دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
12 بهمن 1394 - 10:33
وزیر علوم خبر داد

آیین‌نامه ارتقای هیات علمی از ماه آینده اجرا می‌شود

دکتر محمد فرهادی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در ششمین نشست هم‌اندیشی معاونان و مدیران بین‌الملل دانشگاه‌ها در دانشگاه شهید بهشتی از اجرای آیین‌نامه جدید ارتقای هیات علمی از ماه آینده خبر داد.
کد خبر : 64774

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا به نقل از روابط عمومی وزارت علوم، فرهادی با اعلام این مطلب که در امر ارتباطات علمی بین‌المللی بسیار جدی هستیم، گفت: «به تازگی در رتبه‌بندی تایمز هشت دانشگاه ما در بین هشتصد دانشگاه برتر دنیا قرار گرفته است».


فرهادی گفت: «اگر دانشگاه‌ها قصد دارند در حوزه بین‌الملل وارد شوند باید زیرساخت‌های لازم را برای ورود به این حوزه فراهم کنند و تغییراتی در روند فعالیت خود داشته باشند».


وزیر علوم درباره تفاهم‌نامه‌های مشترکی که میان دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی با مراکز آموزش عالی دیگر کشورها منعقد می‌شود، گفت: «باید این تفاهم‌نامه‌ها بررسی و در راستای اجرایی‌شدن آنها تلاش کنیم».


فرهادی با اشاره به اینکه پذیرش دانشجوی خارجی یکی از شاخص‌های بین‌المللی‌شدن دانشگاه‌ها است، گفت: «باید شاخص‌هایی چون استادان، پروژه‌ها و مقالات مشترک نیز در حوزه بین‌المللی‌شدن دانشگاه‌ها مورد توجه قرار گیرد».


او افزود: «ایران باید در پروژه‌های بزرگ بین‌المللی حضور پیدا کند که روز گذشته طبق نشستی که با رئیس سازمان انرژی اتمی و معاون علمی و فناوری رئیس جمهور داشتیم مقررکردیم تا ایران در پروژه شتاب دهنده‌ها عضو شود».


وزیر علوم با اشاره به برنامه ششم توسعه گفت: «در برنامه‌ ششم توسعه احکام خوب و متناسبی با حوزه فعالیت‌های آموزش عالی پیش‌بینی شده است که به چالش‌ها توجه می‌کند و سعی در بین‌المللی شدن دانشگاه‌ها و ارتقای سطح علمی آنها دارد».


وزیر علوم ادامه داد: «مجموعه‌ برنامه ششم توسعه یک برنامه حجیم است که نیازمند فراهم‌کردن زیرساخت‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری است و در این راستا باید دانشگاه‌ها در این زمینه تغییراتی داشته باشند تا بتوانند برنامه‌های خود را در عرصه‌های بین‌المللی راحت‌تر دنبال کنند و پاسخگوی نیازهای استادان و دانشجویان باشند».


او در ادامه با بیان اینکه آئین‌نامه جدید ارتقای اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی از اسفندماه سال جاری اجرائی می‌شود، گفت: «دانشگاه‌ها تا آن زمان می‌توانند نظرات خود را در خصوص این آئین‌نامه به وزارت علوم اعلام کنند».


فرهادی افزود: «کار ارزیابی و رتبه‌بندی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی نیز انجام شده و نتایج آن به زودی اعلام می‌شود که براساس این ارزیابی دانشگاه‌ها در چند گونه تقسیم‌بندی خواهند شد».


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب