ظرفیت دانشگاهها برای پذیرش دانشجویان خارجی افزایش یابد
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، در این نشست حسین سالارآملی با بیان اینکه همچنان درگیر چالشهای اساسی در همکاریهای علمی بینالمللی هستیم، پایههای دیپلماسی علمی و فناوری را توسعه کرسیهای زبان فارسی، ایران شناسی و اسلام شناسی بر شمرد و گفت: «بهره گیری از توانمندی ایرانیان نخبه خارج از کشور و دانشگاهها و مراکز علمی فناوری بینالمللی (همکاریهای مراکز دانشگاهی، پژوهشی و فناوری، تبادل استاد و دانشجو، پژوهشهای مشترک و دوره های مشترک) از جمله فعالیتهای مورد نظر ما در عرصه همکاریهای بینالمللی است».
او حضور 7 وزیر علوم و فناوری کشورهای مختلف در کشور، روسای 93 دانشگاه معتبر خارجی در ایران برای توسعه همکاریها، وجود 29 کشور که کرسی زبان فارسی در آنها از سوی این وزارت دایر شده است، 50 کرسی زبان فارسی در دانشگاههای مختلف دنیا و 95 پروژه مشترک تعریف شده بین دانشگاههای داخل و خارج از کشور را از شاخصهای کلان دیپلماسی علمی و فناوری در 9 ماهه نخست سال 94 دانست.
قائم مقام وزیر علوم در امور بینالملل درخصوص ارزیابی فعالیتهای بینالملل دانشگاهها و مراکز فناوری و پژوهشگاهها در سال تحصیلی 1394-1393 گفت: «در این ارزیابی که با همکاری مرکز مطالعات علمی و همکاریهای بینالمللی انجام گرفت، 32دانشگاه، 10 پژوهشگاه بزرگ و پارکهای علم و فناوری بررسی شدند».
او افزود: «برای دانشگاهها 16 شاخص از جمله تعداد دانشجویان خارجی، پروژه های مشترک، مقالات مشترک، قرار گرفتن در رتبهبندی دنیا، اخذ گرنت بینالمللی و برای پژوهشگاهها 8 شاخص از جمله پروژههای مشترک، مقالات مشترک، ارائه پسادکتری، کسب جوایز بینالمللی و گرنت بینالمللی و برای پارکهای علم و فناوری 5 شاخص از جمله میزان صادرات، تعداد شرکتهای خارجی در پارک و تعداد افراد خارجی شاغل به کار در پارک در نظر گرفته شد».
سالار آملی درباره جذب دانشجویان خارجی گفت: «نسبت دانشجویان خارجی به همه دانشجویان میانگین 28 دانشگاه، 74.0 % است و دانشگاه امام خمینی با 1577 دانشجو، دانشگاه فردوسی مشهد با 1026 دانشجو، دانشگاه تهران 859 دانشجو و دانشگاه قم 446 دانشجو از دانشگاههای با بیشترین تعداد دانشجویان خارجی محسوب میشوند».
او نسبت پروژههای مشترک با محققان خارج از کشور به کل اعضای هیئت علمی را 33/1% دانست و گفت: «دانشگاه تهران با 232 پروژه، دانشگاه زنجان با 44 پروژه، دانشگاه یزد با 38 پروژه و دانشگاه گیلان با 18 پروژه از جمله دانشگاههایی هستند که بیشترین تعداد پروژه مشترک را دارند».
رئیس مرکز همکاریهای علمی بینالمللی وزارت علوم درباره برگزاری دورههای مشترک با دیگر دانشگاههای دنیا گفت: «در سال 94-1393 در مجموع 86 دوره مشترک کوتاهمدت با اساتید دیگر دانشگاههای دنیا برگزار شد که دانشگاه زنجان با 25، دانشگاه علامه طباطبایی با 18 و دانشگاه تهران با 16 مورد دارای بیشترین دوره مشترک میباشند».
او افزود: «در یک نگاه، پژوهشگاهها 107پروژه مشترک با محققان خارجی، 407 مقاله مشترک با محققان خارجی، 55 پروژه مشترک با ایرانیان خارج از کشور، کسب 22 جایزه بینالمللی و دریافت 320 هزار دلار گرنت بینالمللی داشتهاند».
قائم مقام وزیر علوم در امور بینالملل درباره ارزیابی پارکهای علم و فناوری نیز گفت: «صادرات کل محصولات دانشی 44 میلیون دلار، شرکتهای خارجی مستقر در پارکها 1 مورد (پارک استان لرستان)، پروژههای تولیدی مشترک با شرکتهای خارجی 4 مورد (لرستان- خراسان و همدان 2 مورد) و افراد خارجی همکاری در شرکتهای ایرانی 49 فرد (20 مورد خراسان- 20 مورد لرستان- 7 مورد قم) بوده است».
سالار آملی با بیان اینکه دانشگاههای کشور در 2 سال اخیر 51 جایزه بینالمللی کسب کردهاند گفت: «شمار مقالات مشترک اعضای هیات علمی مراکز آموزش عالی ایرانی با محققان خارجی معادل 3759 مقاله و همچنین 243 فرصت مطالعاتی خارج از کشور به اعضای هیئت علمی در دوره زمانی 94-1393 ارائه شده که به کمتر از 1/4 درصد استادان تعلق گرفته است».
او ادامه داد:« 123 تفاهمنامه که بیش از 25 درصد بندهای آن اجرایی شده باشد، توسط 32 دانشگاه انجام شده است».
سالار آملی در پایان درباره زمینه رتبه جهانی ایران به لحاظ تعداد دانشگاه برتر در رتبهبندی تایمز گفت: «ایران در سال 2016، رتبه 23، در سال 2015 رتبه 28 و در سال 2014 رتبه 32 را کسب کرده است. دانشگاههای آمریکا و انگلستان نیز بهترین جایگاههای جدول رتبهبندی را کسب کردهاند».
انتهای پیام/