دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
10 بهمن 1394 - 11:43

آغاز به کار نشست ژنو 3/ روسیه: احتمالا جیش‌الاسلام و احرارالشام به مذاکرات می‌پیوندند

مذاکرات ژنو 3 از روز گذشته (جمعه) با دیدار هیئت دولت سوریه با نماینده سازمان ملل متحد در سوریه و بدون حضور نمایندگان معارض سوری آغاز شد. این در حالی است که با گذشت چند ساعت از آغاز نشست، معارضان اعلام کردند قصد حضور در نشست را دارند؛ تصمیمی که با استقبال آمریکا و عربستان مواجه شده است.
کد خبر : 64327

به‌گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، مذاکرات ژنو عصر روز گذشته (جمعه) با دیدار استفان دی‌میستورا، نماینده دبیرکل سازمان ملل متحد و نمایندگان دولت سوریه شامل 16 نماینده که در راس آنها بشار الجعفری، نماینده سوریه در سازمان ملل متحد، قرار داشت، آغاز شد.


آغاز مذاکرات


طبق اعلام رسانه‌های خبری سوریه دیگر نمایندگان هیئت اعزامی دولت سوریه عبارت بودند از: حسام الدین آلا سفیر دائم سوریه در سازمان ملل متحد، احمد عرنوس معاون وزیر امورخارجه، احمد کزبری نماینده پارلمان، محمد خیر عکام حقوق‌دان، امل یازجی، حسن بحری حقوق‌دان و استاد دانشگاه دمشق، عمر أوسی عضو پارلمان و رئیس کمیته منافع ملی سوریه، أمجد عیسى حقوق‌دان، عمار عرسان سفیر سابق سوریه در قاهره، جمیلة شربجی عضو پارلمان، رفاه بریدی مدیر بخش همکاری‌های بین‌الملل وزارت کشور، الیاس شاهین، سامر بریدی عضو دستگاه امنیتی، اسامة علی و رؤى شربجی سخنگوی سابق سفارت سوریه در واشنگتن.



این در حالی است که منابع نزدیک به حکومت سوریه اعلام کردند که فیصل مقداد، معاون وزیر امور خارجه سوریه، قرار است از دمشق بر مذاکرات نظارت داشته باشد. یکی از دلایل غیبت وی در ژنو، وضع سلامتی وی عنوان شده است.


گرچه برخی منابع و رسانه‌های خبری از انعکاس خبر آغاز مذاکرات جا ماندند، ولی همانگونه که سخنگوی سازمان ملل متحد ظهر روز گذشته (جمعه) گفته بود، نشست عصر روز جمعه میان استفان دی‌میستورا نماینده دبیرکل سازمان ملل متحد و نمایندگان دولت سوریه به‌منزله آغاز نشست ژنو است، مذاکراتی که برآورد شده است حدود شش ماه ادامه داشته باشد.


آنگونه که پیشتر درباره جزئیات نشست اعلام شده بود، ژنو 3 به‌طور غیرمستقیم برگزار می‌شود و استفان دی‌میستورا وظیفه انتقال موضوعات مطرح‌شده میان هر یک از طرف‌ها برعهده دارد.


طبق نقشه راه مذاکرات ژنو که در چارچوب قطعنامه 2254 شورای امنیت سازمان ملل متحد که در ماه دسامبر (دی) به‌تصویب رسید، انجام می‌شود، طرف‌های درگیر باید به آتش‌بس دست یابند و زمینه‌های تشکیل دولت انتقالی ظرف مدت شش ماه و انتخابات ظرف مدت 18 ماه فراهم شود.


گزارش تصویری از برگزاری نشست را در اینجا می‌توانید مشاهده کنید.


ابراز تردید ایران نسبت به نتیجه مذاکرات


جمهوری اسلامی ایران که همواره از نظام سوریه حمایت کرده، در امکان دستیابی به نتیجه سیاسی فوری در ژنو ابراز تردید کرده است.


حسن روحانی رئیس‌جمهوری کشورمان در مصاحبه با شبکه فرانس 24 گفت: «دستیابی به راه‌حل سیاسی برای بحران سوریه نیازمند گذشت زمان است.»


وی افزود: «بعید می‌دانم که این مذاکرات بتواند به‌زودی به نتیجه دست یابد، زیرا در سوریه گروه‌هایی وجود دارند که علیه حکومت مرکزی و ارتش دولتی می‌جنگند. مداخلاتی خارجی نیز در سوریه وجود دارد، سلاح‌های متنوعی به داخل کشور ارسال می‌شود. موضوع سوریه بسیار پیچیده است و من فکر می‌کنم که راه‌حل بحران سوریه باید سیاسی باشد. باوجود این، اگر تصور کنیم که با چند جلسه مذاکره، درچند روز و یا چند ماه به نتیجه دست یابیم، اشتباه کرده‌ایم.»


معارضان سوری: در مذاکرات ژنو شرکت می‌کنیم


گروه‌های معارض سوری که در ریاض جمع شده‌اند، پیشتر شرط‌هایی برای هرگونه مشارکت در این نشست غیر مستقیم و تحت نظارت سازمان ملل متحد گذاشته بودند.



ریاض حجاب، رئیس هیئت نمایندگی معارضان سوری، عصر روز پنج‌شنبه در مصاحبه با شبکه خبری العربیه گفته بود: «فردا در ژنو نخواهیم بود.»


هیئت معارضان سوریه روز چهارشنبه اعلام کرده بودند که نامه‌ای به بان کی‌مون، دبیرکل سازمان ملل متحد، نوشته‌اند و در آن خواستار التزام طرف‌ها به اجرای قطعنامه 2254 شورای امنیت سازمان ملل متحد صادره در ماه دسامبر (دی) شده‌اند.


پس از گذشت دو روز و هم‌زمان با آغاز مذاکرات ژنو میان نمایندگان دولت سوریه و نماینده سازمان ملل متحد در سوریه، معارضان سوری اعلام کردند که قصد دارند در این نشست شرکت کنند.


شبکه خبری سی‌ان‌ان گزارش کرد: «هیئت نمایندگی معارضان سوری شب گذشته (جمعه) به‌دنبال برگزاری نشستی در ریاض پایتخت عربستان سعودی، با انتشار بیانیه‌ای اعلام کردند تصمیم گرفته شد تا با هدف آزمودن جدی طرف مقابل در فرایند سیاسی در خلال مذاکرات با هیئت نمایندگی سازمان ملل متحد و با هدف اجرای الزامات بین‌المللی و خواسته‌های بشردوستانه و کامل کردن فرایند انتقال سیاسی از مسیر تشکیل هیئت حاکم انتقالی که صلاحیت اجرایی امور را داشته باشد، در نشست شرکت کنیم.»


در بیانیه مخالفان سوری آمده است: «این تصمیم به‌دنبال دیدار و رایزنی‌های اعضای هیئت و با حمایت‌های دولت‌های دوست و برادر به‌ویژه در دیدار با عادل جبیر، وزیر امور خارجه عربستان، که تاکید کرد از تصمیمات هیئت حمایت می‌کند، گرفته شد.»


بیانیه هیئت نمایندگی معارضان سوری می‌افزاید: «همچنین این تصمیم به‌دنبال تاکید جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا، بر حمایت کشورش از اجرای کامل قطعنامه 2254 شورای امنیت سازمان ملل متحد و به‌ویژه بخش‌هایی که مربوط به اوضاع انسانی، پایان دادن به محاصره، آزادی بازداشت‌شدگان و اسیران و آتش‌بس فوری است، گرفته شد.»


در این بیانیه آمده است: «هیئت نمایندگی معارضان سوری حمایت‌هایی از برخی وزیران امورخارجه کشورهای دوست و برادر دریافت کرده است. همچنین معاون دبیرکل سازمان ملل متحد با ارسال نامه‌ای بر حمایت از اجرای الزامات انسانی و قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد دریافت کرده است.»


فرانسه: امیدوار به دستیابی به راه‌حل سیاسی هستیم


از سوی دیگر فرانسوا اولاند رئیس‌جمهوری فرانسه گفت: «از همه طرف‌ها می‌خواهم در راستای دستیابی به راه‌حل سیاسی تلاش کنند.»


وی افزود: «مذاکرات اکنون آغاز شده است و با نظارت سازمان ملل متحد امیدواریم به نتیجه مطلوب دست یابد.»


استقبال آمریکا و عربستان از حضور معارضان


جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا، با انتشار بیانیه‌ای از تصمیم معارضان سوری برای شرکت در مذاکرات ژنو با هدف حل بحران سوریه استقبال کرد.


در این بیانیه آمده است: «قطعنامه 2254 شورای امنیت سازمان ملل متحد ازجمله بندهای مربوط به دسترسی فوری مناطق محاصره‌شده با هدف ارسال کمک‌های انسانی، باید به‌وسیله همه طرف‌های مذاکره به‌طور کامل اجرا شود.»


وزیر امورخارجه آمریکا افزود: «آمریکا انتظار دارد که هر دو طرف مذاکره با حسن‌نیت در گفت‌وگوها شرکت کنند و در روزهای آینده به پیشرفت قابل سنجشی دست یابند.»


از سوی دیگر وزارت امور خارجه عربستان با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: «تصمیم هیئت نمایندگی معارضان سوری در ریاض برای مشارکت در مذاکرات ژنو برای هماهنگی قطعنامه 2254 شورای امنیت سازمان ملل متحد مورد حمایت پادشاهی عربستان قرار دارد.»


یکی از مقام‌های وزارت امور خارجه عربستان با انتشار پیامی در توییتر نوشت: «هیئت معارضان قصد دارند تنها در مذاکرات شرکت کنند و قصد گفت‌وگو ندارند.»


معارضان از ریاض راهی ژنو می‌شوند


ریاض نعسان اغا سخنگوی هیئت معارضان سوری گفت: «هیئت معارضان امروز شنبه راهی ژنو سوئیس می‌شوند تا نمایندگان دولت سوریه را درباره اجرای اقدامات بشردوستانه‌ای که به آن‌ها اجازه می‌دهد تا بر سر آن و با هدف حل مسالمت‌آمیز بحران گفت‌وگو کنند، بیازمایند.»


وی افزود: «این هیئت شامل 17 نفر ازجمله ریاض حجاب رئیس هیئت عالی مذاکره‌کننده و اسعد زعبی رئیس گروه مذاکره‌کننده می‌شود و قرار است تا ساعتی دیگر ریاض را به مقصد ژنو سوئیس ترک کنند.»


تضمین‌های جان کری


منابع آگاه به پایگاه خبری الخلیج‌الجدید اعلام کردند: «جان کری، وزیر امورخارجه آمریکا به معارضان سوری برای شرکت در مذاکرات ژنو 3 تضمین‌هایی داده است.»



منابع آگاه گفتند: «جان کری وزیر امورخارجه آمریکا در تماس تلفنی با ریاض حجاب هماهنگ‌کننده ارشد هیئت مذاکره‌کننده معارضان سوری تعهد داد که قطعنامه 2254 شورای امنیت سازمان ملل متحد به‌ویژه بندهای 12 و 13 به‌طور کامل و فوری اجرایی شود. همچنین آمریکا خود را ملزم کرد که از تشکیل هیئت حاکم دولت انتقالی حمایت کند.»


طبق بند 12 قطعنامه 2254، باید زمینه کمک‌های بشردوستانه فراهم شده و طبق بند 13 نیز طرف‌های مخاصمه باید حمله به مناطق غیرنطامی را پایان دهند.


نمایندگان حزب دموکراتیک کردهای سوریه ژنو را ترک می‌کنند


خالد عیسی نماینده حزب اتحادیه دموکراتیک سوریه در اروپا گفت: «سازمان ملل، آمریکا و روسیه معتقدند مشارکت ما در مذاکرات ژنو ضرورتی ندارد.»


عیسی در مصاحبه با شبکه خبری المیادین افزود: «با توجه به اینکه از مذاکرات ژنو کنار گذاشته شدیم، نتیجه این مذاکرات ارتباطی به ما نخواهد داشت و ملزم به اجرای این نتیجه نخواهیم بود. ما با توجه به اوضاع کنونی معتقدیم فضای بین‌المللی هنوز برای دستیابی به راهکار سیاسی درباره بحران سوریه آماده نشده است.»


وی تصریح کرد: «نمایندگان شورای سوریه دموکراتیک نیز در گفت‌وگوهای ژنو شرکت نخواهند کرد.»


روسیه: برنامه‌ای برای دیدار مستقیم طرف‌ها وجود ندارد


گنادی گاتیلوف معاون وزیر امورخارجه روسیه گفت: «تاکنون هیچ برنامه‌ریزی‌ای برای برگزاری دیدار مستقیم میان نمایندگان دولت سوریه با نمایندگان مخالفان سوری انجام نشده است و رایزنی‌ها فقط به‌طور غیرمستقیم انجام خواهد شد.


وی افزود: «نمایندگان گروه‌هایی همچون جیش‌الاسلام و احرارالشام ممکن است در ادامه به هیئت مذاکره‌کننده معارضان سوری بپیوندند.»


دی‌میستورا: ترکیب هیئت معارضان سوری مشخص نیست


این در حالی است که استفان دی‌میستورا نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در امور سوریه در گفت‌وگو با خبرگزاری اینترفکس روسیه گفت: «سازمان ملل متحد هنوز نمی‌داند که آیا هیئت معارضان سوری شامل نمایندگانی از گروه‌های احرارالشام و یا جیش‌الاسلام نیز هستند یا خیر؟


دی‌میستورا همچنین گفت: «معارضان سوری پس از اینکه رویکردشان را تغییر داده‌اند قرار است در نشست ژنو 3 حاضر شوند و یکی از مقام‌های رسمی معارضان تأیید کرده است که امروز شنبه به ژنو خواهند آمد.»


این در حالی است که لحظاتی پیش پایگاه خبری عاجل سوریه اعلام کرد نشست ژنو برای حل بحران سوریه به‌طور رسمی از روز دوشنبه آغاز به‌کار خواهد کرد.



به روز رسانی می‌شود...


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب