دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
06 بهمن 1394 - 13:26
در کنفرانس خبری سالانه مطرح شد

لاوروف: به بشار اسد پیشنهاد پناهندگی سیاسی در مقابل کناره‌گیری از قدرت نداده‌ایم

وزیر امورخارجه روسیه در کنفرانس خبری سالانه‌اش به بررسی موضوعات داخلی و تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی پرداخت.
کد خبر : 63729

به‌گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا به‌ نقل از خبرگزاری روسیاالیوم، سرگئی لاوروف، وزیر امورخارجه روسیه، گفت: «ما در حال عادی‌سازی روابط خود با دولت و ملت گرجستان هستیم. آنها باید بهای اشتباه سیاسی رئیس‌جمهوری سابق خود را پرداخت کنند.»


وی سپس به موضوع نشست آتی حل بحران سوریه که قرار است جمعه در ژنو سوئیس برگزار شود پرداخت و گفت: «ما از استفان دی‌میستورا، فرستاده ویژه سازمان ملل متحد به سوریه، خواسته‌ایم تا از همه طرف‌ها برای حل بحران این کشور دعوت کند.»


لاوروف با بیان اینکه دستیابی به توافق صلح در سوریه بدون حضور کردها ممکن نیست، تاکید کرد: «در حال حاضر تنها یک کشور با حضور کردها در نشست ژنو مخالفت می‌کند و ما مخالف برگزاری نشست بدون حضور آن‌ها هستیم.»


وزیر امورخارجه روسیه درباره برجام گفت: «روسیه از همه اقدامات برای عادی‌سازی وضعیت برنامه هسته‌ای ایران استقبال می‌کند و در پیگیری مذاکرات درباره این موضوع، بسیار فعال خواهد بود.»

در عین حال لاوروف تصریح کرد که روسیه اعتراضی به ترکیب هیئت معارضان سوری برای شرکت در مذاکرات نخواهد کرد و در این‌باره تصمیمی برای استفاده از حق وتو با هدف جلوگیری از برگزاری مذاکرات ندارد.


وزیر امورخارجه روسیه درباره درخواست مخالفان برای کناره‌گیری بشار اسد رئیس‌جمهوری سوریه گفت: «هیچ راه‌حلی برای حل بحران سوریه به‌جز گفت‌وگو میان معارضان و دولت سوریه وجود ندارد.»


وی همچنین در این کنفرانس خبری به نفوذ گروه تروریستی داعش در منطقه گفت: «گروه داعش دیگر گروهی محدود به عراق و سوریه نیست و دایره نفوذ آنها به افغانستان نیز رسیده است.»


سرگئی لاوروف با بیان اینکه مسکو تاکنون حتی به‌طور محرمانه از بشار اسد نخواسته است تا در مقابل پناهندگی سیاسی در روسیه از قدرت کناره‌گیری کند، گفت: «در سفر بشار اسد به روسیه صحبت‌های زیادی مطرح شد ولی ما هرگز پیشنهاد پناهندگی سیاسی به وی ندادیم.»


وزیر امورخارجه روسیه با بیان اینکه اکنون کشورهای منطقه‌ای و غربی از درخواست خود برای کناره‌گیری بشار اسد عقب نشسته‌اند، به موضوع آموزش معارضان سوری پرداخت و گفت: «مسکو اطلاعاتی در اختیار دارد که نشان می‌دهد جنگجویان داعش در منطقه‌ای در مرز گرجستان با روسیه آموزش‌های نظامی می‌بینند.»


وی درباره انتشار اخباری درباره کشته شدن دو شهروند روسی در حملات هوایی به مواضع تروریست‌ها در سوریه، گفت: «تحقیقات ما در این‌زمینه انجام شده است و نتیجه آن نشان می‌دهد که هیچ شهروند روسی در سوریه هدف حمله قرار نگرفته است. این در حالی است که ما از طرف‌های مختلف خواستیم اگر اطلاعاتی در این‌باره دارند ارائه کنند تا بررسی شود، ولی هیچ اطلاعاتی تاکنون به ما ارائه نشده است.»


به‌گفته لاوروف، عملیات نیروی هوایی روسیه به بهبود اوضاع در قلب سوریه کمک کرده و مساحت اراضی تحت سیطره تروریست‌ها کاهش یافته است.


لاوروف درباره اوضاع داخلی سوریه گفت: «در حال حاضر حدود 200 هزار نفر در مناطق محاصره شده دیرالزور از گرسنگی رنج می‌برند. این در حالی است که برخلاف وعده‌های افراد مسلح، دولت سوریه به وعده‌های خود درباره کمک‌های بشردوستانه به افراد محاصره‌شده عمل کرده است.»


دیپلمات ارشد روس تشکیل ائتلاف بین‌المللی مقابله با داعش،‌ جنگ با داعش در سوریه و کار کردن از راه سازمان ملل متحد را اولویت‌های اصلی مسکو در سال 2015 خواند.


وزیر امورخارجه روسیه درباره برجام گفت: «روسیه از همه اقدامات برای عادی‌سازی وضعیت برنامه هسته‌ای ایران استقبال می‌کند و در پیگیری مذاکرات درباره این موضوع، بسیار فعال خواهد بود.»


وی درباره موضوع بحران اوکراین، تاکید کرد: «توافقات مینسک به موضوعی محوری تبدیل شده است و همه طرف‌ها باید تعهداتشان را در این توافقات انجام دهند.»


لاوروف: عملیات نیروی هوایی روسیه به بهبود اوضاع در قلب سوریه کمک کرده و مساحت اراضی تحت سیطره تروریست‌ها کاهش یافته است.

لاوروف توسعه و گسترش ناتو به سمت شرق و سامانه دفاعی موشکی آمریکا در اروپا را عوامل و فاکتورهای بی‌ثبات‌کننده در تحولات بین‌المللی خواند و تاکید کرد: «روسیه آماده همکاری با همه کسانی است که به منافع ما احترام بگذارند و در امور داخلی‌ مسکو دخالت نکنند.»


دیپلمات ارشد روس درباره کره شمالی و تنش‌ در شبه‌جزیره کره اظهارنظر کرد و از غرب خواست که اشتباهی که در قبال ایران مرتکب شدند را تکرار نکنند.


لاوروف گفت: «مشکل تنها این نیست که کره‌شمالی به سلاح اتمی دست بیابد بلکه ممانعت از دستیابی همه کشورها در شبه‌جزیره از قبیل کره‌جنوبی به سلاح اتمی است».


وی افزود: «روسیه از نزدیک در حال کار با همکاران خود از قبیل چین در این موضوع بوده است. مذاکرات شش‌جانبه باید ازسرگرفته شود. این نظر خوبی نیست که بدون حضور کره شمالی با هم دیدار کنیم. ما نباید اشتباه منزوی کردن یک کشور شبیه به آنچه درباره ایران انجام شد را تکرار کنیم. در ابتدای مذاکرات، ایران از مذاکرات درباره برنامه هسته‌ای این کشور کنار گذاشته شده بود».


وزیر امورخارجه روسیه همچنین تاکید کرد که مسکو و پکن خواستار ازسرگیری مذاکرات بین‌المللی درباره کره شمالی هستند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب