌می‌برد تا به نمونه مهندسی برسیم. زیرساخت تولید قطعه، تولید نمونه و مکانیزم‌های مورد نیاز نیز زمان جداگانه‌ای می‌طلبد. در نمونه‌های مهندسی معکوس که باید قطعه بومی‌سازی، تولید شود یا با قیمت پایین‌تری ساخته شود، به دو ماه زمان نیاز است، ابتدا باید به مرحله نمونه‌سازی برسیم و سپس آن را آماده تولید کنیم.»


انتهای پیام/۴۰۲۱



انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب