به گزارش گروه رسانههای دیگر خبرگزاری آنا، روز گذشته سالن شهدای جهاد علمی وزارتخانه علوم، تحقیقات و فناوری شاهد حضور محمدعلی زلفیگل وزیر علوم و نمایندگان اتحادیهها و تشکلهای دانشجویی بود. در این نشست که با حضور بیش از ۳۰ تن از فعالان دانشجویی از مجموعههای مختلف تشکیل شد، ۱۱ نفر از دانشجویان بهصورت صریح سوالات و دغدغههای خود را با وزیر علوم مطرح کردند. در ادامه بخشهایی از نکات مطرحشده توسط دانشجویان را میخوانید.
ارادهای برای تغییر رویههای همیشگی مراکز علمی نمیبینیم
محمدهادی نصرآزادانی، مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه تهران در ابتدای اظهارات خود با اشاره به آسیبهای حاصل از آموزشهای مجازی، مشکلات آموزشی، اثرات نامطلوب بر سلامت جسم و روان و اثرات نامطلوب اجتماعی پیامدهای منفی آموزش مجازی عنوان کرد و گفت: «مطالبه اول ما «تعیین سخنگوی رسمی وزارت علوم» درجهت اعلام اخبار و تصمیمگیری درمورد ادامه روند آموزش دانشگاهها است. مطالبه دوم، شفافسازی موانع فعلی بازگشایی دانشگاهها، توضیح دقیق اقدامات باقیمانده در این راستا و ترسیم زمانبندی این فرآیند است.»
او در ادامه به مساله جذب در هیاتعلمی اشاره کرد و ادامه داد: «متاسفانه در روند انتخاب و انتصاب افراد در هیاتهایعلمی شاهد تاثیر دستهبندی و جناحبندیهای سیاسی هستیم و در بسیاری از موارد جذب اعضا بهجای اینکه براساس قابلیت و ظرفیتهای واقعی افراد مورد بررسی قرار گیرد، درگیر روندهای جناحی و غیرمتعارفشده و درنتیجه متقاضیان جذب از فرصتهای یکسان و عادلانه برخوردار نیستند. رویکرد و برنامه وزارتعلوم این دولت درخصوص این آسیب به چه صورت است؟»
این فعال دانشجویی در بخش دیگری از صحبتهای خود خواستار اصلاحات آییننامه ارتقای اساتید شد و افزود: «متاسفانه پرداختن بیش از حد به آن و غفلت از پژوهشهای کاربردی، آن را به تهدید تبدیل کرده است و نافع نبودن خیل عظیمی از مقالات و پایاننامهها و همچنین دور بودن چارت دروس دانشگاهی از مسائل روز کشور و عدمبازنگری مجدد آن، از مشکلات اصلی آموزش عالی کشور در این مقطع است.»
بیشتر بخوانید:
۱۰ پیشنهاد به سخنرانان دیدار دانشجویی با رهبر انقلاب
نصر تصریح کرد: «تفاوت رشتههای مختلف بهخصوص فنی و علومانسانی درنظر گرفته نشده است و آییننامه بهگونهای نبوده که متناسب با فضای همه رشتهها باشد و معمولا پیشنهادی که در یک حوزه میشود، در حوزه دیگر آسیبهای زیادی در پی دارد. برنامه شما برای این گلوگاه چیست؟»
مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه تهران در ادامه به لزوم تغییر نحوه تامین مالی دانشگاهها اشاره کرد و گفت: «یکی از مهمترین مسائل پیشروی وزارت علوم، عدمشکلگیری ارتباط مطلوب صنعت و دانشگاه و اساسا دستیابی به دانشگاهی فعال دربرابر نیازهای واقعی کشور است؛ اصلاح ارتباط نهادهای حاکمیتی با دانشگاه جهت طراحی سازوکارهای هدفمند ساختن خروجی دانشگاهها و شکلدهی بسترهای مناسب برای جهتدهی این خروجی در راستای نیازهای اصلی کشور و رفع مشکلات متعدد فعلی و همچنین دستیابی به اهداف تعیینشده در اسناد عالی چون سند عالی توسعه علمی کشور، از وظایف دولت و بهطور خاص وزارت علوم محسوب میشود.»
نصر در پایان با بیان اینکه دولت سیزدهم با شعار تحول روی کار آمده است و بدیهی است که تحول با طی کردن مسیری تکراری و آزمودهشده رخ نمیدهد، اظهار کرد: «لکن متاسفانه در موارد مختلف خبری از تحول نیست. مثلا در جریان اعلام اسامی هیاتامنای دانشگاه تهران، حفظ روح سرمایهداری در دانشگاه نشاندهنده این بود که ارادهای برای تغییر رویههای همیشگی و تسلط قدرتهای سیاسی و اقتصادی بر مراکز علمی وجود ندارد. امیدواریم مِنبعد بیشتر از شعارها و ارائه برنامهها شاهد اقدامات و تصمیمات موثر باشیم و این دولت بتواند در تبدیل نهاد علم به نهادی مستقل، پویا و موثر در جریانات کشور و اصلاح نسبت حاکمیت با دانشگاه، گامهای بلندی بردارد.»
نیازسنجی در پذیرش دانشجو، اولویت اصلی آموزش عالی
محمدحسین کاظمی، دبیرکل اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان یکی از فعالان دانشجویی بود که روز گذشته مطالبات خود را به نمایندگی از این اتحادیه مطرح کرد. او بحث عدم همخوانی پذیرش دانشجو با نیازهای جامعه را بهعنوان یک اولویت مهم مطرح کرد و گفت: «باید این کار براساس تقاضایی که ازسوی جامعه وجود دارد، دنبال شود نه اینکه صرفا اقدام به پذیرش دانشجویان در رشتههایی کنیم که درنهایت نتوانیم بازار کار آنها را تامین کنیم. بحث حضور و غیاب اساتید هم دیگر مسالهای بود که در این دیدار مطرح شد و گفتیم سیستم وزارت بهداشت در این زمینه باید در وزارت علوم هم اجرایی شود.» ایجاد انگیزه برای اساتید تماموقت، ارتباط صنعت با دانشگاه، نیازمحور شدن پایاننامهها و مقالات هم از دیگر مسائلی بود که در این جلسه توسط او مطرح شد. بحث اعضای هیاتامنای دانشگاه تهران هم دیگر مسالهای بود که دبیرکل اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان درکنار تاخیر در انتصابات، حضور افراد مسالهدار در برخی دانشگاهها و صندلیفروشی دانشگاهها مطرح کرد. او درخصوص طرح سربازی دانشجویان دکتری به وزیر علوم گفت: «امکان دارد این طرح دانشجویان را برای فرار از سربازی بهسوی تحصیل در مقطع دکتری سوق دهد.»
یک خبر موثق درخصوص بازگشایی دانشگاهها بدهید
مهدی دشتبانی، عضو شورای مرکزی اتحادیه انجمنهای اسلامی دانشجویان مستقل در این نشست درخصوص نظام مدیریتی دانشگاه گفت: «مشخص نبودن نظام مدیریتی کشور ازجمله مسائلی است که باید به آن پرداخته شود، زیرا تکلیف دانشگاهها از کشور مشخص نیست. اگر بخواهیم دانشگاهها را در چند نسل خلاصه کنیم، نسل اول در حوزه رویکرد تامین و آموزش نیرو بوده است. نسل بعدی در حوزه تولید علم و پژوهش و مقاله محوری در نظر گرفته شده که همچنان دانشگاهها در این مرحله متوقف شدهاند.»
این فعال دانشجویی اضافه کرد: «کشور نیازمند تربیت دانشجو برای حل مسائلش است. من معتقدم دانشجویان باید به معنای واقعی کارآفرین شوند و این در حالی است که نظام مدیریتی کشور در بحث تولید علم، پژوهش و مقاله محوری متوقف شده است. درخصوص تحول در نظام مدیریتی کشور چندین بحث مورد تاکید است؛ بحث اول درخصوص نحول در نظام پذیرش و جذب هیات علمی است و این درحالی است که این پذیرش امروز بسیار سختگیرانه و نامعقول است.» دشتبانی خاطرنشان کرد: «محور دوم درخصوص حقوق و دستمزد اساتید است؛ این حقوق متناسب با میزان کارآمدی اساتید باید لحاظ شود. محور سوم بحث انعطافپذیری سرفصلهای تدریس است. شاهدیم که سرفصلهای تدریسها بهروزرسانی نشده و نیاز است تغییراتی اساسی و متناسب با نیازهای کشور در آن دیده شود.»
او با بیان اینکه محور بعدی پذیرش دانشجو بر اساس نیاز کشور است، اظهار کرد: «تابویی ایجاد شده که هرسال یک تعداد مشخصی از دانشجویان در رشتههای مختلف پذیرش شوند اما پذیرش دانشجو براساس نیاز کشور نیست و هرسال شاهد بیکاری بسیاری از فارغالتحصیلان هستیم. محور بعدی درخصوص پذیرش پروژههاست. یکی از راهکارهایی را که باید در نظر گرفت، پذیرش پروژههایی است که میتوان با کسب درآمد از آنها مشکلات مالی را رفع کرد که درحالحاضر دانشگاهها با آن دستبهگریبان هستند.»
دشتبانی ارتباط بین حوزه دانشگاه و صنعت را محور بعدی عنوان کرد و خاطرنشان کرد: «مشکلات روابط عمومی از محورهای دیگر است که درحالحاضر در این ساختار تغییراتی نیز ایجاد شده است.»
او با بیان اینکه یکی از مسائلی که درخصوص آن ابهام وجود دارد مساله بازگشایی دانشگاههاست، ادامه داد: «همچنان شاهد اخبار مختلف از سوی افراد مختلف در این خصوص هستیم، درخواست داریم یک ساختار مشخص و خبر موثق از سوی سخنگوی وزارتخانه در این زمینه داده شود که البته باید گفت جای خالی یک نفر بهعنوان سخنگو نیز در وزارت علوم احساس میشود.»
وزارت علوم برای تقویت دیپلماسی علمی چه برنامهای دارد؟
فاطمه علیزاده، دبیر کمیته بینالملل اتحادیه انجمنهای اسلامی دانشجویان مستقل نیز خطاب به وزیر علوم گفت: «نسبت به انتصاباتی که درحال رخ دادن است گلایهها و نقدهایی وجود دارد. با آنکه ریاست حدود ۵۰ درصد از دانشگاههای کشور مشخص است اما حکم آنها صادر نمیشود که در این خصوص باید پاسخگو باشید. در بحث بینالملل وزارت علوم نیز باید گفت آنچه از عملکرد مشخص است لزوم تغییر در این فضا احساس میشود.» او اضافه کرد: «در شرایط کرونایی کشور که آموزش مجازی وجود داشت میتوانستیم از این ظرفیت استفاده کرده و جذب دانشجوی خارجی را به حداکثر برسانیم. بحث دیپلماسی ضعیف علمی موضوع دیگری است که باید به آن پرداخته شود و از شما میخواهم در این مورد توضیح دهید که وزارت علوم برای تقویت دیپلماسی علمی چه برنامهای دارد.» علیزاده با بیان اینکه یکی از اخبار ضدونقیض درخصوص انتصاب معاونت فرهنگی وجود دارد، اظهار کرد: «سه ماه از انتصاب شما بهعنوان وزیر علوم گذشته است؛ معاونت فرهنگی با اینکه مشخص بود چه کسی است، حکم ایشان دیر صادر شد. الان مدیریت فرهنگی نیز در وزارت علوم مشخص نیست.» او با اشاره به یکی از معضلهای وزارت علوم تصریح کرد: «در دانشگاهها بحث رقابت بین معاونت فرهنگی با تشکلها دیده میشود با همسویی و همکاری این معاونت با تشکلها شاهد رقابت هستیم و برای خود رزومه جمع میکنند.»
مصونیت هیاتعلمی باید شکسته شود
امیرحسین پناهی، دبیر اتحادیه انجمنهای اسلامی دانشجویان مستقل در این نشست گفت: «یکی از بحثهایی که باید مطرح شود درخصوص مسائل مالی و مشکلات پیش روی وزارتخانه است. غلامی، وزیر علوم قبلی گفته بود نزدیک به ۸۰ درصد بودجه وزارتخانه برای بحث حقوق و دستمزد است، وقتی ۲۰ درصد از بودجه وزارت علوم باقی میماند نمیتوان از دانشگاهها توقع داشت که از نسل دوم عبور کرده و به نسل سوم وارد شوند، حتی برای مقالهمحوری که در دانشگاهها وجود دارد بودجه کافی درخصوص آن پژوهشها وجود ندارد.»
پناهی ادامه داد: «بودجه برای پژوهش، آموزش، مسائل صنفی و... وجود ندارد و تورم ۶ برابر شده است و وامهای دانشجویی در بهترین حالت دوبرابر میشود. در بحث حقوق و دستمزد علمی نیز باید گفت درحالحاضر یک نوع مصونیت برای اعضای هیاتعلمی قائل هستیم که اگر یک استاد دانشگاهی عضو هیاتعلمی شد، حتی اگر هیچخروجیای برای کشور نداشته باشد، هیچ نوع پیشبینی و اقدامی برای تقلیل از مرحله هیاتعلمی برای او وجود ندارد.»
او اضافه کرد: «عضو هیاتعلمی چه کار کند و چه نکند سقف حقوق خود را دریافت میکند. معتقدم مصونیت هیاتعلمی باید شکسته شود. شما رئیس شورای اسلامی شدن دانشگاه هستید و از سال ۹۲ تاکنون شاهد بودهایم که این شورا هرسال تقریبا پنج مصوبه شورا داشته است. برنامه شما برای این شورا و دمیدن روحی دوباره در آن چیست؟»
دبیر اتحادیه انجمنهای اسلامی دانشجویان مستقل گفت: «بحث اولویت بخشیدن به علوم انسانی در وزارت علوم مبحث دیگری است که باید به آن پرداخته شود. یکی از معضلات کلان کشور بحث فقدان نظریه در حوزه علوم انسانی است که علاوه بر ارتباط حوزه و دانشگاه بحث اولویت بخشیدن به مسائل علوم انسانی مطرح است.»
پناهی در پایان گفت: «یکی شدن آموزش پزشکی با وزارت علوم از دیگر مباحث است. من موافقم که وزارت علوم، آموزش پزشکی را متقبل شود اما باید پرسید آیا زیرساختهای لازم در این خصوص وجود دارد یا خیر؟»
آموزش عالی بهجای کیفیت به سمت کمیت حرکت کرده است
علی بزرگخو، دبیر اتحادیه دفتر تحکیم وحدت در رشته مهندسی صنایع از دانشگاه امیرکبیر سخنران دیگر این نشست بود. او خطاب به زلفیگل، وزیر علوم تحقیقات و فناوری گفت: «منابع ما در وزارت علوم و آموزش عالی بهشدت محدود است؛ منابعی که در این زمینه ایجاد شده و از آن خروجی گرفته میشود بهشدت محدودیت وجود دارد که برای این موضوع دلایلی وجود دارد؛ دلیل اول این است که مجموعه دولت اهمیت لازم را نمیدهد و دلیل دوم این است که ما زمینه را بهجای کیفیت به سمت کمیت حرکت دادهایم.» او ادامه داد: «درواقع بهجای اینکه دانشجویان باکیفیتتری را پرورش دهیم، زمینه را به سمت تعداد دانشجویان حرکت دادهایم. احساس میکنم با این منابع محدود نمیتوان با عدم یک رویکرد متوازن این پول محدودی که در اختیارمان است را خرج کنیم. در بسیاری از برجهای فناوری پول بدون حسابوکتاب هزینه میشود، بدون اینکه خروجی لازم از آن گرفته شود.» دبیر اتحادیه دفتر تحکیم وحدت تاکید کرد: «این درحالی است که در هر کشوری که تسهیلاتی در زمینه نوآوری داده میشود، نهایتا پنج سال این روند ادامه دارد. به عبارت بهتر هیچ کسبوکاری در دنیا وجود ندارد که بیشتر از پنج سال تسهیلات دریافت کند و این درحالی است که در کشور ما همیشه پول تزریق میشود.» بزرگخو درخصوص وعده زلفیگل درباره سربازی نیز گفت: «وعده شما این بود که دانشجویان دکتری میتوانند سربازی را در قالب پروژه بگذرانند. به نظر میرسد این وعده مشکلی را حل نمیکند، بلکه مشکل اساسی است که دانشجو را بهخاطر سربازی هل دهیم تا درس بخواند. یکی از مهمترین عواملی که دانشجو را ترغیب میکند که درس بخوانند، این است که سربازی خود را عقب بیندازند. این وعده میتواند حین تحصیل در دوران دکتری اتفاق بیفتد یا یک مقطع برای دانشجویان دکتری باشد.»
افزایش بحث نشاط علمی در دانشگاهها مورد توجه باشد
مجتبی منگلی، دبیر آموزش اتحادیه دفتر تحکیم وحدت در این نشست گفت: «تحول در علوم انسانی بحث مهمی است که باید به آن پرداخته شود. تحول در علوم انسانی و تولید علم دینی فقط ناظر بر حوزههای علمیه و علوم انسانی نیست، هرچند اینها بحث ریلگذاری را دارند. بحثی که مطرح است و مدنظر خود حضرت آقا بوده، این است که بحث اسلامی شدن دانشگاهها، شامل همه دانشگاهها میشود و لزوما همه مربوط به دانشگاههای علوم انسانی نیست.» او اضافه کرد: «رهبر انقلاب به علم دینی یک نگاه میانه و یک نگاه تاسیسی به این موضوع دارند. معتقدم پیشفرضهای خود را که پیشفرضهای دینی است به همه دانشگاهها تسری دهیم، یعنی بحث نظریهها و ریلگذاری که انجام میشود در حوزههای علوم انسانی و حوزههای علمیه است ولی این ریلگذاری که پیشفرضهای دینی ما است در همه دانشگاهها تسری پیدا کند.» دبیر آموزش اتحادیه دفتر تحکیم وحدت خاطرنشان کرد: «معتقدم در ریلگذاری انجامشده سایر علوم و سایر دانشگاهها نیز باید داخل این ریلگذاری قرار بگیرند.» منگلی اضافه کرد: «افزایش بحث نشاط علمی در دانشگاهها موضوع دیگری است که باید به آن پرداخته شود. از بین بردن مشکلات معیشت پژوهشگران و کاهش هزینه تحقیقات از جمله مسائلی است که میتوان برای افزایش نشاط علمی در دانشگاهها از آن استفاده کرد. نظارت بر اساتید نیز از موضوعات دیگری است که باید به آن پرداخته شود. حذفشان و شایستهسالاری اساتید و... از حوزههای نظارت بر اساتید است که منتج به حل مسائل دانشگاهها توسط اساتید خواهد شد.»
بازیابی اقتدار علم در تصمیمگیریها باید در وزارت علوم پیگیری شود
سعید خلیفه، عضو شورای مرکزی جنبش عدالتخواه دانشجویی هم در این نشست خطاب به زلفیگل گفت: «شما امروز در جایگاهی قرارگرفتهاید که جریان دانشجویی در قدم اول تناقضهای دانشگاه خود را دیده و پرسشگری میکند. دانشگاه تمدنساز به اقتضای دو بال علم و دانشگاه سیاسی میتواند تجلی پیدا کند که ناظر بر این تعریف در حوزه علم و پژوهش آموزش عالی با چالشهایی درگیر است.»
او اضافه کرد: «یکی از مشکلات کشور در حوزه علوم انسانی این است که هنوز رشتههای فلسفه و جامعهشناسی آموزش عالی جدی گرفته نشدهاند. شورای عالی انقلاب فرهنگی در یک عرف نانوشته صرفا قرار بود سیاستهای کلان علمی و فرهنگی را تنظیم کند، بدون پاسخگو بودن حتی در پایینتر وظایف وزارت علوم دخالت میکند.»
عضو شورای مرکزی جنبش عدالتخواه دانشجویی بیان کرد: «بازیابی اقتدار علوم در تصمیمگیریها و تنظیم آییننامهها مهمترین وظیفهای است که تیم جدید وزارت علوم باید با شجاعت پیگیری کند.»
خلیفه در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: «در حوزه دانشگاه سیاسی بهعنوان یک بال دیگری از دانشگاه انسانساز کلیه نکاتی را که تا الان خدمت شما عرض کردیم، به نظرم میآید مجموعا بهدلیل غلبه نگاه تکنوکراسی باشد که تا الان جاری بوده و تقریبا دانشگاه را از اصلیترین کارکرد خودش بیخاصیت کرده است که نه در جایگاه علمی و پژوهشی موفق بوده، نه در بسترسازی تربیت دانشجوی تراز انقلاب اسلامی. مشخصا اگر کمی بخواهیم با جریانهای سیاسی پیوند برقرار کنیم، اصلاحطلب و اصولگرا بهعنوان سردمداران بیروح و بیهویت کردن دانشگاه بهعنوان بخشی از وضع موجود هستند. محافظهکاران راست از سیاسی شدن دانشجو و دانشگاه واهمه دارند و هرگاه بر مصدر امر بودند، فضای دانشگاه را کرخت کردند تا سر دانشجو در لاک خودش باشد.»
عضو شورای مرکزی جنبش عدالتخواه دانشجویی با بیان اینکه دولتها میتوانند بین اعضای مختلف پاسکاری شوند اما این حد نزول کیفیت در دانش و تخصص در مدیران عالیرتبه جای نگرانی دارد، تصریح کرد: «اگر شاخصهای جذب و آموزش علمی دانشگاهی و ارتقای بروکراتی و بدون تبعیض بهقدر لازم شفاف و براساس شایستگی بود، برخی از افراد تا این سطح حتی میتوانستند رشد کنند و فارغالتحصیل شوند، با این ترکیبها بیش از هر چیز تقویتکننده این گزاره هستید که داشتن صلاحیتهای علمی و تخصصی در مقابل خدمت به جرگه متحد سیاسیکاری و لابیگری شانسی برای ظهور ندارد.»
خلیفه گفت: «نکته آخر هم درخصوص برخوردهایی است که سالهای اخیر با تشکلهای دانشجویی در جهت سیاستزدایی از دانشگاه شده است. بهنظر میآید تا زمانی که در مقابل حذف اساتید و دانشجویان دگراندیش با همکاری برخی روسای دانشگاه در هموار کردن مسیر برای نهادهای خاص در برخورد با اینها مقاومت نکردهاید، حرف از دانشجوی سیاسی صرفا تداعی رانت یک طبقه خاصی از دانشجویان است که به خودی و غیرخودی تقسیم میشوند.»
او اضافه کرد: «پیشنهادم این است که اگر عزمی برای تغییر دارید اولا بفرمایید شاخصهای تغییر روسای دانشگاه چیست که عمدتا مهمترین سابقه فرهنگیشان عضو بسیج اساتید بودنشان است؟»
او اظهار کرد: «در جهت کاهش این فشارها میتوان راهکاری بیان کرد. شورای فرهنگی و شورای نظارت بر تشکلهای سیاسی دانشگاهها یک شورای کاملا تبعیضانه و ضددانشجویی است، حداقل در جهت کاهش این فشارها یکی از بقیه تشکلهایی که در این شورا وجود ندارند، حتی بدون حق رای باشند و بتوانند از برنامه خودشان دفاع کنند؛ معتقدم میتوانند حداقل برای کاهش این فشارها موثر باشند.»
دانشجو را بهعنوان یک زن شاغل، مادر شاغل یا فرد متاهل شاغل بهحساب نمیآورند
الههسادات قاسمی، مسئول بسیج دانشجویی الزهرا(س) در این نشست خطاب به وزیر علوم گفت: «بحث دانشجویان و مادران دانشجو از موضوعات مهمی است که باید به آن پرداخته شود. ما برای زنان شاغل چیزی به اسم مرخصی زایمان داریم که حالا با هر کموکیفی اجرا میشود و حالا ۶ماه ۹ماه با قرارداد و... برگزار میشود. برای دانشجویان مشکلی وجود دارد و آن این است که دانشجو را بهعنوان یک زن شاغل، مادر شاغل یا فرد متاهل شاغل بهحساب نمیآورند و این باعث میشود فرد در زمانی که مادر میشود از مرخصی زایمان و مرخصی شیردهی و امثالهم بیبهره باشد.»
او اضافه کرد: «متاسفانه برخی اساتید محدودیتها و شرط و شروطی را برای خانمها بابت استاد راهنما شدن یا نشدن لحاظ میکنند. یک جنبه دیگر هم این است که در همه دانشگاهها ما امکانات مهدکودک را نداریم و اگر مهدکودک داریم برای دانشجویان امکان استفاده رایگان وجود ندارد و این هم شرایط را برای دانشجویان دختر و مادران دانشجو سختتر میکند.»
امیدوارم نشستهای دانشجویی حداقل فصلی یکبار برگزار شوند
محمدعلی زلفیگل در نشست صمیمانه نمایندگان اتحادیههای تشکلهای اسلامی و سازمان بسیج دانشجویی ضمن تبریک هفته پژوهش و روز دانشجو، اظهار داشت: «پاندمی کرونا نشان داد دانشگاهها بدون حضور دانشجو کالبدی بیش نیست و روح ندارد. دانشگاه بدون دانشجو معنا و مفهومی ندارد و امیدواریم در اولین فرصت از نعمت حضور دانشجویان بهرهمند شویم.» وی افزود: «از ویژگیهای دانشجویان آن است که منفعتطلب نیستند و حرفهای آنها در کمال صداقت، صراحت، شجاعت، عاقلانه، آرمانگرایانه و مطالبهگرایانه بیان و به همین دلیل یک نعمت محسوب میشود.»
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری تصریح کرد: «من از شما نمایندگان اتحادیههای تشکلهای اسلامی و سازمان بسیج دانشجویی که جوانب مختلف آموزش عالی را صادقانه و شفاف با سلایق و دیدگاههای مختلف ارائه دادید، سپاسگزارم و امیدوارم اینچنین نشستهای صمیمانه، حداقل فصلی یکبار برگزار شوند.»
وی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه «انتقادی زیباست که دارای راهکار باشد»، افزود: «بهعنوان یک معلم، انتظار دارم وقتی مطالبه و انتقادی میکنید راهکار جدید نیز ارائه دهید.»
منبع: فرهیختگان