فراشناسا نقطه اعتماد و تعامل کسبوکارها با سامانههای بومی هوش مصنوعی
به گزارش گروه بازار خبرگزاری آنا، عصر حاضر، دوران فوران اطلاعات و تکنولوژیهای هوشمند در پلتفرمهای آنلاین است و یکی از حوزههایی که در سالهای اخیر، طلایهدار تحولات کشور در زمینه فناوریهای نوین بوده، حوزه هوش مصنوعی و یادگیری ماشین است. متخصصان و تلاشگران حوزههای علوم کامپیوتر و هوش مصنوعی کشورمان علیرغم همه موانع خارجی و تحریمهای بینالمللی تلاش و همت خود را برای همگام شدن با جدیدترین تکنولوژیهای دنیا و رسیدن به خودکفایی به کار بستهاند تا فرمایش مقام معظم رهبری (مدظله العالی) و تاکید ایشان بر اهمیت «تولید داخلی کشور» را تحقق بخشند. تا جایی که در آستانه چهلوسومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران و آغاز دهه مبارک فجر، شاهد تبلور نویدبخش سامانههای هوش مصنوعی در صنایع الکترونیک و کامپیوتر و بهکارگیری این فناوریها در زیرساختهای صنعتی کشور عزیزمان ایران هستیم.
تحول زیرساختهای دیجیتالی کشور در گرو اعتماد به دانشبنیانهاست
مقام معظم رهبری (مدظله العالی) سال ۱۴۰۰ را سال «تولید، پشتیبانیها و مانعزداییها» نامگذاری کردند و همراستا با این شعار ملی، بهکارگیری سامانههای هوشمند تشخیص چهره و توسعه زیرساختهای لازم برای فرایندهای احراز هویت الکترونیکی و آنلاین، سرعت گرفت و این مهم، موفقیت بزرگی در روند تحول فرایندهای دیجیتال ایجاد کرد. ناگفته نماند که این دستاورها، از یک سو به مدد کوششهای مجدانه متخصصان و صنعتگران کشورمان حاصل شده و از سوی دیگر نتیجه حمایت همهجانبه نهادهای تصمیمگیرنده از شرکتهای دانشبنیانی است که خودکفایی و توسعه زیرساختهای داخلی را هدف اصلی خود قرار دادهاند. بیشک بهکارگیری دستاوردهای علمی مراکز دانشبنیان ایدهای طلایی برای رشد همهجانبه صنایع الکترونیکی کشورمان خواهد بود.
یکی از این نهادهای دانشبنیان که تا امروز توانسته گامهای موثری در توسعه فناوری هوش مصنوعی در کشورمان بردارد، مرکز تحقیقات هوش مصنوعی پارت است که با تکیه بر همت و تلاش متخصصان هوش مصنوعی ایرانی، راهکارهایی چابک برای هوشمندسازی کسبوکارها ارائه میدهد. دستاوردهای این مرکز پژوهشی تا امروز موفقیتهای چشمگیری را در صنعت فینتک و دیگر صنایع مرتبط با هوش مصنوعی موجب شده است. تا جایی که میتوان این نهاد فعال را به عنوان موتور قدرتمند هوش مصنوعی کشور و قطب اصلی این فناوری در ایران شناخت.
تیمهای یادگیری ماشین این مرکز تحقیقاتی طی دوران همهگیری ویروس کووید ۱۹ راهکارهایی را در قالب سیستم هوشمند تشخیص چهره و احراز هویت غیر حضوری فراشناسا به اکوسیستم سازمانها و صنعت فینتک ارائه کرد که نتایج آن را میتوان یکی از برگهای درخشان کارنامه متخصصان ایرانی دانست؛ چنانکه سامانه تشخیص چهره و احراز هویت فراشناسا در مدت کوتاهی توانسته به عنوان یک راهکار فناورانه و بومی، خدمات خود را در مقیاسهای بزرگ کشوری ارائه کند.
اعتماد به سامانههای هوشمند بومی، گامی در جهت اعتلای ایران و جهش تولید داخلی
به بار نشستن قدرتهای فناوری داخلی و بهکارگیری آنها توسط نهادهای تصمیمگیرنده، بیش از هر چیز اعتماد این نهادها به سامانههای داخلی را میطلبد که خوشبختانه این اعتماد به سامانههای هوشمند منجر به حذف فرایندهای حضوری احراز هویت و صرفهجویی در وقت و زمان و انرژی سازمانهایی شد که این سامانه را به کار گرفتند.
قوه قضائیه و بورس اولین نهادهایی بودند که به شرکتهای دانش بنیان بومی کشور اعتماد کردند و پس از آن، احراز هویت کاربران این سازمانها به صورت الکترونیکی و آنلاین انجام شد و به دنبال آن، دیگر نهادها و سازمانهای کشور نیز از خدمات احراز هویت غیرحضوری فراشناسا بهره جستند. نتایج موفقیتآمیز این سامانه در ثبتنام کاربران سجام و سامانه ثنا و حذف فرایندهای غیرضروری و پرهزینه، خود گواهی برای ضرورت استفاده از دستاوردهای علمی شرکتهای دانشبنیان در صنایع مختلف کشور و اهمیت مانع زدایی در برابر توسعه و رشد این شرکتهاست.
دنیا رو به سوی تکنولوژیهای پیشرفته و ماشینهای هوشمند در حال حرکت است. بنابراین برخورداری از یک نیروی ماشینی هوشمند که در عین پیشرفتگی و اتصال یکپارچه با اصلیترین مراکز داده، از موهبت «دانش بومی» نیز برخوردار باشد، میتواند مسیر اعتلا و آبادانی کشور را بیش از پیش هموار سازد. نظارت و کنترل بر بخشهای مختلف یک سیستم که متشکل از اجزای مستقل و بههمپیوسته است، همچون تغذیه همهجانبه یک جسم برای بقای حیات است. این مثال در مقیاسهای بزرگ مدیریتی نیز قابل تعمیم است. از سوی دیگر، توان علمی و پژوهشی صنعتگران برای نشان دادن قابلیتهای داخلی و جذب اعتماد مسئولان امر نیز اصل ضروری دیگری است که متخصصان و پژوهشگران میبایست به آن واقف باشند. اما در نهایت باید گفت تصمیم دولتمردان، مسئولان بالارتبه، سازمانها و نهادها برای استفاده از راهکارهای فناورانه شرکتهای دانشبنیان، نشان از دانایی و تدبیر ایشان در تنظیم امور دارد.
قوه قضائیه و موضوع تکریم ارباب رجوع با بهرهگیری از سامانههای هوش مصنوعی
قوه قضائیه به دلیل ماهیت و کارکرد خود، ارتباط گسترده و لحظهای با مخاطبانی از جنس مردم و سازمانها دارد. از این رو، نیاز به زیرساختهای نوین و بهینهسازی فرایندها در این نهاد به شدت احساس میشود. پس از بررسی راهحلهای هوشمند موجود در کشور از سوی این قوه، سامانه فراشناسا به دلیل برخورداری از آخرین و جدیدترین الگوریتمهای هوش مصنوعی و یادگیری ماشین، توانست اعتماد این نهاد را جلب کند و کلیدی راهگشا برای چالشهای موجود در مسیر احراز هویت کاربران و رسیدگی به پروندههای ارباب رجوع باشد.
بهکارگیری این فناوری بومی در این نهاد پرمخاطب و پرکار، میتواند فرایندهای اداری و دادرسی این قوه را بهبود بخشد. سرعت بخشیدن به روند رسیدگی به پروندهها، حذف عوامل اطاله دادرسی، حفظ کرامت مردم و کارشناسان و متخصصان دستگاه قضا، اجرای سریع عدالت و دسترسی همگانی به خدمات هوشمند احراز هویت، از جمله مهمترین دستاوردهای این هوشمندسازی بود. بیشک، بهبود فرایندهای اداری و سازمانی زیرساختهایی را میطلبد و فناوریهای هوش مصنوعی در تحقق این امر نقشی مهم و بسزایی دارد.
در حال حاضر، اینترنتی شدن فرایند احراز هویت با فراشناسا باعث کاهش هزینههای مراجعهکنندگان شده و مقدار قابل توجهی از رفتوآمدهای شهری را کاهش داده است. این سامانه هماکنون فعال است و روند احراز هویت در دوران کرونا را با دقت و سرعت بیشتر دنبال میکند. کاربران با ورود به سامانه ثنا و انتخاب درگاه احراز هویت غیرحضوری فراشناسای شرکت دانشبنیان پارت، بهراحتی میتوانند ویدئو و تصویر سلفی خود را در کمترین زمان ممکن بارگذاری کنند و از خدمات موردنیازشان بهرهمند شوند.
بهکارگیری فراشناسا در بحبوحه نفسگیر ویروس کرونا و جانی تازه در فرایندهای احراز هویت
همهگیری بیماری کرونا در کشور، اگرچه چالشها و مشکلات عدیدهای را ایجاد کرد، اما با وجود تمام این دشواریها، زمینهای را برای پذیرش هرچه بیشتر فناوریهای هوشمند به وجود آورد و فرصتی شد برای استفاده از ظرفیتهای الکترونیکی و آنلاینی که به همت متخصصان داخلی در کشورمان توسعه یافته بود، اما به تلاشهای چندین ساله برای به کار بستن و عملی کردن نیاز داشت. حساسیتهای بهداشتی برای حفظ فاصله اجتماعی و انتقال فرایندهای کاری به خانهها، سازمانها و نهادها را ملزم کرد تا خدمات خود را هر چه بیشتر به صورت غیرحضوری درآورند.
در این شرایط، نیاز گسترده به یک راهحل آنی که بتواند فرایندهای اداری و سازمانی را بدون خلل به جریان درآورد، به شدت احساس شد. در چنین تنگناهایی، شرکتهای چابک همچون پارت دانش بنیان با ارائه راهکارهای آنی و راهگشا، پتانسیلهای خود را آشکار میکنند و گره از چالشهای غیرقابل پیشبینی میگشایند.
سازمان بورس به عنوان نهاد دیگری که به تواناییهای متخصصان بومی اعتماد کرد، از فراشناسا برای احراز هویت کاربران بورس در سامانه سجام استفاده کرد. بعد از بهکارگیری این سامانه هوشمند، احراز هویت کاربران بورس با کیفیت و سرعتی مطلوب انجام گرفت و این سامانه هوشمند توانست روند احراز هویت سامانه سجام را نیز با موفقیت به انجام برساند.
فراشناسا به عنوان یک پلتفرم احراز هویت مورد اعتماد، آماده خدمات رسانی به صنایع و نهادهاست
سامانه هوش مصنوعی فراشناسا برای آنکه فضایی امن و مطمئن برای احراز هویتهای الکترونیکی فراهم آورد، از سرویسهای متنوعی بهره میگیرد که از جمله آنها میتوان به سرویسِ پردازش تصویر، پردازش صوت، و سرویسهایی برای تشخیص انواع تقلبها در جعل هویت اشاره کرد. استفاده از این سیستم علاوه بر تسریع انجام امور و شفافیت فرایندهای ناظر بر احراز هویت، امکان تکمیل ثبتنام و تشخیص هویت به صورت کاملا غیرحضوری را به صورتی امن ایجاد کرده است.
سامانه فراشناسا، علاوه بر قوه قضائیه و سازمان بورس، خدمات احراز هویت الکترونیکی خود را به نهاد و سازمان دولتی و غیردولتی دیگر نیز ارائه کرده است. احراز هویت غیرحضوری در سامانههای اینترنتی بانکها و کارگزاریها از دیگر خدمات فراشناسا است.
الکترونیکی شدن فرایندهای ثبتنام و احراز هویت میتواند در دیگر سازمانها و شرکتها نیز اتفاق افتد. نهادها وسازمانهایی نظیر ادارات و سازمانهای امنیتی و نظامی، پلیس، راهنمایی و رانندگی، ثبت احوال و اسناد، املاک و اراضی، تامین اجتماعی، راه و شهرسازی، حملونقل و گمرکات، صنعت ومعدن، شهرداریها و اداره پست نیز با بهکارگیری این سامانه میتوانند خدمات غیرحضوری مطمئن را برای کاربران خود فراهم کنند.
سخن پایانی
استفاده از فناوریهای هوش مصنوعی در حال تبدیلشدن به گرایشی همهگیر در میان صنایع و سازمانهاست؛ گواه این مدعا، تغییراتی است که روزبهروز در میان سازمانها، کسبوکارها و نهادهای دولتی و خصوصی شاهد هستیم. این تحول به صورتی است که طی ماهها و سالهای آینده به طور قابل توجهی شاهد تغییرات زیرساختی و فرایندی در همه جوانب خواهیم بود. هر یک از ما کجای این جریان قرار گرفتهایم؟ اگرچه نمیتوانیم ادعا کنیم که همه نیازهای اساسی را که در آینده کوتاهمدت ظاهر خواهند شد را میتوانیم پیشبینی کنیم. اما آیا برخی از خلاها را نمیتوان پر کرد؟ اگر در فکر ایجاد تحول در سازمان یا نهاد تحت مدیریت خود هستید، یا اولین گامهای هوشمندسازی فرایندها را برداشتهاید، بدون شک در ردیف اول سازمانهای توسعهیافته و پرسود آینده خواهید بود. اما اگر هنوز با فناوری تشخیص چهره تکنولوژیهای هوش مصنوعی و دستاوردهای فناوری یادگیری همگام و هماهنگ نشدهاید، شاید بهتر باشد در فکر تغییر روندهای سازمانی خود باشید یا اینکه منتظر موج گستردهای باشید که تغییرات عمدهای را در سازمان شما در پی خواهد داشت.
انتهای پیام/۴۱۲۹/
انتهای پیام/