دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
06 بهمن 1394 - 08:00

افشای وجود سوریه دوم در آفریقا/ 10 هزار کشته در جریان یک جنگ داخلی

گزارش جدید گروهی از کارشناسان سازمان ملل متحد از فجایعی پنهانی خبر می‌دهد که در جریان جنگ داخلی در سودان جنوبی انجام شده است.
کد خبر : 63602

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا به نقل از رویترز، کارشناسان سازمان ملل متحد گفته‌اند که شورای امنیت باید تحریم تسلیحاتی علیه سودان جنوبی را به اجرا در آورد. این گروه از کارشناسان همچنین پیشنهاد کرده‌اند که «سالوادور کر» رئیس‌جمهور کشور برخوردار از نفت سودان جنوبی و «رییک ماچار» که خود زمانی معاون رئیس‌جمهور بوده است به دلیل جنگ دو ساله داخلی خون‌بار، قابلیت قرار گرفتن در فهرست ممنوعه را دارند.


آخرین گزارش محرمانه هیات کارشناسان ملل متحد که توسط رویترز رویت شده است، می‌گوید که کر و رییک ماچار هنوز کاملا رهبری نیروهایشان را برعهده دارند و هر دو به دلیل کشتار شهروندان و اعمال دیگر باید تحت تحریم قرار گیرند.


15 عضو شورای امنیت، مدت‌هاست که به اجرای تحریم تسلیحاتی [علیه سودان جنوبی] تهدید کرده‌اند اما با وجود وتوی روسیه که از سوی یکی از کشورهای عضو شورای امنیت یعنی آنگولا حمایت می‌شود، بعید است چنین اقدامی انجام شود.


بنا به این گزارش، اختلافات سیاسی میان کر و ماچار به جنگ داخلی منجر شد اما این جنگ گسترش پیدا کرده و به تنش‌های قومی میان کر از قوم «دینگا» و ماچار از قوم «بوئر» کشیده شده است. تاکنون 10 هزار نفر در این نبردها جان خود را از دست داده‌اند.


با وجود این، گزارش کارشناسان می‌افزاید که دولت، مسئول بخش گسترده‌ای از نبردهای خونینی است که در این کشور برخودار از نفت انجام شده است.


این گزارش می‌گوید که نیروهای حافظ صلح ملل متحد در سودان جنوبی نیز «منظما مورد حمله، اذیت و آزار، بازداشت، خشم و تهدید واقع شده‌اند.»


کارشناسان گفته‌اند که تقریبا در هر حمله به روستاها توسط طرف‌های درگیر، تجاوز و ربودن زنان و دختران انجام شوده و «هر دوطرف عامدانه از تجاوز به ویژه در قالب تجاوز گروهی به عنوان تاکتیک جنگی استفاده کرده‌اند.»

درگیری‌ها در سودان جنوبی، کشوری که جدایی آن از سودان در سال 2011 برای مدتی زیاد مورد حمایت آمریکا قرار داشت، باعث شده است تا این کشور نوپا چند پاره شود. کارشناسان ملل متحد گفته‌اند تقریبا 2.3 میلیون نفر از زمان آغاز جنگ داخلی در دسامبر 2013 (آذر و دی 1392) آواره شده و تقریبا 3.9 میلیون نفر دیگر نیز با کمبود غذای شدید روبه‌رو هستند.


کارشناسان سازمان ملل متحد همچنین در این گزارش توضیح داده‌اند که چگونه دولت کر دست کم چهار بالگرد می- 24 را در سال 2014 از یک شرکت خصوصی در اوکراین به قیمت تقریبا 43 میلیون دلار خریداری کرده است.


بنا به گزارش هیات کارشناسی ملل متحد «این بالگردها در پیشروی در عملیات‌های نظامی نقش مهمی داشته و گسترش جنگ و ایجاد جسارت در آن دسته از دولتمردانی که در جست‌و‌جوی راه حل نظامی این مخاصمه به قیمت روند صلح هستند، تسهیل کرده است.»


کارشناسان ملل متحد در روز 14 ژانویه (24 دی) به کمیته تحریم شورای امنیت گفته‌اند: «در مقابل، شورشیان تحت رهبری ماچار اکنون تلاش می‌کنند که موشک‌های دوش پرتاب ضد هوایی را برای مقابل با تهدیدهای حمله بالگردها خریداری کنند. این موضوع به تشدید جنگ کمک کرده است.»


هر دو طرف پیمان صلحی را در آگوست (شهریور 1394) امضا کردند اما مستمرا آتش بس را نقض می‌کنند. همچنین نقض‌های حقوق بشری و حقوق بشردوستانه «بی‌وقفه و همراه با مصونیت کامل کیفری [عاملان آن‌ها] ادامه دارد.»


این نقض‌ها شامل کشتار بدون محاکمه، شکنجه، خشونت جنسی، بازداشت خودسرانه، آدم‌ریایی، جابه‌جایی اجباری، استفاده و استخدام کودکان در جنگ، ضرب و شتم، غارت و نابودی خانه‌ها و مناطق مسکونی می‌شود.


کارشناسان گفته‌اند که تقریبا در هر حمله به روستاها توسط طرف‌های درگیر، تجاوز و ربودن زنان و دختران انجام شده و «هر دوطرف عامدانه از تجاوز به ویژه در قالب تجاوز گروهی به عنوان تاکتیک جنگی استفاده کرده‌اند.»


به گفته کارشناسان هزینه انسانی جنگ در سودان جنوبی که 12 میلیون نفر جمعیت دارد، با مخاصمه موجود در سوریه، عراق و یمن قابل قیاس است.


کارشناسانه از شورای امنیت خواسته‌اند که «مسئولان عالی رتبه را که اعمال و سیاست‌هایشان تهدیدی برای صلح، امنیت و ثبات این کشور است» در فهرست ممنوعه قرار دهند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته