دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
28 آذر 1400 - 15:02

پیاده سازی برنامه ریزی استراتژیک سازمان-BSC

اصطلاح کارت امتیازی متوازن (BSC) به شاخص عملکرد مدیریت استراتژیک اطلاق می‌شود که برای شناسایی و بهبود عملکردهای مختلف داخلی کسب‌وکار و خروجی‌های آن‌ها برای سازمان به کار می‌رود.
کد خبر : 629131
BSC



به گزارش گروه بازار خبرگزاری آنا، در پروژه های فرآیند برنامه ریزی استراتژیک سازمان برای اندازه‌گیری و ارائۀ بازخورد به سازمان‌ها، کارت‌های امتیازی متوازن در بین شرکت‌های ایالات‌متحده، انگلستان، ژاپن و اروپا رایج است. جمع‌آوری داده‌ها برای ارائۀ نتایج کمّی بسیار مهم است زیرا مدیران و مدیران اجرایی، اطلاعات را جمع‌آوری و تفسیر می‌کنند. پرسنل شرکت می‌توانند از این اطلاعات برای تصمیم‌گیری بهتر برای آینده‌ی سازمان استفاده کنند.



اهمیت کارت امتیازی متوازن (BSC)


زمانی می‌توانید مطمئن باشید که قادر به استفاده از مدل کارت امتیازی متوازن به بهترین نحو ممکن هستید که به‌طورقطع درباره‌ی اهمیت کارت امتیازی متوازن فکر کرده و ایده‌هایی نیز در ارتباط با اجرای آن در سازمان داشته باشید. با استفاده از BSC شرکت‌ها می‌توانند چهار حوزه‌ی مختلف و ضروری را برای تجزیه‌وتحلیل به بهترین شکل از یکدیگر جدا کنند تا تسلط بیشتری روی هر ناحیه داشته باشند. این‌ها چهار ناحیه‌ای هستند که به‌عنوان پایه‌های اصلی شرکت نیز شناخته می‌شوند. این چهار ناحیه شامل یادگیری، فرایندهای کسب‌وکار، امور مالی و مشتریان هستند.


وقتی شرکتی از روش کارت امتیازی متوازن استفاده می‌کند، بی شک به‌راحتی قادر خواهد بود تا به همۀ شاخص‌ها، اهداف، اهداف بلندمدت و نوآوری‌های خلاقانه به طرز شگفت‌انگیزی دست پیدا کند. این گزینه‌ها به‌طور حتم همان توابع اصلی اولیۀ کسب‌وکار برای اطمینان از کارکرد صحیح آن‌ها هستند. شرکت‌ها می‌توانند عوامل مختلف عملکرد کسب‌وکار را با این مدل شناسایی کنند. بنابراین، می‌توان گفت که استفاده از این روش نتایج خوبی را برای تمامی کسب‌وکارها به همراه خواهد داشت. این احتمالاً یکی از دلایل اصلی است که افراد می‌خواهند از کارت امتیازی متوازن در شرکت خود استفاده کنند. بنابراین، اکنون که از اهمیت کارت امتیازی متوازن آگاه شدید، اجازه دهید تا چهار دیدگاه BSC شامل دیدگاه‌های مالی، مشتری، فرایندهای داخلی، یادگیری و رشد را مرور کنیم.


دیدگاه‌های کارت امتیازی متوازنBSC


دیدگاه‌های کارت امتیازی متوازنBSC


دیدگاه‌های BSC


دیدگاه مالی:اقدامات مالی خاصی وجود دارد که برای اطمینان از موفقیت شرکت ضروری است. اهداف کسب‌وکار آن‌هایی هستند که به‌راحتی قابل‌تعریف هستند و بنابراین نقش مهمی در درک عملکرد شرکت ایفا می‌کنند. داده‌های مالی مانند فروش، هزینه‌ها و درآمد برای درک عملکرد مالی استفاده می‌شود. این شاخص‌های مالی ممکن است شامل مقادیر واحد پولی کشور، نسبت‌های مالی، واریانس بودجه یا اهداف درآمدی باشد. محور اصلی تمرکز کسب‌وکار در حین سنجش موفقیت شرکت، دیدگاه مالی است. این دیدگاه در تجزیه‌وتحلیل BSC به همین میزان ضروری است. شما باید این دیدگاه را تجزیه‌وتحلیل کنید تا دریابید که آیا کسب‌وکار شما قادر به کسب درآمد است؛ آیا سهامداران شما راضی هستند و … همچنین BSC درباره‌ی خروجی نتایج تصمیمات گذشتۀ شما بازخورد ارائه می‌دهد. اتخاذ مدیریت پولی مناسب با اندازه‌گیری چشم‌انداز مالی کارت امتیازی متوازن (BSC) تضمین می‌شود.



  1. دیدگاه مشتری:دیدگاه‌های مشتری برای سنجش رضایت مشتری از کیفیت، قیمت و در دسترس بودن محصولات یا خدمات، جمع‌آوری می‌شود. مشتریان بازخوردشان را در ارتباط با میزان رضایت از محصولات فعلی ارائه می‌دهند. اهداف مربوط به مشتری و شاخص‌ها نیز بسیار قابل‌توجه است زیرا تمرکز آن‌ها بر تحقق انتظارات و رضایت مشتریان به بهترین نحو ممکن است. بنابراین این دیدگاهِ دیگری است که سازمان باید روی آن تمرکز کند. تحلیل این دیدگاه به شما پیش‌زمینه‌ها و راهنمایی‌هایی در مورد افرادی که قصد خرید محصولات یا خدماتتان را دارند، ارائه می‌کند. تعداد مشتریان احتمالی؛ میزان رضایت مشتریان فعلی … انواع تجزیه‌وتحلیل‌ها از دیدگاه مشتری در BSC می‌تواند انجام شود.

  2. دیدگاه فرایند داخلی: فرایندهای کسب و کاربا بررسی چگونگی تولید محصولات، ارزیابی می‌شوند. مدیریت عملیاتی برای ردیابی هرگونه شکاف، تأخیر، گلوگاه‌ها، کمبودها یا ضایعات تجزیه‌وتحلیل می‌شود. در اینجا جنبۀ دیگری وجود دارد که برای دستیابی به نتیجۀ کل با مدل کارت امتیازی متوازن ضروری است. عملکرد کسب‌وکار با کمک این اهداف و شاخص‌ها اندازه‌گیری می‌شود. بنابراین، این جنبه نیز بخش مهمی از مدل BSC است. با کمک BSC و اندازه‌گیری فرایندهای داخلی کسب‌وکار می‌توانید دریابید که فرایندهای کسب‌وکار شما تا چه میزان روان و هموار عمل می‌کند. همچنین خواهید فهمید که نیروی کار و سیستم‌های کاریتان به‌اندازه‌ی کافی کارآمد هستند یا خیر. افزایش کارایی و بهینه‌سازی عملکرد از ویژگی‌های اصلی دیدگاه فرایند داخلی کارت امتیازی متوازن است. در این دیدگاه لازم است تا رویکردی جامع برای توجه کافی به تمام عواملی که موفقیت کسب‌وکار را تضمین می‌کند، داشته باشید.



نحوه‌ی عملکرد کارت امتیازی متوازن (BSC)



  • چشم‌انداز و استراتژی کسب‌وکار را بیان کنند.

  • دسته‌ها یا آزمون‌های عملکردی را که بینش و استراتژی کسب‌وکار را به بهترین نحو با نتایج آن پیوند می‌دهد، شناسایی کنند (مانند عملکرد مالی، عملیات، نوآوری، عملکرد کارکنان)

  • اهدافی را تعیین کنند که از چشم‌انداز و استراتژی کسب‌وکار پشتیبانی می‌کند.

  • تدوین شاخص‌های مؤثر و استانداردهای معنی‌دار، تعیین نقاط عطف کوتاه‌مدت و اهداف بلندمدت

  • اطمینان از پذیرش کامل شاخص‌ها توسط شرکت

  • تدوین بودجه‌بندی مناسب، ردیابی، ارتباطات و سیستم‌های پاداش

  • جمع‌آوری و تجزیه‌وتحلیل داده‌های عملکرد و مقایسۀ نتایج واقعی با عملکرد مطلوب

  • اقدام برای بستن شکاف‌های نامطلوب




پیاده‌سازی کارت امتیازی متوازن (BSC)



  1. ایجاد یک بنیان استراتژیک مناسب و دقیق برایکارت امتیازی متوازن

  2. تهیۀ یک خلاصۀ راهبردی چندبُعدی

  3. تعیین اهداف برای هر دیدگاهکارت امتیازی متوازن

  4. پیوند دادن اهداف از طریق علت و معلول

  5. تعیین شاخص‌ها برای هر هدف

  6. تعیین اهداف برای هر شاخص در کارت امتیازی متوازن (BSC)

  7. شناسایی ابتکارات استراتژیک برای تحقق اهداف

  8. اجرای کاملکارت امتیازی متوازن



برای پیاده سازی یک مکانیزم دقیق و عملیاتی نیاز به ابزار هایی هوشمند اجنناب ناپذیر است . برای فاز جمع آوری اطلاعات عملکرد ماهیانه شاخص های کلیدی عملکردی از واحد های عملیاتی ، نرم افزار BPMS جریان گزینه پیشنهادی ماست و در نهایت نرم افزار داشبورد مدیریتی رامیکس بصری سازی اطلاعات را در قالب داشبورد برنامه ریزی استراتژیک، برای سازمان شما انجام خواهد داد.


انتهای پیام/ر



انتهای پیام/

ارسال نظر
گوشتیران
قالیشویی ادیب