رقابت ۵۰ گروه پژوهشی استادان برای حضور در رویداد ملی گام دوم
گروه استانهای خبرگزاری آنا؛ دانشگاه آزاد اسلامی از وقتی در مسیر دانشگاه حل مسئله و دانشگاه نسل چهارم گفم برداشته است،سعی کرده در قامت یک دانشگاه جامعهمحور نقشآفرینی کند و این ویژگی برای همه واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی در سراسر کشور جاری و یکسان است.
از سوی دیگر با آغاز سال جدید هر واحد دانشگاهی برای خود چشمانداز مشخصی را برای بخشهای مختلف تعریف میکند که با توجه به برگزاری رویداد ملی گام دوم دانشگاه آزاد اسلامی امسال بهطور ویژه برنامه واحدهای دانشگاهی اهمیت پیدا کرده است.
خبرنگار خبرگزاری آنا به همین مناسبت با سیدعلی طاهری رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان گلستان و واحد گرگان گفتوگو کرده و برجستهترین فعالیتها در سال ۱۴۰۰ و برنامههای ۱۴۰۱ این دانشگاه را جویا شده است که در ادامه میآید.
بیشتر بخوانید:
باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان واحد گرگان حائز رتبه چهارم میان باشگاههای کشور
از برگزاری ۱۲ رویداد ایدهآرا تا اخذ مجوز مرکز تحقیقات انرژی
آنا: برجستهترین فعالیتهای دانشگاه آزاد اسلامی استان گلستان و واحد گرگان در حوزه فرهنگی دانشجویی سال ۱۴۰۰ را تشریح کنید.
طاهری: برگزاری کرسیهای آزاداندیشی با رشد ۳۰۰ درصدی در استان گلستان، اتفاق مبارک و مؤثری بود که با جدیت آن را پیگیری میکنیم، افزایش تعداد کانونها و نشریات در استان گلسنان و واحد گرگان، موظفی بیش از تعداد در ایام تعطیلی دانشگاه، رویداد بزرگی بود که با همت همکاران و دانشجویان رخ داد.
برگزاری قریب به ۱۰۰ وبینار تبیینی و مهارتی، همایشها و نشستها از سوی کانونها، بسیج دانشجویی و تشکل اسلامی استادی و دانشجویی در استان و گرگان نیز واقعه مهمی بود که شاهد بودیم.
سهم استان گلستان در رویداد ملی گام دوم دانشگاه آزاد اسلامی در حوزه گروهها و هستههای پژوهشی، شرکت ۲۲ گروه و هسته پژوهشی، آزمایشگاه و زیرساخت بوده که در استان گلستان تعداد ۴۹ گروه پژوهشی به سازمان مرکزی برای انتخاب گروههای برتر معرفی شده است. تشکیل کمیته تعامل دانشگاه با خانواده و کمیته تعامل دانشجو و دانشگاه، دبیرخانه مهدویت در استان، فعال شدن استادان مشاور فرهنگی، تجهیز و تعمیر خوابگاه و سالن غذاخوری... رویدادهای مهم دیگر در دانشگاه آزاد اسلامی استان گلستان و گرگان بود.
رقابت ۵۰ گروه متشکل از استادان برای حضور در رویداد ملی گام دوم
آنا: برجستهترین فعالیتها در حوزه تحقیقات، فناوری و نوآوری در سال ۱۴۰۰ و برنامههای این حوزه در سال ۱۴۰۱ چیست؟
طاهری: برجستهترین فعالیتهای دانشگاه آزاد اسلامی استان گلستان در سال ۱۴۰۰ در حوزه تحقیقات و فناوری دستیابی به حدنصاب بالایی در طرحهای پژوهشی بروندانشگاهی، برگزاری دو استارتآپ ویکند، یک چالش فناوری و ۶ ایدهآرا (ایدهشو) و دوره تخصصی و رویداد فناورانه در سرای نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرگان و دهها کارگاه و دوره تخصصی پژوهشی در استان بوده است.
آخرین رویداد استارتآپ ویکند بهمن ۱۴۰۰ با استقبال خوب دانشجویان، استادان و دانشآموزان و با شرکت ۴۵ تیم برگزار شد که در پایان از تیمهای برتر تجلیل شد.
برای توسعه اثربخش پژوهش و فناوری با نگاه حلمسئله، نشستهای رقابتی گروهها و هستههای پژوهشی برای شرکت در رویداد ملی گام دوم دانشگاه برگزار شده که طی آن بیش از ۵۰ گروه متشکل از استادان برجسته استان در این نشست رقابت کردند.
گروههای پژوهشی در حوزههای مختلف فنی مهندسی، صنایع غذایی، کشاورزی و علوم انسانی به رقابت پرداخته و گروههای برتر شناسایی و به راهاندازی رسمی آنها اقدام شد که گام بزرگی در توسعه پژوهش و فناوری است.
با توجه به بستر فراهم شده، برنامه دانشگاه در سال ۱۴۰۱ توسعه اثربخش و عملیاتی هستهها، واحدهای فناور و گروههای پژوهشی و انجام پژوهشهای تقاضامحور و دستیابی به فناوری در زمینههای مختلف است، توسعه آزمایشگاهها و کارگاههای دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرگان برای مشارکت با صنعت جزء اهداف آتی دانشگاه است.
جذب ۴ هزار دانشجو در مهر ۱۴۰۰
آنا: در حوزه آموزش سال ۱۴۰۰ چه دستاوردهایی صورت گرفت؟ و برنامههای این حوزه در سال ۱۴۰۱ را توضیح دهید.
طاهری: دانشجویان فعال از مقطع کاردانی تا دکتری در دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرگان مشغول تحصیل هستند و این دانشگاه به عنوان بزرگترین واحد دانشگاهی استان با کیفیت بالا مشغول فعالیت علمی و پژوهشی بوده که مورد توجه داوطلبان ورود به دانشگاه قرار دارد.
مهر ۱۴۰۰ تقریباً ۴ هزار دانشجو جذب این دانشگاه شدند و باید دانشگاه آزاد اسلامی گرگان را یکی از موفقترین واحدهای دانشگاهی در جذب دانشجو در سطح کشور عنوان کرد.
با توجه به سیستم جدید آموزشی برخط (مجازی) که بر اثر همهگیری کرونا فعال و قابل دسترس شده است، شاهد انجام امور ثبت نام، برگزاری آزمونها و ارائه تمام خدمات آموزشی و تربیتی بهصورت رضایتبخش طبق بخشنامههای دانشگاه آزاد اسلامی و ستاد کرونا در دانشگاه آزاد گرگان بودهایم.
صدور گواهی موقت و دانشنامه در دانشگاه آزاد گرگان به روز بوده و مراکز وابسته به این واحد دانشگاهی در صدور گواهی موقت و پاسخ به استعلامات نیز بهروز است و با برنامهای که تدوین شده در آینده نزدیک مراکز آموزشی زیرمجموعه نیز در صدور دانشنامه بهروز میشوند.
اگر به آمار ورودیهای جدید و دانشآموختگان توجه شود، این آمار گواهی بر میزان رضایتمندی بالا از خدمات آموزشی دانشگاه را نشان میدهد، دانشگاه آزاد اسلامی گرگان با ۱۶۰ عضو هیئت علمی تمام وقت و بیش از ۳۰۰ استاد مدعو، بیشترین استادان را میان دانشگاههای استان گلستان به خود اختصاص داده و این واحد دانشگاهی با بیش از ۲۵۰ رشته تحصیلی، بیشترین رشتههای تحصیلی را در این استان برای همه نوع دیپلم شامل ریاضی و فیزیک، علومتجربی، علومانسانی، هنر، زبان خارجی، کارو دانش و فنی و حرفه ای پوشش میدهد و با دارابودن چهار دانشکده تخصصی شامل دانشکده فنی و مهندسی و کشاورزی، دانشکده علومانسانی، دانشکده پزشکی، دانشکده مهارت و کارآفرینی و نیز چهار مرکز دانشگاهی شامل مرکز آققلا، مرکز بندرترکمن، مرکز کردکوی و مرکز گمیشان و مدارس سما، جزء بزرگترین مجموعه دانشگاهی استان گلستان به شمار میآید و تلاش دارد آموزش را با شاخصههای مهارتی و اشتغالزایی آرایش دهد تا کار و آموزش با هم تلفیق و دانشآموختگان کارآفرین تحویل اجتماع داده شوند.
آنا: درباره چشمانداز دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرگان هم توضیح میدهید؟
طاهری: مهمترین برنامههای دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرگان در سال ۱۴۰۱ را میتوان ایجاد رشتههای جدید به ویژه در مقطع تحصیلات تکمیلی، بازبینی مقررات آموزشی با هدف تسهیل فرآیندهای آموزشی و تفویض هرچه بیشتر اختیارات به دانشکدهها و گروههای آموزشی، استقرار رویکردهای نوین آموزشی با تمرکز بر یادگیری فعال، گسترش یادگیری الکترونیک و تفکر تحلیلی و نقادانه، تأسیس دانشکده موضوعی جدید براساس سیاستهای توسعهای دانشگاه و طرح آمایش ذکر کرد.
باید تعداد ۲۰ ایده و استارتآپ و ۱۵ شرکت فناور و خلاق در استان گلستان شکل گیرد که تاکنون ۲۲ هسته فناور و ۲۲ واحد فناور تشکیل شده و فراتر از سهمیه درنظر گرفته شده برای استان گلستان بوده که حاصل تلاش همکاران در قسمتهای محتلف معاونت پژوهشی بوده است.ترفیع سالانه استادان و کمیته منتخب بهطور منظم برگزار میشود، در راستای اجرای بخشنامهها؛ آییننامهها و شاخصهای اداره بازرسی و نظارت سازمان مرکزی، وظایف تمام کارکنان حوزه آموزش(ثبت نام، بایگانی، امتحانات، کارگزینی و ... ) تهیه و در اختیار آنها قرار داده شده و در کنار رؤسای دانشکدهها و مراکز، مدیر آموزش، معاون آموزش و یک کارشناس مجرب وظیفه نظارت بر اجرای دقیق وظایف محوله به آنها را عهدهدار هستند.
معرفی ۴۹ گروه پژوهشی به سازمان مرکزی دانشگاه
آنا: با توجه به برگزاری رویداد گام دوم دانشگاه آزاد اسلامی در خرداد ۱۴۰۱ سهم واحد گرگان در این رویداد را تشریح کنید.
طاهری: سهم استان گلستان در رویداد ملی گام دوم دانشگاه آزاد اسلامی در حوزه گروهها و هستههای پژوهشی، شرکت ۲۲ گروه و هسته پژوهشی، آزمایشگاه و زیرساخت بوده که در استان گلستان تعداد ۴۹ گروه پژوهشی به سازمان مرکزی برای انتخاب گروههای برتر معرفی شده است.
باید تعداد ۲۰ ایده و استارتآپ و ۱۵ شرکت فناور و خلاق در استان گلستان شکل گیرد که تاکنون ۲۲ هسته فناور و ۲۲ واحد فناور تشکیل شده و فراتر از سهمیه درنظر گرفته شده برای استان گلستان بوده که حاصل تلاش همکاران در قسمتهای محتلف معاونت پژوهشی بوده است.
در دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرگان بهطور خلاصه آزمایشگاههای (آنالیز دستگاهی) بهعنوان همکار استاندارد این واحد دانشگاهی و تجهیزات پیشرفته آزمایشگاههای فنی مهندسی نیز در این رویداد شرکت میکنند.
گروههای پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی گرگان در زمینههای فناوریهای نوین شیمی دارویی، راهکارهای نوین امنیتی، تصفیه فاضلابهای صنعتی و سخت تجزیه، هسته پژوهشی مهندسی مالی اسلامی، جداسازی نوین و فراوری ترکیبات طبیعی، مدیریت و بهینهسازی حمل و نقل و ترافیک، سیستمها و لجستیک، بهینهسازی بهرهوری انرژی، پژوهشهای کاربردی در علوم زیستی، تولید محتوی در مدیریت کاربردی، تولید گونههای مختلف مگس سرکه برای استفاده در آموزش آزمایشگاهی و تحقیقاتی و هسته پژوهشی بهرهوری و توسعه منابع انسانی شرکت داشتند.
آنا: بهترین رخداد دانشگاه در سال ۱۴۰۰ چه بود و چه موضوعات و برنامههایی باید در رأس کار و فعالیت واحدهایی دانشگاهی در مسیر پیش رو قرار بگیرد.
طاهری: بهترین رویداد در سال ۱۴۰۰ برگزاری رویدادهای فناورانه و شکلگیری هستهها، واحدهای فناور و گروههای پژوهشی و رشد شاخصهای پژوهشی شامل تعداد مقالات معتبر بوده است، مجلات علمی و پژوهشی استان گلستان ارتقای چشمگیری یافته و برای نخستین بار اقدام به نمایهسازی مجلات در پایگاههای معتبر و برگزاری کرسیهای نظریهپردازی ترویجی و تخصصی در حوزه پژوهش شده است.
استارتآپ و نشستهای رقابتی باعث ایجاد تکاپو میان استادان و دانشجویان برای تغییر مسیر به سمت دانشگاههای حل مسئله و کارآفرین شده است و بستری مناسب برای معرفی هرچه بهتر ظرفیتهای دانشگاه چه از لحاظ استادان توانمند و چه دانشجویان و زیرساختهای آزمایشگاهی و کارگاهی پدید آورده است، کرسیهای نظریهپردازی نیز با جدیت در واحدهای دانشگاهی استان گلستان در حال برگزاری بوده و باید تأکید کنم مهمترین برنامه آتی این دانشگاه سوق دادن گروههای پژوهشی به سمت ارتباط با صنعت و نیازهای جامعه است.
انتهای پیام/۴۱۱۷/۴۰۶۲/
انتهای پیام/