دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
امیر واعظ آشتیانی در گفت‌وگو با آنا:

افرادی که در شیرینی‌های فوتبال سهیم هستند باید منتظر تلخی‌های آن هم باشند/ برخی مدیران و سرمربیان تیم‌ها با دلال‌ها روابط نامشروع مالی دارند

کارشناس مدیریت ورزش گفت: دستگاه‌های دولتی و مدیران وقت باید از 15 سال پیش و همزمان با حرفه‌ای شدن فوتبال، نظارت بیشتری روی این رشته داشتند تا امروز با پدیده «فساد» در فوتبال ایران رو‌به رو نمی‌شدیم.
کد خبر : 63711

به گزارش خبرنگار ورزشی آنا، بعد از گزارش کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی در مورد موضوع فساد در فوتبال و ارائه گزارش 12800 کلمه‌ای این کمیسیون که پرده از فساد در فوتبال ایران برداشت، از سوی اهالی فوتبال، تفسیرهای متفاوتی از این گزارش می‌شود. مدیران باشگاه‌های خصوصی انتقاداتی را به این گزارش وارد دانستند و اشاره به جدایی بخش خصوصی و دولتی داشتند. عده‌ای دیگر از فوتبالی‌ها هم فساد را تنها مختص فوتبال ندانسته و این معضل را در همه زمینه‌ها تسری دادند. در هر صورت بعد از مدت‌ها انتظار اهالی فوتبال، گزارش فساد در فوتبال منتشر شد و شاهد برداشت‌های متفاوت فوتبالی‌ها در این زمینه هستیم.»


امیر واعظ آشتیانی در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی آنا در مورد گزارش منتشر شده از سوی کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: «من فکر نمی‌کردم که کمیسیون اصل 90 موضوع فساد در فوتبال را به این صورت منتشر کند. واقعا از اعضای این کمیسیون باید تشکر کرد که به مساله فساد در فوتبال رسیدگی دقیق کردند و در این مورد گزارش کامل و جامعی را ارائه دادند.»


وی در خصوص صحبت‌های مطرح شده از سوی اهالی فوتبال، مبنی بر اینکه فساد تنها در فوتبال نیست و در سایر دستگاه‌های دولتی هم وجود دارد گفت: «البته شکی نیست که فساد در سایر دستگاه‌ها هم وجود دارد و همه این عوامل نشات گرفته از وجود مشکل در قوانین است اما زمانی که فوتبال را به عنوان یک ورزش پربیننده مطرح می‌کنند و در شیرینی‌های آن سهیم هستند باید منتظر تلخی‌های این رشته هم باشند. این مساله که چون فساد در جای دیگر وجود دارد و نباید به فساد فوتبال پرداخت، حرف بیهوده‌ای است و در فوتبال به عنوان یک رشته ورزشی که هزینه‌های مالی زیادی در آن صورت می‌گیرد، فساد هم در آن وجود دارد.»


مدیرعامل سابق باشگاه استقلال در زمینه نظارت دستگاه‌های دولتی بر فوتبال افزود: «وظیفه نظارت بر فوتبال، بر عهده وزارت ورزش و دستگاه‌های نظارتی است. این دو نهاد وظیفه دارند که برای کنترل فساد و جلوگیری از هدر رفتن پول بیت المال روی این رشته ورزشی نظارت داشته باشند اما متاسفانه عملکرد ضعیف ناظران، منجر به بروز مفاسدی در فوتبال می‌شود.»


وظیفه نظارت بر فوتبال، بر عهده وزارت ورزش و دستگاه‌های نظارتی است. این دو نهاد وظیفه دارند که برای کنترل فساد و جلوگیری از هدر رفتن پول بیت المال روی این رشته ورزشی نظارت داشته باشند اما متاسفانه عملکرد ضعیف ناظران، منجر به بروز چنین مفاسدی در فوتبال می‌شود

وی ادامه داد: «متاسفانه هیچ کنترلی بر روی تیم‌های دولتی و مدیران این تیم‌ها نمی‌شود. برای مثال دو باشگاه پرسپولیس و استقلال که از منابع دولت استفاده می‌کنند، باید سالانه گزارش‌های مالی خودشان را تحویل وزارت ورزش دهند اما متاسفانه هیچ گزارشی از سوی مدیران این باشگاه‌ها به وزارت ورزش صورت نمی‌گیرد و با این شرایط، وزارت ورزش چگونه باید عملکرد مدیران این باشگاه‌ها را مورد ارزیابی قرار دهد؟ از گذشته تاکنون هیچ مجمعی در باشگاه‌های دولتی شکل نگرفته است و عملکرد هیچ مدیری مورد سنجش قرار نگرفت. به همین دلیل مدیری با چند سال کار کردن در یک باشگاه دولتی و 80 میلیارد ضرر وارده به آن باشگاه با یک مدیری که تراز مالی باشگاه را مثبت می‌کند، در یک سطح قرار می‌گیرند و حتی آن مدیر مبتدی و نا آشنا به امور مدیریتی با صحبت‌ها و مصاحبه‌های خارج عرف و تحریک کننده مورد توجه بیشتری قرار می‌گیرد.»


واعظ آشتیانی در رابطه با نقش فدراسیون فوتبال در ایجاد فساد در این رشته بیان کرد: «در فدراسیون فوتبال نقش هیات رییسه و مجمع این فدراسیون بسیار تعیین کننده‌ است. در حال حاضر هم این افراد باید پاسخگو باشند. البته گزارش کمیسون اصل 90 فقط مختص دوران کفاشیان نیست و بذر فساد در فوتبال از زمان حرفه‌ای شدن این رشته پاشیده شد. دستگاه‌های دولتی و مدیران وقت باید از 15 سال پیش و همزمان با حرفه‌ای شدن فوتبال، نظارت بیشتری روی این رشته می داشتند که متاسفانه این این کار غافل شدند.»


وی افزود: «متاسفانه در سال‌های اخیر هیچ برخوردی با مدیران متخلف فوتبالی صورت نگرفته است. مدیران باشگاه‌های دولتی در زمان مدیریتشان، حساب‌های دولتی باشگاه را مسدود کردند و از حساب شخصی خودشان استفاده کردند و هیچ دستگاهی با این روش آنها برخورد نکرد. فوتبال ذاتش پاک است، اما وجود افراد خلافکار و کلاه‌بردار موجب بروز فساد در آن می‌شود و محیط را آلوده می‌کند. الان هم افرادی که این مدیران را در فوتبال انتخاب کردند باید پاسخگو باشند و در علت انتخاب این مدیران ناتوان را توضیح دهند.»


کارشناس مدیریت ورزش در مورد فساد صورت گرفته در باشگاه‌ها و روابط نامشروع مالی میان سرمربیان تیم‌ها و دلال‌ها گفت: «فساد در باشگاه‌ها از برخی مدیران و سرمربیان تیم‌ها شروع می شود. این دو عنصر به اضافه دلال‌ها، با بده بستان‌های مالی، پول‌های زیادی را به جیب می‌زنند. در بحث نقل و انتقالات بازیکنان فوتبال که نقش دلال‌ها را پررنگ می‌کند، فسادهای زیادی صورت می‌گیرد که متاسفانه هیچ مرجعی به این مسائل ورود نمی‌کند.»


متاسفانه در سال‌های اخیر هیچ برخوردی با مدیران متخلف فوتبالی صورت نگرفته است. مدیران باشگاه‌های دولتی در زمان مدیریتشان، حساب های دولتی باشگاه را مسدود کردند و از حساب شخصی خودشان استفاده کردند و هیچ دستگاهی با این روش آنها برخورد نکرد

واعظ در مورد مبلغ قراردادهای بازیکنان فوتبال و سرمربیان تیم‌ها که در گزارش کمیسون اصل 90 به آن اشاره شده است، خاطرنشان کرد: «زمانی که یک بازیکن چند برابر مبلغ قراردادش را دریافت می‌کند، باید علت این کار را جویا شد. در لیگ نهم با توجه به وضعیت اقتصاد جامعه، بازیکنی که مبلغ قراردادش در سال قبل 200 میلیون بود، به یکباره با یک قرارداد 500 میلیونی وارد یک باشگاه دیگر شد. در این مورد نقش دلال ها و ارتباط آنها با سرمربیان تیم‌ها مورد توجه است. قطعا این مسائل بدون اطلاع و هماهنگی برخی مدیران عامل باشگاه‌ها صورت نمی‌گیرد.»


وی در خصوص مسائل اخلاقی در فوتبال و ایجاد روابط نامشروع از سوی دست اندرکاران این رشته ورزشی افزود: «وظیفه فدراسیون فوتبال حل این مساله به صورت ریشه‌ای بود. متاسفانه چند سال پیش موضوع منشور اخلاقی مطرح شد و زمانی که در باشگاه استقلال فعالیت داشتم با این مساله مخالفت کردم چرا که از نظر حقوقی و قوانین فیفا هم مشکل داشت، چون بحث منشور اخلاقی، ورود به حریم شخصی دیگران محسوب می‌شود. فدراسیون و باشگاه‌های باید با این مسائل به صورت ریشه‌ای برخورد می‌کردند و از نظر فرهنگی با بازیکنان فوتبال برخورد شود، تا امروز دوباره شاهد بوجود آمدن چنین مسائلی بین بازیکنان فوتبال نباشیم.»


آشتیانی در پایان گفت: «گزارش کمیسیون اصل 90 به یک سری از مسائل به صورت مشروح اشاره کرده است و توضیحات کاملی در آن مورد داده است اما در بخشی از موارد به صورت مصداقی اشاره کرد و به اسم افراد اشاره نکرد و طبق صحبت‌های مسوولین کمیسیون اصل 90، اسامی این افراد در اختیار قوه قضاییه و مراجع رسیدگی کننده قرار می‌گیرد.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته