از کادرسازی ۲ هزار فعال فرهنگی تا لزوم مطالعه منظومه شخصیت علامه
به گزارش خبرنگار گروه استانهای خبرگزاری آنا از قم، همایش علمی اندیشههای اجتماعی علامه مصباح یزدی با سخنرانی آیتالله محمود رجبی رئیس مؤسسه آموزشی امام خمینی(ره)، علی مصباح یزدی فرزند علامه مصباح یزدی، محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی و حجتالاسلام عبدالحسین خسروپناه معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی به میزبانی حجتالاسلام حسن خیری رئیس دانشگاه آزاد اسلامی قم و جمعی از استادان و صاحبنظران حوزه و دانشگاه در سالن اجتماعات امام خمینی(ره) دانشگاه آزاد قم برگزار شد.
بیشتر بخوانید:
اندیشههای اجتماعی علامه مصباح یزدی بررسی میشود
رئیس مؤسسه آموزشی امام خمینی(ره) در این همایش با بیان اینکه نقش اندیشههای علامه مصباح بر ایدهپردازیها و نوآوریهای علامه در تمدن نوین اسلامی بسیار مؤثر بود، اظهار کرد: این دو شخصیت سردار سلیمانی و علامه مصباح دو ویژگی اخلاص و وظیفهمداری معنوی در آنها وجود داشت؛ بنابراین سردار سلیمانی و علامه مصباح در اخلاص و وظیفهمداری شاخص بودند؛ زیرا هر دو فقط در فکر این بودند که آنچه خدا میپسندد، انجام دهند.
آیتالله محمود رجبی با بیان اینکه جز انجام وظیفه الهی چیز دیگری در اندیشه علامه مصباح و سردار سلیمانی نبود و ولایتمداری در این دو بزرگوار موج میزد، افزود: علامه مصباح در تبیین نظریه ولایت فقیه و دفاع از شخص ولایت فقیه تمام عمر خود را سپری کرد که همه این ولایتمداریها برخاسته از معرفت و اعتقاد بود.
علامه مصباح جهاد روشنگری داشت و دفاع از نظریه در برابر شبهات را برعهده گرفت
وی عنوان کرد: مسئله تمدن که رهبری ترسیم کردند که به سوی تمدن نوین اسلامی حرکت کنیم؛ علامه معتقد بود تمدن یک عالم و محتوا دارد که محتوای تمدن آن فرهنگ غنی است که تمدن نوین اسلامی از آن پشتیبانی میکند.
رئیس مؤسسه آموزشی امام خمینی(ره) با بیان اینکه در تمدن نوین اسلامی این فرهنگ تمدن است که روح و مغز این تمدن را تشکیل میدهد، ادامه داد: اگر ما در مبانی تمدن انسان را درست شناخته باشیم، این شناخت ظاهری بوده و تمدن و حقیقت تمدن مفقود مانده است.
رجبی با بیان اینکه هر تمدنی برای قوام گرفتن خود نیاز به ایدهپردازی اسلامی دارد که علامه در این عرصه در قله است و در تمام آثار ایشان وجود دارد، بیان کرد: علامه مصباح در مبانی اساسی علوم نظریه دارد؛ بنابراین آثار علامه، آثار ویژه است که در آن هم نوآوری و هم نظریهپردازی وجود دارد.
وی با بیان اینکه در مجموعه معارف قرآنی و آثار علامه مصباح انبوهی از مباحث سرنوشتساز وجود دارد، اضافه کرد: نظریه علامه در آسیبپذیری اجتماعی، نظریه بسیار راهگشایی است؛ زیرا او فقط به ایدهپردازی اکتفا نمیکرد و به تببین نظریات میپرداخت.
رئیس مؤسسه آموزشی امام خمینی(ره) تأکید کرد: علامه مصباح هم در سطح فرهیختگان جامعه و نیز در سطح عام علوم در عرصه اجتماع نظریات خود را داشت که در این شرایط دشمنان اسلام و ملتهای آزاده برای غبارآلودکردن فضا به میدان آمدند.
رجبی با بیان اینکه دشمنان و توطئهگران تفسیر نادرست از نظریات علامه ارائه دادند، توضیح داد: علامه مصباح جهاد روشنگری داشت و دفاع از نظریه در برابر شبهات را برعهده گرفت.
وی با بیان اینکه برای اینکه این فرهنگ و نظریهها تداوم پیدا کند، نیاز به کادرسازی است؛ زیرا یک نظریه اگر مدافعان نداشته باشد در عرصههای مختلف متوقف خواهد شد، متذکر شد: اگر تلاشهای علامه در کادرسازی نبود، دیگر در نهادهای علمی نظریات وجود نداشت.
رئیس مؤسسه آموزشی امام خمینی(ره) عنوان کرد: تمام تلاشهایی که در عرصه علوم اسلامی انسانی وجود دارد همه مرهون تلاشهای این بزرگوار است که بنا نهاده؛ بنابراین کسی نیست که در این عرصه وامدار علامه نباشد.
رجبی با بیان اینکه علامه در کادرسازی در عرصه نخبگانی و عموم اهتمام داشت، تشریح کرد: علامه برای فعالان فرهنگی دفتر تشکیل داد و ۲ هزار فعال فرهنگی را تربیت و کادرسازی کرد و طرح ولایت را طرحریزی کرد که در همین راستا تاکنون ۸۰ هزار فعال فرهنگی این دورهها را گذراندهاند.
وی با بیان اینکه دانشجویان طرح ولایت را طرح ولادت نامیدهاند، افزود: طرح ولایت یک فعالیت عظیمی بود که علامه مصباح بنا نهاده و برای گام دوم انقلاب هم نیرو تربیت کرده است، نیروهایی که هم از لحاظ علمی و هم از لحاظ بصیرت و شناخت صلاحیت داشتند.
علامه در عرصه عرفان و اخلاق مانند یک انسان تشنه سیر و سلوک حرکت میکرد
رئیس مؤسسه آموزشی امام خمینی(ره) با اشاره به برنامهریزی عملیاتی و اقدام در آثار علامه یادآور شد: برای اینکه این فرهنگ توسعه پیدا کند علامه فعالیت مؤثری داشت. وی نیروهایی را تربیت کرد که دانشگاه را درک کنند و مسلط باشند و این علوم را به آیندگان منتقل کنند.
رجبی با بیان اینکه علامه در تحقیق و آثار و نیز در تدریس و تبیین علوم بسیار موفق بود؛ بنابراین تحول عظیمی در نیروهای علمی دانشگاه رخ داد، بیان کرد: در عرصه علمی علامه عامل بود؛ بنابراین علامه معتقد بود هر کاری باید براساس کار کارشناسانه انجام شود، همانطور که خودش نیز در کارهای علمی خود نهایت دقت را داشت.
وی با بیان اینکه این درس برای همه ماست که درسمان را در حد اعلای خودش انجام بدهیم و هیچ کاری نبود که وی با تمام توان وارد عمل شود، یادآوری کرد: علامه در عرصه عرفان و اخلاق مانند یک انسان تشنه سیر و سلوک حرکت میکرد.
فرزند علامه مصباح یزدی نیز در سخنانی با بیان اینکه همزمانی این سه حادثه میتواند الهامبخش باشد که در مورد سه نماد تفکر و عمل اسلامی بیندیشیم و در این جنبههای اشتراکی نکاتی میتوان یافت که شاید یکی از رازهای این حوادث مصیبتبار باشد، اظهار کرد: در کلام رهبری در گام دوم بر خودسازی، جامعهپردازی و تمدنسازی تکیه شده است که در عرض هم هستند که باید با یک راهکار جداگانه مطرح شود.
علی مصباح یزدی عنوان کرد: اگر بخواهیم براساس فرمایش علامه تبیینی بر نقش جامعهپردازی و ارتباط با خودسازی و تمدنسازی ارائه کنیم، شاید به تصویر روشنتری از گام دوم انقلاب و اهداف رهبری دست پیدا کنیم.
وی اضافه کرد: در فرمایش علامه، ایشان جامعه را بهعنوان یک موجود مستقل در نظر نمیگیرد و معتقد است جامعه ترکیبی از افراد است که ارتباطاتی بین آنها برقرار است که براساس آن نظام سیاسی شکل میگیرد و تبلور پیدا میکند.
فرزند علامه مصباح با بیان اینکه وحدت؛ جامعه را از نظر اسلام تأمین میکند، در واقع بینشها و ارزشهایی است که مردم را به همدیگر متصل میکند، توضیح داد: جامعه ایمانی جامعهای است که افراد آن براساس اعتقادات دینی و رفتارهای دینی با هم اشتراک دارند؛ بنابراین اگر در مورد جامعه انقلابی حرف میزنیم منظور افرادی هستند که اشتراک آنها به مبانی ارزشهای انقلاب است.
علامه مصباح معتقد است که انقلاب یعنی قدرتی که متکی بر مردم باشد
مصباح تأکید کرد: وقتی مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب در مورد نظام انقلابی صحبت میکنند؛ یعنی همان آن حرکت و تغییر ناگهانی که در فرمایش رهبری از تئوری نظام انقلابی صحبت به میان میآید.
وی با بیان اینکه انقلاب بهعنوان یک تغییر ناگهانی اتلاق میشود، متذکر شد: باید انقلاب ویژگی انقلابیبودن خود را حفظ کند؛ علامه مصباح معتقد است که انقلاب یعنی قدرتی که متکی بر مردم باشد.
فرزند علامه مصباح اظهار کرد: انقلاب به این معنا یک امر مستقل خواهد بود تا وقتی چنین پشتوانه سیاسی داشته باشد، این قدرت یک قدرت انقلابی است و وقتی پشتوانه را از دست بدهد به انقلاب استبدادی تبدیل میشود.
مصباح تشریح کرد: انقلابی ارزشی است که انسانی باشد و برخاسته از انسانیت انسان و تفکری که ارزشهای انقلابی را تولید میکند، باشد.
علامه معتقد است که رفتار اختیاری ما تحت تأثیر عقاید شکل میگیرد
وی بیان کرد: اگر نگاه بشر به هستی به حقیقت انسان و به ارزشها واقعبینانه باشد، یک جامعهای را تحویل میدهد که آن جامعه به سمت انسانیت پیش میرود و جهتگیری جامعه جهتگیری انسانی میشود.
فرزند علامه مصباح یادآور شد: اسلام آن منظومه را در اختیار بشر قرار میدهد که نگاهش به هستی نگاه واقعبینانهای است که ارزشها در آن وجود دارد. وقتی جامعه ارزشها را بپذیرد، رفتار آنها در روابط بینالملل تحت تأثیر ارزشها قرار میگیرد؛ بنابراین علامه معتقد است که رفتار اختیاری ما تحت تأثیر عقاید شکل میگیرد.
مصباح بیان کرد: اگر شناخت ما مبتنیبر استدلال و قابل دفاع باشد و تمایلات ما تحت تأثیر جهانبینی باشد، رفتار ما هم بر همان اساس شکل میگیرد.
وی با بیان اینکه یک جامعه مطلوب برای اسلام جامعهای است که مورد نظر آفریننده بشر است، افزود: این به آن معناست که در این جامعه افراد لااقل نگاه اسلامی به هستی، به انسان و رابطه انسان با خدا و موجودات داشته باشند و نگاه منطبق بر واقعیت باشد که واقعیت آن چیزی است که اسلام بیان کرده و منجر به سعادت بشریت میشود.
فرزند علامه مصباح گفت: یک جامعه انقلابی جامعهای است که تراز اسلام باشد؛ بنابراین اکثریت در اندیشه، بینش، گرایش، ارزشها و کنشها و رفتارها باید آنگونه باشد که اسلام میخواهد انسان را تربیت کند.
مصباح ادامه داد: برای این مهم نیاز به مربیانی داریم که در درجه اعلای هر سه مرحله باشند و هم از نظر معرفتی و اخلاق و از نظر الگوی رفتاری برای انقلاب باشند؛ بنابراین این وظیفه نخبگان جامعه است که ارزشها و بینشها را در خود تقویت کرده باشند تا بتوانند دیگران را براساس آن تربیت کنند.
علوم انسانی باید مبتنیبر مبانی ارزشهای اسلامی باشد
معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی نیز در این همایش در سخنانی با بیان اینکه تکامل اجتماعی به معنای تقرب اکثر جامعه نسبت به خداوند است، توضیح داد: تکامل به جامعه آرمانی قرآنی منتهی میشود. با نگاهی به نظریه تکامل تاریخی و اجتماعی، درمییابیم که پشتوانه تقرب و دینداری حکمت است.
حجتالاسلام عبدالحسین خسروپناه افزود: علامه تغییرات اجتماعی را مطرح میکند؛ بنابراین معتقد است که تغییر براساس انسان مختار است و عوامل روحی و فطری انسان بیش از هر چیزی به روی انسان تأثیر دارد.
علوم انسانی بهدنبال تغییر انسان است
وی با اشاره به دو عامل مهم حکومت دینی و علوم انسانی اسلامی تشریح کرد: علوم انسانی باید مبتنیبر مبانی ارزشهای اسلامی باشد؛ بنابراین علوم انسانی بهدنبال تغییرات انسانی است که هم انسان را توصیف میکند و هم بهدنبال تغییر انسان است.
معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: علوم انسانی بهدنبال تغییر انسان است، حتی اگر تغییرات انسان تکنولوژیکی باشد و این مهم وقتی تحقق پیدا میکند که علوم انسانی برمبنای ارزشهای اسلامی تحقق پیدا کند.
شکل نظریه حکومت اسلامی علامه؛ حکومت مردمسالاری دینی است
خسروپناه اضافه کرد: تمام بایدها و نبایدهایی که در علوم انسانی است، اگر مبتنیبر مبانی اسلامی و ارزشهای اسلامی باشد، میتواند به نتیجهای که در نظر علامه است، معنا شود.
وی تأکید کرد: علامه مصباح نظریه حکومت اسلامی را مطرح میکند که فعلیت این حکومت مشروع به اراده مردم است.
معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه نظریه حکومت علامه مصباح، نظریه حکومت اسلامی است؛ اما تحقق آن به اراده مردم است که اگر نباشد استمرار پیدا نمیکند یا به انحطاط کشیده میشود، توضیح داد: شکل نظریه حکومت اسلامی علامه؛ حکومت مردمسالاری دینی است؛ بنابراین باید منظومه شخصیت علامه مطالعه شود.
به گزارش آنا، همایش علمی اندیشههای اجتماعی علامه مصباح یزدی با ارائه چهار مقاله برتر توسط صاحبنظران حوزه و دانشگاه به کار خود پایان داد.
انتهای پیام/۴۱۰۳/
انتهای پیام/