دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
دلایل حذف تیم ملی امید از نگاه مدرس AFC

محصص: بازیکنان تیم امید در قطر دچار هوش‌هیجانی شدند/ ژاپن مقابل ایران تیم خوش‌شانسی بود

مدرس فوتبال آسیا گفت: در تیم‌های فوتبال ایران از روانشناس ورزشی استفاده می‌شود، در حالی که بازیکنان ایران نیاز به یک روانکاو ورزشی دارند تا آنها را از نظر روحی و ذهنی در شرایط مسابقه قرار دهد.
کد خبر : 64785

به گزارش گروه ورزشی آنا،مسابقات فوتبال قهرمانی زیر 23 سال آسیا با قهرمانی ژاپن به پایان رسید و تیم‌های کره جنوبی و عراق هم با قرار گرفتن در رده‌های دوم و سوم توانستند سهمیه المپیک ریو را کسب کنند. با قهرمانی ژاپن در این مسابقات، حسرت بیشتری بر روی فوتبال ایران به جا ماند. ژاپنی‌ها که در 90 دقیقه بازی مقابل ایران حرفی برای گفتن نداشتند و از نظر کارشناسان فوتبال تیم ملی امید می‌توانست با اختلاف چند گل آنها را شکست دهد، در نهایت به قهرمانی این رقابت‌ها رسید.


مرتضی محصص که به عنوان ناظر AFC از نزدیک این دوره از بازی‌ها را رصد می‌کرد، در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی آنا در خصوص عملکرد تیم‌های شرکت کننده در این رقابت‌ها گفت: «سطح کیفی مسابقات بسیار بالا بود. همه تیم‌ها با قدرت بالایی در قطر حاضر شده‌بودند. بعضی از تیم‌ها مانند ژاپن، کره و عراق فوتبال زیبایی را به نمایش گذاشتند و در نهایت توانستند مجوز حضور در المپیک را کسب کنند.»


وی ادامه داد: «مساله مهم در این دوره از مسابقات، آمادگی تیم‌ها از بعد روانی و ذهنی بود. بازیکنانی که در این رده سنی در بازی‌های بین‌المللی بازی می‌کنند باید از آمادگی ذهنی بالایی برخوردار باشند. عراق یک کشور جنگی است، اما بازیکنانش از نظر توان ذهنی در شرایط خوبی به سر می‌بردند.»


محصص در مورد شرایط تیم ملی امید ایران در این دوره از رقابت‌ها گفت: «تیم امید ایران،بازی‌های خوبی را به نمایش گذاشت. تیم ایران از نظر تاکتیکی شرایط خوبی داشت. بازیکنان تیم ملی به خوبی کارهای تاکتیکی کادر فنی را در زمین پیاده می‌کردند. اما مساله مهم در مورد تیم ملی ایران، کنترل هوش هیجانی بازیکنان بود. معمولا بازیکنان فوتبال در رده‌های سنی پایین در دقایق حساس بازی دچار هیجان می‌شوند و زمانی که یک بازیکن در زمین احساسی بازی کند، کنترل ذهنی‌اش را از دست می‌دهد. از دست دادن کنترل ذهنی موجب آشفتگی در بازی آن بازیکن می‌شود و همچنین انرژی خودش را برای ادامه بازی از دست می‌دهد.»


فوتبال فقط سانتر، شوت و تکل زدن نیست، بازیکن باید در همه دقایق بازی بتواند کنترل و مدیریت بازی را حفظ کند. در جام جهانی برزیل هم تیم ملی بزرگسالان 85 دقیقه در مقابل آرژانتین خوب بازی کرد و حتی می‌توانست بازی را ببرد، اما در دقایق پایانی مغلوب هوش بالای مسی شد

کارشناس فوتبال ایران درباره تفاوت فوتبال ایران با سایر تیم‌های شرکت‌کننده در این رقابت‌ها افزود: «تیم ملی ایران از نظر تاکتیکی فرقی با سایر تیم‌های حاضر در این مسابقات نداشت. اما تفاوت اصلی بازیکنان ایران با بازیکنان سایر تیم‌ها آمادگی جسمانی و آمادگی ذهنی است. خیلی از تیم‌های بزرگ آسیا مثل عربستان، استرالیا و ازبکستان از گردونه مسابقات حذف شدند، اما کادر فنی آنها برای آنالیز سایر تیم‌ها تا روز پایانی در قطر ماندند و عملکرد سایر تیم‌ها را مورد ارزیابی قرار دادند. ولی ما بعد از باخت و حذف از مسابقات سریع به سمت حاشیه‌ها رفتیم.»


وی افزود: «بازیکنان تیم ملی در اکثر دقایق بازی های تیم امید، بسیار خوب و سنجیده عمل می‌کردند. اما در لحظاتی از بازی که رو به سوی بازی هیجانی می‌آوردند، کنترل ذهنی خودشان را از دست می‌دادند و تمرکز بازی از دستشان خارج می‌شد. اعتماد به نفس و خونسردی مهمترین مساله در میان بازیکنان تیم ملی بود. در لحظات پایانی بازی‌ها، بازیکنان تمرکز خودشان را از دست می‌دادند و کنترل بازی از دستشان خارج می‌شد.»


محصص با تاکید بر نمایش خوب ایران در بازی مقابل ژاپن، در خصوص علت شکست تیم ملی از ژاپنی‌ها گفت: «ما مقابل ژاپن 90 دقیقه بازی خوبی انجام دادیم و فرصت‌های زیادی برای گلزنی داشتیم. اما در دقایق پایانی بازی تمرکز خودمان را از دست دادیم. عدم تمرکز در بین بازیکنان باعث گل خوردن در دقایق ابتدایی وقت اضافه اول شد. بعد از دریافت گل نتوانستیم به خوبی کنترل بازی را در دست بگیریم و رو به سوی بازی هیجانی آوردیم. بازی هیجانی بازیکنان در دقایق پایانی منجر به خوردن دو گل در دو دقیقه شد و به کل شیرازه تیم را از هم پاشید. همکار من که به عنوان مفسر این بازی در کنار من نشسته بود از ژاپن بود، بعد از بازی به من گفت که واقعا ما تیم خوش شانسی بودیم که پیروز این بازی بودیم. ما سه گل از ژاپن خوردیم ولی سرافکنده نبودیم و نمایش خوبی را ارائه دادیم و به همین دلیل بعد از قهرمانی ژاپن در این مسابقات حسرت بازی خودمان را مقابل این تیم می‌خوریم که به راحتی می‌توانستیم این تیم را شکست دهیم.»


رییس کمیته فنی فدراسیون فوتبال در مورد راهکارهای فدراسیون فوتبال برای تقویت تیم‌های پایه گفت: «فوتبال ایران نیازمند ثبات در کادر فنی و حتی بازیکنان است. ولی متاسفانه بعد از هر شکستی دست به تغییرات در آن تیم می‌زنیم. «مارچلو لیپی» هم در تیم ملی ایتالیا شکست خورد، اما به او فرصت دادند و در نهایت این تیم را قهرمان جهان کرد. تیم ملی ژاپن با 13 بازیکن دو سال پیش وارد این مسابقات شد و اکثر بازیکنان اصلی این تیم، دو سال در کنار هم بازی کردند. اما تیم ملی ایران تنها از دو بازیکن دو سال پیش خودش در این رقابت‌ها استفاده کرد. فدراسیون فوتبال باید برنامه ‌هایی را برای تیم‌های پایه در نظر بگیرد تا از نطر ذهنی آمادگی حضور در مسابقات بین المللی را به دست آورند. فوتبال فقط اردو زدن بازی تدارکاتی نیست، بازیکنان فوتبال باید در مرحله اول هوش بالایی در زمین بازی داشته باشند. مسی بازیکن باتکنیکی است، اما از هوش بالایی هم برخوردار است و در لحظات حساس بازی، بارسلونا را از شرایط بحرانی خارج می‌کند.»


وی ادامه داد: «متاسفانه در تیم‌های فوتبال ایران از روانشناس ورزشی استفاده می‌شود، در حالی که بازیکنان ایران نیاز به یک روانکاو ورزشی دارند تا آنها را از نظر روحی و ذهنی در شرایط مسابقه قرار دهد. فوتبالیست‌های خوبی در ایران هستند، اما باید شرایطی مهیا شود تا در بازی‌های مهم هم بتوانند کنترل ذهنی خودشان را حفظ کنند. فوتبال فقط سانتر، شوت و تکل زدن نیست، بازیکن باید در همه دقایق بازی بتواند کنترل و مدیریت بازی را حفظ کند. در جام جهانی برزیل هم تیم ملی بزرگسالان 85 دقیقه مقابل آرژانتین خوب بازی کرد و حتی می‌توانست بازی را ببرد، اما در دقایق پایانی مغلوب هوش بالای مسی شد.»


معمولا بازیکنان فوتبال در رده‌های سنی پایین در دقایق حساس بازی دچار هیجان می‌شوند و زمانی که یک بازیکن در زمین احساسی بازی کند، کنترل ذهنی‌اش را از دست می‌دهد

ناظر AFC در مسابقات امیدهای آسیا درباره صحبت‌های کفاشیان مبنی بر پایان کار خاکپور در تیم ملی امد افزود: «در حال حاضر هیچ تصمیم گیری در مورد کادر فنی تیم ملی امید نگرفته شد. در هفته آینده جلسه کمیته فنی فدراسیون فوتبال برگزار می‌شود و در این جلسه در مورد آینده تیم ملی امید و کادر فنی آن تصمیم گیری می‌شود. البته فعلا نباید نگران آینده کادر فنی تیم ملی امید بود، چون بازی‌هایی انجام نمی‌شود و به احتمال زیاد فوتبال هم از المپیک حذف خواهد شد. اما کنفدراسیون فوتبال آسیا تصمیم دارد هر دو سال یکبار مسابقات زیر 23 ساله‌های آسیا را برگزار کند.»


محصص در پایان گفت: «هر مربی یک روز می‌آید و بعد از چند مدت باید برود. این ذات فوتبال است. اما نکته مهم آموزش مربیان و بازیکنان است. اکنون مهمترین مساله آموزش مربیان و فوتبالیت‌های ایران است تا بتوانیم در آینده نه‌چندان دور مربیان و بازیکنان باکیفیتی را تحویل فوتبال ایران بدهیم.»



انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب