عصبانیت سران سلطه از پرستیوی حاکی از تأثیرگذاری این شبکه است/ شبکههای برونمرزی در پازل اقناع افکار عمومی
به گزارش گروه جهان خبرگزاری آنا، جلال فیاضی، کارشناس رسانه در گفتوگو با آنا با اشاره بر اینکه در شرایط کنونی یکی از مهمترین ابزارهای دیپلماسی عمومی، مدیریت افکار عمومی است، گفت: کشورهایی که بخواهند در عرصه دیپلماسی عمومی فعال باشند باید بتوانند کشورهای هدف خودشان را ازنظر افکار عمومی بهنوعی مطابق سیاستهایی که موردنظرشان است، تحت تأثیر قرار دهند که لازمهاش رعایت کامل اصول رسانهای است.
وی ادامه داد: مدیریت افکار عمومی از طریق ارتباط و پیامهای مستقیم میسر نمیشود بلکه باید اطلاعرسانی سریع، دقیق و تحلیلهای مستند صورت بگیرد. بنابراین اگر پرستیوی بتواند حضور فعالی در رویدادهای موردنظر خود در دنیا داشته باشد و با سرعت انتقال خبر و تحلیل، افکار عمومی را قانع کند، موفق خواهد شد. یکی از اصولی که روزنامهنگاران و خبرنگارها در مورد خبر و تحلیل به آن معتقدند این است که «اولین خبر، آخرین تحلیل است»؛ یعنی هر رسانهای که اولین خبر را منتشر میکند، نوع انتشار آن خبر و تحلیلی که در درون آن خبر بهنوعی مستتر است آخرین تحلیل آن خبر را شکل میدهد، ازاینرو حضور فعال و سرعت در انتقال خبر و البته انتشار اخبار تحلیلی میتواند پرستیوی را در جهت اهداف خودش موفقتر کند.
فیاضی به امکاناتی که پرستیوی در راستای انتقال گفتمان انقلاب اسلامی در دست دارد، گفت: بخشی از امکانات پرستیوی مجموعه صاحبنظران و اندیشمندانی است که در داخل کشور به تحلیل انقلاب میپردازند. بخش دیگر مجموعه رهبران انقلابی کشورهای جبهه مقاومت است. از همه مهمتر مردمی که دل در گرو انقلاب اسلامی داشتهاند جزو امکاناتی بهحساب میآید که پرستیوی برای تولید محتوا در اختیار دارد که باید آنها را غنیمت بشمارد. البته سرمایه، امکانات و تکنولوژی هم بسیار مهم است و پرستیوی و رسانههایی که میخواهند در عرصه بینالمللی حضور پیدا کنند، میبایست به فناوریهای روزآمد مجهز باشند تا بتوانند اندیشهای را که به آن معتقدند ترویج دهند و از ابزارهای جذاب و تکنولوژی بهروز برای انتقال مفهوم بهره ببرند.
این کارشناس رسانه با یادآوری این نکته که در شبکههای بینالمللی اقناع افکار عمومی بسیار مهم است، گفت: اگر مخاطبان این احساس را داشته باشند که رسانه بیطرفانه و صادقانه با آنها حرف میزند و در واقع اندیشهای را دنبال میکند که صادقانه، مستند و عاری از آلودگیهای اطلاعاتی است، به آن جذب خواهد شد.
وی عصبانیت سران سلطه از پرستیوی و محدودیتهایی که برای این شبکه اعمال کردهاند، مهمترین سند برای تأثیرگذاری پرستیوی دانست و تصریح کرد: پرستیوی باید تلاش کند تا اندیشه انقلاب اسلامی را تبیین کند و آن را گسترش دهد؛ هر چه بیشتر به سمت اصولی که میتواند به اقناع افکار عمومی منجر شود، حرکت کند موفقیتش دوچندان خواهد شد.
فیاضی با توجه به نقش ایران در منطقه خاورمیانه رسانههای برونمرزی را بهعنوان یک ابزار گفتمان ساز معرفی کرد و گفت: در دنیایی زندگی میکنیم که هر کشوری بهنوعی نفوذ یا نقشی در کشورهای دیگر برای تثبیت گفتمان خود دارد و بنابراین ضروری است که از ابزار رسانه برای پیشبرد این گفتمان استفاده شود. جمهوری اسلامی به دلیل نفوذ معنوی که در مردم برخی از کشورهای منطقه دارد، نقش تعیینکنندهای را پیدا کرده است. رسانه بهعنوان پشتوانه این حضور باید بتواند هم اندیشه و هم اهداف را درست تبیین کند؛ درحالیکه موضوع داعش در منطقه یک موضوع اساسی بود و نقش جمهوری اسلامی در نابودی داعش بسیار تعیینکننده بود اما بسیاری از رسانههای بیگانه تلاش میکنند، امریکا و دیگر کشورها را در این زمینه تعیینکننده جلوه دهند. رسانهای مثل پرستیوی است که باید موضوعات اینچنینی را مستند و دقیق تبیین کند.
این کارشناس رسانه در همین رابطه متذکر شد: تبیین نقش سردار سلیمانی و بهطورکلی مستشاری جمهوری اسلامی در مقابله با داعش توسط پرستیوی یا رسانههایی که با این گفتمان در این عرصه حضور دارند، ضروری است. روشنگری در افکار عمومی مخاطبان و اقناع افکار عمومی بسیار نقش تعیینکنندهای دارد.
انتهای پیام/۴۱۰۶/پ
انتهای پیام/