راهاندازی دانشگاه علوم پزشکی مجازی از سال 95
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی معاونت فرهنگی، دانشجویی و امور مجلس وزارت بهداشت، سیدناصر استاد رئیس دانشگاه علوم پزشکی مجازی کشور در هشتمین همایش کشوری یادگیری الکترونیکی در آموزش پزشکی که در دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار شد، گفت: «امیدواریم در آینده بتوانیم به کمک دانشگاههای علوم پزشکی، فضای مجازی را توسعه دهیم. قرار نیست آموزش مجازی جای آموزش سنتی را بگیرد. بلکه آموزش مجازی فضایی است که به انتقال دانش روز به دانشجویان به نحو مناسب کمک میکند».
او گفت: «بسیاری از دانشگاههای پیشرو در دنیا، توسعه فیزیکی را فراموش کرده و از یادگیری الکترونیکی استفاده میکنند. همچنین تعداد مدیران آکادمیک که عقیده دارند آموزش مجازی تاثیری برابر یا بیشتر از آموزش حضوری دارد از 55 درصد در سال 2003 به 77 درصد در سال 2012 افزایش یافته است».
رئیس دانشگاه علوم پزشکی مجازی کشور با اشاره به ترویج آموزش مجازی در وزارت علوم و وزارت بهداشت گفت: «در وزارت علوم، آموزش مجازی بیشتر محدود به رشتههای منجر به اخذ مدرک است و به وجهه استفاده از آن به عنوان ارزش افزوده در برنامههای حضوری کمتر پرداخته شده است اما در وزارت بهداشت دانشگاهها به کاربری در رشتههای مجازی برای کمک به ارتقای کیفیت یادگیری بیشتر میپردازد و اقدامات ارزشمندی نیز انجام دادهاند. هرچند رشتههای مجازی به صورت محدود راه اندازی شدهاند».
استاد درباره لزوم راهاندازی دانشگاه علوم پزشکی مجازی افزود: «هزینهبر بودن امکانات سختافزاری و نرمافزاری، کمبود نیروی متخصص، فراهمشدن زمینه اشتراک تجربیات اعضای هیئت علمی و متخصصان در سراسر کشور، امکان تولید محتوای الکترونیکی در سطح ملی با مشارکت دانشگاهها به صورت سازماندهی شده، تربیت نیروی انسانی متخصص در علوم مرتبط با فضای مجازی از عواملی هستند که باعث ضرورت تاسیس دانشگاه علوم پزشکی مجازی میشوند».
او به فرایند راهاندازی دانشگاه علوم پزشکی مجازی اشاره کرد و گفت: «پیشنهاد تاسیس دانشگاه علوم پزشکی مجازی از سوی دکتر لاریجانی معاون آموزشی وزیر بهداشت مطرح شد و مورد استقبال وزیر بهداشت قرار گرفت. در نهایت در جلسه 247 شورای گسترش تایید شد».
استاد درباره اهداف شکل گیری این دانشگاه گفت: «ایجاد ساختاری جدید در معاونت آموزشی برای نظارت و برنامهریزی در زمینه توسعه فعالیتهای آموزش مجازی، ارتقای عدالت آموزشی از طریق امکان دسترسی به منابع آموزشی برای همه در هر زمان و مکان، ارائه بستر سختافزاری و نرمافزاری مناسب همراه حجم غنی از محتواهای الکترونیکی به دانشگاههای کشور با مشارکت خود دانشگاهها، تدوین برنامه درسی، راهاندازی و جذب دانشجو در رشتههای مرتبط با فضای مجازی با کمک دانشگاهها مهمترین اهداف راهاندازی دانشگاه مجازی هستند».
انتهای پیام/