دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
03 بهمن 1394 - 16:30

سرنوشت عربستان و قلم سیاهی در دست ملک سلمان

در حالی‌که سلمان یک سال است قدرت را در عربستان در دست گرفته است، در بازبینی سیاست خارجی و داخلی این کشور در این یک سال تنها به نتایجی فاجعه‌بار برخواهیم خورد.
کد خبر : 63126

به‌گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا به‌نقل از ایسنا، ناصر چروف، مدیر برنامه خاورمیانه شبکه دویچه وله، در تحلیلی برای وب سایت این شبکه درباره یک سال تصدی سلمان بر قدرت در عربستان می‌نویسد: «سلمان در 23 ژانویه 2015 (2 بهمن 93) بعد از مرگ پادشاه قبلی و برادر ناتنی وی یعنی ملک عبدالله تاج و تخت را در عربستان به دست گرفت. بسیاری از ناظران با مشاهده سلطنت وی در سن 79 سالگی اعتقاد داشتند که این دوران نمایانگر مرحله‌ای انتقالی پیش از قدرت یافتن نسل بعدی در عربستان یعنی نوه‌های بنیان‌گذار آل‌سعود خواهد بود. در همین زمان این دورنما آشکار بود که تغییر قدرت در عربستان در دوران بسیار دشواری برای خاندان سلطنتی این کشور انجام می‌شود. در تاریخ کشور عربستان هرگز پادشاهی با این میزان تهدیدهای فراوان در یک زمان مواجه نبوده است؛ تهدیدهایی که عبارتند از جنگ‌های منطقه‌ای در سوریه و یمن، روابط متشنج با ایران، افزایش تهدید تروریسم، مشکلات جدی اقتصادی و بیم بروز ناآرامی‌های اجتماعی در داخل عربستان.»


سلمان بعد از آنکه قدرت را در دست گرفت، اعلام کرد که ثبات و امنیت را در کشورش حاکم خواهد کرد اما خلاف این وعده اتفاق افتاد. عربستان برای حدود نه ماه درگیر جنگی ویران‌گر در یمن است که در جریان آن تلفات غیرنظامیان رو به افزایش بوده و به‌دنبال این جنگ همه منطقه به‌طرز فزاینده‌ای بی‌ثبات شده است. سازمان‌های حقوق بشری بین‌المللی، حاکمان عربستان را به نقض جدی حقوق بشر و استفاده از سلاح‌های ممنوعه متهم کرده‌اند. در دوران سلمان وجهه بین‌المللی عربستان بدترین شکل ممکن را یافته و به پایین‌ترین سطح خود رسیده است.


جنگ در سوریه و درگیری با دولت بشار اسد رئیس‌جمهوری این کشور در حال تبدیل شدن به رسوایی برای عربستان است. با وجود آنکه عربستان از گروه‌های شورشی مختلف در سوریه با میلیاردها دلار پول، پشتیبانی مالی به عمل می‌آورد هنوز نتوانسته است به موفقیتی در جنگ علیه دولت سوریه افتخار کند.


گروه‌های معارض حمایت‌شده به‌وسیله عربستان در سوریه یا از قدرت چندانی برخوردار نیستند یا دچار اختلاف هستند و از طرفی متهم به انجام اقدامات تروریستی شده‌اند. همچنین از زمان پایه‌گذاری عربستان در سال 1932 تاکنون در مناطق اطراف این کشور نیز هرگز این سطح زیاد بی‌ثباتی مشاهده نشده است. همچنین به نظر می‌‌آید جنگ قدرت عربستان با ایران در سطح بین‌المللی به نفع تهران در حال حل شدن است. عربستان همه تلاشی را که می‌توانسته انجام داده است تا انزوای ایران را حفظ کند اما امروز ایران خود را در موضع قدرتمند به‌ویژه بعد از برداشته شدن تحریم‌های بین‌المللی می‌بیند.


در حال حاضر ایران از سویی در حال تعیین کردن وضعیت در عراق و لبنان است و حتی در بخش‌هایی از سوریه و یمن نیز نفوذ دارد. روزهای خوبی منتظر اقتصاد ایران است در حالی که اقتصاد عربستان با مشکلات فزاینده‌ای مواجه است که می‌توانند به تنش‌های اجتماعی در این کشور در ابعادی خطرناک دامن بزنند.


جنگ در سوریه و درگیری با دولت بشار اسد رئیس‌جمهوری این کشور در حال تبدیل شدن به رسوایی برای عربستان است.

ثروت نفت، عربستانی‌ها را تنبل بار آورده است و آن‌ها باید در چند سال آینده با کاهش بودجه‌های دردناکی که احتمالا به نارضایتی و ناآرامی‌ها در داخل دامن خواهند زد، مواجه شوند. سلمان هنوز نتوانسته است پاسخ راضی کننده‌ای برای چالش‌های اقتصادی و اجتماعی بزرگی که پیش روی مردم کشورش قرار دارد بیابد. همزمان سازمان عفو بین‌الملل و دیگر سازمان‌های حقوق بشری به‌دنبال جلب توجه عمومی به وضعیت فاجعه‌بار حقوق بشر عربستان بوده‌اند. سازمان عفو بین‌الملل به‌تازگی اعلام کرده که سوابق حقوق بشری عربستان در دوران سلمان وضعیتی وحشتناک یافته است. وی در نخستین ماه‌های سلطنتش با چندین اعدام موافقت کرد و به‌تازگی نیز اجازه اعدام شیخ نمر روحانی شیعه، امواج اعتراض جهانی را به‌دنبال داشت.


در مقابل رائف بدوی وبلاگ‌نویس مشهور عربستانی نیز که در حال گذراندن مجازات حبس به اتهام توهین به اسلام است، با مجازات‌های بیشتر در آینده مواجه است.


سلمان، زمان کافی برای آنکه کشورش را از این وضعیت ناگوار خارج کند ندارد. خاندان سلطنتی عربستان شدیدا نیاز به اصلاحات دارد. آن‌ها باید برای شهروندان خود آزادی‌های فردی را توسعه دهند و تدابیر بهتری برای مبارزه با فساد اتخاذ کنند. سلمان باید خیلی سریع راهی برای خروج این کشور از بحران یمن بیابد و روابط عربستان با دیگر کشورهای مهم منطقه نظیر عراق، سوریه و ایران را ترمیم کند در غیر این صورت دورنمای سال‌های بعدی برای پادشاهی عربستان حتی بدتر از این خواهد بود.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته