دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
28 فروردين 1401 - 00:02
الخنادق:

جنگ‌های سایبری جایگزین حملات نظامی می‌شوند/ غافل‌گیر شدن آمریکا و صهیونیست‌ها از سوی هکرها

با افزایش حملات سایبری میان ایران، اسرائیل و آمریکا ارزیابی می‌شود نگرانی‌ها از جنگ سایبری فراگیر افزایش یابد، به‌ویژه اینکه هیچ‌یک از طرف‌ها اراده لازم را برای انجام عملیات نظامی ندارند.
کد خبر : 635406
جنگ سایبری

به گزارش گروه جهان خبرگزاری آنا، این روزها اصطلاح جنگ سایبری را زیاد می‌شنویم؛ جنگی که طرف‌ها در آن از رایانه و شبکه‌های رایانه‌ای (به‌ویژه شبکه اینترنت) به‌عنوان ابزار استفاده می‌کنند، نبرد را در فضای مجازی انجام می‌دهند و هدف از آن تخریب سیستم‌های اطلاعاتی و ارتباطاتی است. با وجود این، مواردی وجود دارد که کار دفاع در مقابل حملات سایبری را دشوار می‌کند که شناسایی هویت و مکان مهاجم و نیز شناسایی نیت مهاجم، تشخیص حمله‌های از قبل طراحی شده و بررسی و ارزیابی تلفات بعد از نبرد مجازی از نقاط ضعف دفاعی در مقابل حملات سایبری از آن جمله است.


جنگ سایبری را می‌توان پیشرفته‌ترین نوع جنگ نرم دانست که تاکتیک‌های آن همه ابزارهای عرصه فناوری ازجمله اینترنت، تلفن همراه، نرم‌افزارها و سخت‌افزارهای رایانه‌ای و شبکه‌های مجازی را دربر می‌گیرد. به دلیل نفوذ این ابزارها، نوع تاکتیک‌ها نیز بسیار متعدد و پیچیده است و امروز، بیشتر تقابل میان کشورها در فضای سایبری شکل می‌گیرد. طبعاً همه تکنیک‌های عملیات روانی در جنگ نرم نیز کاربرد دارد و با این تکنیک‌ها در شبکه‌های اجتماعی، بخش عمده‌ای از افکار عمومی کاربران کشورهای هدف را تحت تأثیر قرار می‌دهند.



فعالیت‌های گروه هکری «MuddyWater» پس از ترور شهدای مقاومت، حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس افزایش یافت



امروزه جنگ سایبری به عنصری کلیدی در صحنه نبرد تبدیل شده است؛ تسلط بر طیف الکترومغناطیسی و سامانه‌های اطلاعاتی و استفاده مؤثر و هماهنگ از قابلیت‌های این دو حوزه، عامل برتری در نبردها خواهد بود. وب‌سایت الخنادق در گزارشی در این باره نوشت: فرماندهی ارتش سایبری آمریکا چندی پیش مدعی شد گروه هکری «MuddyWater» به برخی نهادهای امنیتی ایران وابسته است. در این راستا فرماندهی سایبری آمریکا به تشریح ابزارهای متعددی که بنا به ادعای آنها گروه هکری وابسته به ایران علیه شبکه‌های رایانه‌ای در سراسر جهان استفاده کرده است، پرداخت.


جنگ‌های سایبری جایگزین حملات نظامی می‌شوند/ غافل‌گیر شدن آمریکا و صهیونیست‌ها از سوی هکرها
گروه هکری MuddyWater


طبق این گزارش، MuddyWater از فعال‌ترین گروه‌های جنگ سایبری به شمار می‌رود و عملیات نفوذ زیادی بر روی داده‌های شرکت‌های مخابراتی و سایر سامانه‌های موجود در منطقه و جهان انجام داده است. فرماندهی سایبری آمریکا تاکنون چندین نمونه کدهای ویروسی منتشر کرده و مدعی است گروه هکری از آنها برای ضربه زدن به وب سایت‌های سازمان‌های مختلف ایالات متحده و سایر کشورها استفاده می‌کند. این نهاد نظامی آمریکا اقدام خود را تلاش برای مقابله با نفوذ هکرها و سرقت اطلاعات محرمانه سازمان‌های دولتی عنوان کرده است.


در این گزارش آمده است: بیان این ادعاها و مشابه آن از وظایف اصلی فرماندهی سایبری آمریکا به شمار می‌رود که علاوه بر سایر سازمان‌های آمریکایی، در زمینه مقابله با جنگ سایبری فعالیت می‌کند و تمرکز خود را بر چهار کشور قدرتمند سایبری جهان یعنی ایران، روسیه، چین و کره شمالی گذاشته است.




بیشتر بخوانید:


اگر حاج قاسم فضای مجازی داشتیم


تلاش فناوری برای پایان‌ دادن به خشونت‌های جهانی




نمایندگی دائم ایران در سازمان ملل متحد در بیانیه‌ای این اتهامات بی‌اساس را رد و اعلام کرد، دولت آمریکا با این‌گونه اقدامات به دنبال جنگ روانی علیه ایران است و این ادعاها برای تهران ارزشی ندارد.


اطلاعاتی درباره گروه هکری


این گروه هکری برای نخستین بار در سال ۲۰۱۷ به دلیل عملیات سایبری علیه برخی سازمان‌های عربی در غرب آسیا (رژیم صهیونیستی، امارات، عربستان و ...) شناخته شد و به نام‌های مختلفی همچون COBALT ULSTER، MERCURY، Static Kitten، Seedworm، Seedworm، TEMP.Zagros، APT شناخته می شود. این گروه نسبتاً جدید بسیار فعال است و به‌طور دائم تیم پشتیبانی خود را به‌روز می‌کند و مراکز دولتی در حوزه فناوری اطلاعات و صنعت نفت را هدف قرار می دهد. آنها به‌تدریج حملات خود را گسترش دادند و به نهادهای دولتی، نظامی و بسیاری از سازمان‌های خصوصی و دولتی با تمرکز بر حوزه آمریکای شمالی، اروپا و برخی از کشورهای آسیایی نفوذ کردند.


MuddyWater از طیف گسترده‌ای از روش‌ها ازجمله بدافزار ماکرو (Macro Malware) استفاده می‌کنند. ماکرو ویروس رایانه‌ای است که به‌طور کلی در فایل‌های اکسل یا وُرد جاسازی می‌شوند و هنگام اجرای بدافزار، مجموعه‌ای از اقدامات منفی در رایانه شروع به فعالیت می‌کند.


جنگ‌های سایبری جایگزین حملات نظامی می‌شوند/ غافل‌گیر شدن آمریکا و صهیونیست‌ها از سوی هکرها


فعالیت‌های هکری این گروه پس از ترور شهدای مقاومت، حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس و یارانشان در اوایل سال ۲۰۲۰ میلادی به‌طور جدی افزایش یافت. تحلیلگران فضای مجازی معتقدند، این گروه قصد داشت علاوه بر موضوعاتی که به محور مقاومت در لبنان، سوریه، عراق و یمن مربوط می‌شود، توانایی‌های خود را در زمینه هشدار سریع عملیات علیه آمریکا و رژیم صهیونیستی و حراست از زیرساخت‌های ایران به رخ دشمنان بکشد.



با افزایش حملات سایبری میان ایران، اسرائیل و آمریکا ارزیابی می‌شود نگرانی‌ها از جنگ سایبری فراگیر افزایش یابد



فرماندهی ارتش سایبری آمریکا در تلاش است تا اقدامات این گروه هکری در سال ۲۰۲۰ را به حملات سایبری به کمپین انتخاباتی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا و مقام‌های فعلی و سابق دولت این کشور مرتبط کند.


جنگ سایبری همه‌جانبه


الخنادق در گزارش خود آورده است: بسیاری از کارشناسان حوزه سایبری اتهام زنی رسمی آمریکا در زمینه ارتباط این گروه هکری با نهادهای امنیتی ایران را نخستین بار در نوع خود عنوان کردند. با افزایش حملات سایبری میان ایران، اسرائیل و آمریکا ارزیابی می‌شود نگرانی‌ها از جنگ سایبری فراگیر افزایش یابد، به‌ویژه اینکه هیچ‌یک از طرف‌ها اراده لازم را برای انجام عملیات نظامی ندارند.


در پایان این گزارش آمده است: احتمالاتی در زمینه گرایش به انجام عملیات‌های سایبری وجود دارد، ازجمله اینکه نیروی قدس حزب‌الله لبنان در سال ۲۰۲۱ یگان جدید سایبری خود را با تمرکز بر حملات سایبری، جمع‌آوری اطلاعات برای حمله به تلفن‌های همراه، رهگیری سیگنال‌های وای فای و جمع‌آوری اطلاعات از شبکه‌های اجتماعی تأسیس کرد. علاوه بر این، ایران و چین دو سال پیش توافقنامه راهبردی را با هدف توسعه ظرفیت‌های حملات و دفاع سایبری میان دو کشور با هدف ایجاد جبهه واحد علیه آمریکا امضا کردند.


انتهای پیام/۴۰۳۳/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته