دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
14 دی 1400 - 16:50
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی بندرگز:

حاج قاسم اندیشه‌ای قوی و مکتب بود

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرگز گفت: حاج قاسم شخص نبود؛ بلکه ایده، اندیشه قوی و بنیادی و مکتب بود.
کد خبر : 632712
مجید محمدنژاد



به گزارش خبرنگار گروه استان‌های خبرگزاری آنا از بندرگز، مجید محمدنژاد در نشست بصیرتی بسیج اساتید دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرگز که با موضوع فاطمیه منشأ مکتب پروری و حماسه سازی برگزار شد، اظهار کرد: حاج قاسم شخص نبود؛ بلکه ایده، اندیشه قوی و بنیادی و مکتب بود. مکتبی که در ذیل مکتب عاشورا و مکتب فاطمی ظهور کرد و درخشید.


وی اساس و بنیان مکتب حاج قاسم را عشق به خالق و مخلوق، عشق به ولایت و عشق به وطن دانست و افزود: یکی دیگر از ویژگی‌های بارز و شاخص مکتب حاج قاسم نفوذ وی در لایه‌های مختلف مردم بود نه یک قشر خاص؛ بلکه مربوط به همه بوده و فقط مربوط به سپاه، بسیج، نیروهای انقلابی نیست که این مهم در تشییع عظیم پیکر وی و با حضور قشرهای مختلف مردم اثبات شد. باید همه بکوشیم تا با انجام درست و دقیق وظایف محوله شرمنده شهدا و حاج قاسم نباشیم.(بیشتر بخوانید)


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرگز گفت: مکتب فاطمی باعث شکل‌گیری مکاتب دیگر ازجمله مکتب عاشورا و مکتب سلیمانی شد. یکی از بارزترین ویژگی‌های حضرت زهرا(س) ولایت مداری ایشان بود. حضرت زهرا(س) همسر و مادر ولایت، نخستین شهید راه ولایت و نخستین کسی بود که در راه دفاع از حریم ولایت به مبارزه و دفاع پرداخت و حتی در این راه جان خویش و جنین ۶ ماهه خویش را داد. حضرت زهرا(س) برای دفاع از حریم ولایت چندین کار را انجام داد که نخستین کار سخنرانی و تبیین مسائل با تکیه بر ماجرای غصب فدک بود که در آن به حقانیت علی ابن ابیطالب(ع) و خودش و پدرش اشاره کرد.


محمدنژاد اضافه کرد: روش دیگر حضرت زهرا(س) آگاهی دادن و رشد دادن زنان مهاجر و انصار بود که وقتی زنان مدینه برای عیادت ایشان رفتند از سلامتی خودش چیزی نگفت و از سست‌عنصری و بی‌تفاوتی مردان آنان به اتفاقات حادث شده گله کرد که این کار باعث انقلابی در درون خانواده‌های مهاجر و انصار شد. گریه سیاسی سومین روشی بود که با این کار اعتراض خویش را به شرایط موجود و غصب ولایت توسط حاکمان وقت نشان داد.


وی ادامه داد: ایشان با رفتن بر سر مزار شهدای احد و گریه و ناله و فغانی که می‌کردند ذهن‌ها را به خودشان معطوف کردند و این گریه یک گریه سیاسی بود نه گریه برای مصیبت بر پدر بزرگوارشان؛ چراکه شخصیت مؤمن و دینی انسان و شخصی مانند ایشان برای از دست دادن اقوام و خویشاوندان صبورتر از آن است که این‌گونه گریه و تضرع داشته باشند.


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرگز روش دیگر را سکوت سیاسی بیان کرد که صحبت نکردن با خلفای اول و دوم را به‌عنوان روش مبارزاتی و نارضایتی از وضعیت موجود بیان داشته و نکته آخر را وصیت سیاسی حضرت مطرح کرد که وقتی ایشان به حضرت علی(ع) سفارش غسل شبانه، کفن کردن و دفن شبانه و نهایت حضور نیافتن برخی افراد خاص در تشییع‌جنازه خود داشتند و همچنان قبر مطهر ایشان مخفی است اعتراض خویش را به‌عنوان پاره تن رسول‌الله(ص) به جامعه و وضع موجود نشان دادند.


انتهای پیام/۴۱۲۱/۴۰۶۲/



انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب