رشد فناوری ایران با تأسیس خانههای خلاق/ پیشرفت شرکتهای دانشبنیان به پشتوانه میراث فرهنگی درخشان ایرانی
به گزارش خبرنگار گروه علم و فناوری خبرگزاری آنا، ایران به پشتوانه میراث فرهنگی و هنری درخشان تمدن ایرانی-اسلامی از موقعیتی خاص و مزیت رقابتی مهمی برای توسعه صنایع فرهنگی و خلاق برخوردار است. این جایگاه فرهنگی از مهمترین داراییهای ایرانیان برای توسعه صنایع خلاق و فناوریهای فرهنگی است. شرکتهای خلاق، شرکتهایی هستند که ماهیت رشد آنها، محصولات مبتنی بر فناوریهای پیشرفته نیست. برنامه خانههای خلاق و نوآوری در زمینههای مختلف صنایع خلاق فرهنگی در بحث تجاریسازی، ایدههای مناسب را طی فرآیند جذب میکند.
ایجاد صنایع نرم برای آسودگی شهروندان
پیش از این نیز معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری از اهمیت توجه به صنایع نرم و خلاق گفته بود. سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری با توجه به اهمیت صنایع خلاق مطرح کرد: ظرفیت فرهنگی و خلاقیت در جامعه ایران، ظرفیتی سرشار و شکوفاست. دنیای پیشرفته امروز صنایع نرم و خلاق خود را برای آسودگی و آرامش شهروندان خود ایجاد کرده است. ایران در حوزه صنایع فرهنگی، گردشگری و میراث فرهنگی جزو بینظیرترین کشورهاست. با توجه به پیشرفتهای اخیر میتوان به آینده کشور خوشبین بود.
وی افزود: صنایع خلاق و فرهنگی برای ایران گنجینهای است که با حمایت جوانان خلاق ایران ارزش خود را بهطور کامل آشکار میکند. همچنین تحول اساسی در توسعه اقتصادی کشور و اشتغال ایجاد میکند.
ظرفیت عظیم در هنر با پیشینه غنی فرهنگی ایران
پرویز کرمی، مشاور معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز با توجه به اهمیت تأسیس خانههای خلاق می گوید: سهم ایران از گردش مالی اقتصاد خلاق در جهان حدود ۱۰۰ میلیون دلار است که با فرهنگ و جامعه ایران همخوانی ندارد. یکی از دلایلی که نمیتوانیم با شناخت مشکلات و راهحلهای آن بهسرعت در رفع سریع مشکلات اقدام کنیم، نبود زنجیرهای کامل از تولید محصولات به بازار و صادرات در کشور است. از این رو برای تکمیل این زنجیره مهم، سال گذشته عضو جدیدی بهنام شرکتهای خلاق و خانههای خلاق وارد زیستبوم علم و فناوری کشور شد که پایههای اقتصاد دانشبنیان را نیز تقویت میکند. از طرفی اقتصاد خلاق، اقتصادی است که اساس آن ارزش افزودهای است که از تبادل ایدهها و ابتکارات انسانها در طی فعالیتهای فکری و مادی به وجود آمده باشد.
به گفته کرمی، صنایع فرهنگی و خلاق و یا بهاصطلاح فناوریهای نرم، بر پایه خلاقیتهای ذهنی و استعداد فردی هستند که میتواند منشأ خلق ثروت و فرصتهای شغلی باشد. ایران با پیشینه غنی فرهنگی و قومیتهای متنوع، ظرفیت عظیمی در حوزه فرهنگ، هنر و صنایع خلاق دارد. یکی دیگر از ویژگیهای خاص صنایع خلاق و فرهنگی، گستره و وسیع بودن آن در طبقات مختلف اجتماعی است.
بیشتر بخوانید:
مالکیت ۱۶ درصد از شرکتهای دانشبنیان و خلاق در اختیار بانوان قرار دارد
طراحی در صنعت انجام میشود/ توسعه چیزی به جز ایجاد فرهنگ نیست
شرکتهای خلاق در اکوسیستم علم و فناوری تا چندین سال پیش وجود نداشت. معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در چندین سال گذشته برنامهای با عنوان حمایت از توسعه صنایع فرهنگی و خلاق را نیز اجرا کرده است که در آن فناوریهای نرم، خلاقانه و هویتساز گنجانده شده است. همچنین ستادی بهنام ستاد فناوریهای نرم و هویتسازی در این معاونت تشکیل شد که شرکتهای خلاق از آن به وجود آمدند. داشتن ایدههای ناب تنها نمیتواند باعث موفقیت شود و برای تکمیل این فرآیند باید بر روند اجرا پروژه نظارت شود. مجموعه این مدیریت نوآورانه در خانههای خلاق و نوآوری رخ میدهد.
شرکتهای خلاق؛ فعال در حوزههای مختلف
شرکتهای خلاق شرکتهایی هستند که ارائه محصولات و خدمات جدید در آن مبتنی بر مدلهای تجاری جدید در سطح بازار است. رشد و توسعه محصولات و خدمات شرکتهای خلاق برخلاف شرکتهای دانشبنیان است. این شرکتها نیز برای خود الزاماتی از جمله دارا بودن اشخاص حقوقی دارد. تقریبا حدود یکصدهزار و ۳۰۰ خانه خلاق در ایران تشکیل شده است که از این میزان تقریبا ۶۰۰ شرکت خلاق در حوزه کسبوکارهای دیجیتال و فضای مجازی، ۱۱۰ شرکت در زمینه صنایع تصویری، صوتی، فیلم، عکس، گویندگی، و... فعال هستند.
تقریبا ۹۸ شرکت در حوزه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مشغول به کار هستند. ۱۵۰ شرکت در زمینه بازی، اسباببازی و سرگرمی فعالیت میکند. ۷۰ شرکت در زمینه طراحی و معماری، ۱۰ شرکت در حوزههای هنرهای تجسمی و نمایشی، ۳۰ شرکت در زمینه انتشار، چاپ و یادگیری، ۵۰ شرکت در زمینه گیاهان دارویی و طب سنتی و ۳۲ شرکت در زمینه خدمات زیربنایی فعال هستند. شرکتهای دیگر نیز در زمینههای دیگر مشغول به فعالیت هستند.
بیشتر بخوانید:
خانه خلاق و نوآوری دانشآموزی افتتاح شد
خانه نوآوری و فناوری ایران همچنین در کشورهای مختلف از جمله کنیا، ارمنستان، سوریه، ترکیه و چین با سرمایهگذاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری راهاندازی شده است. این خانههای خلاق به عنوان اولین پایگاه دائمی این معاونت، زیستبوم نوآوری ایران را به سایر کشورها ترویج و گسترش میدهد. همچنین نقش مهمی در صادرات و خدمات دانشبنیان ایرانی به بازارهای جهانی دارد.
انتهای پیام/۳۰۰۴/پ
انتهای پیام/