دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
از تاخیر مرادخانی و شفیعی در ایرانشهر تا گشوده شدن زودهنگام درهای تالار وحدت

اتفاقات زودهنگام و دیرهنگامی که اجراهای چهارمین شب جشنواره را دچار خلل کرد

اجرای آثار نمایشی شب گذشته در دو بخش صحنه‌ای و به علاوه تئاتر فجر با حواشی زیادی همراه بود؛ به طوری که در هر یک از سالن‌های میزبان سی‌وچهارمین جشنواره تئاتر فجر اتفاقات گاه عجیب، گاه تأسف برانگیز و گاه جالبی رخ داد.
کد خبر : 63401

به گزارش خبرنگار فرهنگی آنا، آخرین اجرای جشنواره‌ای نمایش «هتلی‌ها» کاری از حمیدرضا آذرنگ شب گذشته در سالن استاد سمندریان تماشاخانه ایرانشهر به مخاطبان ارائه شد.


این اثر نمایشی که در آخرین روز اجرای خود میزبان علی مرادخانی معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مهدی شفیعی مدیر اداره کل هنرهای نمایشی بود، با تاخیر 20 دقیقه‌ای روی صحنه رفت که 15 دقیقه آن به حضور دیرهنگام مسئولان تئاتری مربوط بود.


سالن استاد سمندریان همچون اجرای سومین شب جشنواره تئاتر فجر، از مخاطبان نمایش «هتلی‌ها» پر شد، اما در میانه اجرا برخی از مخاطبان این اثر نمایشی و همچنین چند مهمان خارجی سالن را ترک کردند.


خروج زودهنگام تماشاگران از تالار وحدت


نمایش«بازی سایه» کاری از تاتسویا هاسه‌گاوا از کشور ژاپن، آخرین اجرای خود در جشنواره تئاتر فجر را شب گذشته 4 بهمن ماه در تالار وحدت پشت سر گذاشت.


بخشی از اجرای این اثر نمایشی که به خیر و شر اشاره داشت، قصه‌ای را روایت می‌کرد که در کنار حرکات موزون گروه جوان«Dazzle» تکمیل می‌شد.


نمایش راه‌یافته به سی‌وچهارمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، در قالب بازی با نور و ایجاد سایه، تضاد خیر و شر و انرژی مثبت و منفی را در مقابل چشمان مخاطب ترسیم می‌کرد.


از حاشیه‌های نخستین اجرای روز گذشته نمایش «بازی سیاه» باز شدن درهای سالن پیش از پایان اجرا بود که همزمان با خاموش شدن نور صحنه اتفاق افتاد و مخاطبان را به این تفکر واداشت که نمایش به اتمام رسیده است.


با خروج برخی از تماشاگران از سالن تقریبا نیمی از سالن خالی شد، در همان لحظه نوری بر صحنه تالار وحدت تابیده شد و تماشاگران که طبق رسم پایانی تمام اجراها در حال تشویق گروه نمایشی بودند فکر کردند گروه ژاپنی برای ادای احترام روی صحنه آمده‌اند .


در صورتی که تقریبا نیمی از تماشاگران بر اثر اشتباه بازگشایی زودهنگام درها، سالن را ترک کرده بودند، گروه حرکت «Dazzle» به اجرای بخش پایانی نمایش پرداختند.


این اثر نمایشی با استقبال خوبی از سوی مخاطبان روبه‌رو شد به طوری که بالکن‌ سوم تالار وحدت از انبوه تماشاگران پر بود. ایرج راد و سید جواد روشن از جمله مخاطبان این اثر نمایشی بودند.


بازدید هنرمندان خارجی از نمایش اسطوره‌ای در تماشاخانه سنگلج


«بیضایی» عنوان نمایشی بود که به کارگردانی محمد مساوات شب گذشته در تماشاخانه سنگلج روی صحنه رفت. اجرای این نمایش با تاخیر 15 دقیقه‌ای آغاز شد و انبوه تماشاگران که در فضای داخلی و بیرونی تماشاخانه بی‌صبرانه انتظار آغاز را کشیده بودند وارد سالن نمایشی شدند.


در میان خیل عظیم تماشاگران که تمامی صندلی‌های سالن نمایشی را پر کرده بودند، هنرمندان خارجی نیز حضور داشتند.


باتوجه به بازخورد مخاطبان خارجی نمایش «بیضایی»، می‌توان نتیجه‌گیری کرد که هنرمندان خارجی با آشنایی نسبی که درباره داستان‌ها و اسطوره‌های ایرانی چون سودابه و سیاوش کسب کرده بودند، از اجرای جشنواره‌ای این نمایش رضایت داشتند. مسعود دلخواه از جمله هنرمندان این اثر نمایشی بود.


کمبود امکانات سالن‌های خصوصی


از دیگر حواشی اجراهای چهارمین شب جشنواره تئاتر فجر، تاخیر 30 دقیقه‌ای نمایش «جوادیه» کاری از کهبد تاراج در تماشاخانه ارغنون بود. همچنین برخوردار نبودن اکثر سالن‌های خصوصی از بدوی‌ترین امکانات صحنه‌ای از جمله مواردی است که اجرای تئاتر با امکانات محدود و غیراستاندارد را یادآوری می‌کند.


از دیگر مواردی که در اجراهای این دوره جشنواره تعجب‌آور است حضور کودکان در سالن‌های نمایشی است که گویا برخلاف دوره‌های پیشین ایراد به حساب نمی‌آید.


نارضایتی مخاطبان از «راه مهر، راز سپهر»


نمایش «راه مهر، راز سپهر» نوشته و کاری از شکرخدا گودرزی با اجرایی که در سالن اصلی تئاتر شهر داشت نتوانست رضایت مخاطبان را جلب کند. با وجود این‌که مخاطبان این اثر پیش‌بینی اجرای متفاوتی را داشتند، نمایش «راه مهر، راز سپهر» دکور و لباس بازیگران این نمایش ضعیف بود.


بنابر نظر تماشاگران این اثر نمایشی، موسیقی «راه مهر، راز سپهر» که گفته می‌شد توسط بهزاد عبدی در خارج از کشور ضبط شده چندان کاربردی نبوده و آنچنان که باید نقش موثری در برقراری ارتباط با مخاطب نداشته است.


لوریس چکنواریان از جمله مخاطبان این اثر نمایشی بود.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته