دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
17 اسفند 1400 - 15:08
جشنواره امامت و مهدویت/ با سخنرانی حجت‌الاسلام عرفان؛

الگویی از امام مهربانی‌ها ارائه نداده‌ایم

در آموزه‌های مهدویت با سه نقص مواجهیممؤلف کتاب‌ها و مقالات متعدد در حوزه مهدویت گفت: نتوانسته‌ایم از امام مهربانی‌ها الگویی ارائه دهیم و در این مقوله متأسفانه دست ما خالی است.
کد خبر : 646590
مهدویت



به گزارش خبرنگار گروه استان‌های خبرگزاری آنا از شیراز، بیست و ششمین نشست تخصصی مهدویت در دانشگاه آزاد اسلامی استان فارس با موضوع «مهدویت‌پژوهی، ضرورت‌ها، الزامات و راهبردها» با سخنرانی حجت‌الاسلام امیرمحسن عرفان پژوهشگر برتر حوزه مهدویت و مؤلف کتاب‌ها و مقالات متعدد مهدویت در دانشگاه آزاد شیراز برگزار شد.(بیشتر بخوانید)


پژوهشگر برتر حوزه مهدویت با طرح این سؤال که اساساً چه نیازی است که نگاه‌مان به مهدویت کلان و راهبردی باشد، بیان کرد: نخستین ضرورت، پیشتازی رقبا در عرصه مهدویت است؛ چراکه آنها بسیار فعال هستند. رقبای ما مانند یهودیت و مسیحیت در گرایش‌های مطالعاتی خود مقوله منجی و نجات را مورد توجه قرار دادند.


حجت‌الاسلام امیرمحسن عرفان بیان کرد: مضامین آخرالزمان و انبوهی از اندیشه‌های آخرالزمانی را حتی می‌توانیم در دیالوگ سیاستمداران یهودی و غربی ببینیم. به‌طور مثال بابانوئل نام کشیش معروف است که کلباسی در کتاب خود می‌گوید «بابانوئل نمادی است از امانوئل که زمینه‌ساز ظهور مسیحیت است». امانوئل نماد جنگ و خونریزی آخرالزمانی است؛ اما بابانوئل اکنون تبدیل به نماد مهربانی و عطوفت شده که نه‌تنها بچه‌های مسیحی بلکه کل بچه‌ها ببینند که رقبا چگونه از نمادهای آخرالزمانی خوب استفاده می‌کنند.


مؤلف کتاب‌ها و مقالات متعدد در حوزه مهدویت ادامه داد: نتوانسته‌ایم از امام مهربانی‌ها الگویی ارائه دهیم و در این مقوله متأسفانه دست ما خالی است و برعکس به سمت مهدی‌هراسی پیش رفتیم.


پژوهشگر مهدویت توضیح داد: در آموزه‌های مهدویت با سه نقص مواجهیم، یکی نقصان در گستره، دوم نقصان در درک و سوم نقصان در اجرا که در مقوله نقصان در درک، جامعه ما متأسفانه در درک آموزه مهدویت دارای اجماع تمدنی نیست و هنوز قوت و غنای مهدویت به‌درستی درک نشده؛ چراکه نگاه ما حداقلی و سطحی است در حالی که در پیوند بین آموزه مهدویت و اقتصاد و سیاست و هنر و معماری و موسیقی انبوهی از موضوعات قابل تأمل موجود است.


وی در توضیح سومین رویکرد تمدنی، آن را عبارت از فهم‌های ناقص در زمینه مهدویت دانست و متذکر شد: خاستگاه این فهم‌های ناقص در حوزه و دانشگاه است. در دانشگاه، گروه به نام تجددگرایان یا سکولارهای مسلمان داریم؛ آنان نگاه حداقلی به مهدویت دارند و قائل به نسبیت و مدرنیته اسلامی هستند. یعنی همان راهی که ترکیه رفته است و قائل به علم دینی نیستند.


مدرس حوزه و دانشگاه و پژوهشگر مهدوی در تشریح این دیدگاه بیان کرد: با وجود آنکه معتقدیم که در اسلام دولت اسلامی داریم، اما اینها قائل به تشکیل حکومت در عصر غیبت نیستند.


انتهای پیام/۴۱۰۳/۴۰۶۲/



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته