۸ مؤلفه اصلی در فروشندگی اسلامی چیست؟/ واکاوی فعالیتهای بازاریابی از تولید تا فروش
امیر رحیمپور در گفتوگو با خبرنگار گروه استانهای خبرگزاری آنا درباره بازاریابی اسلامی اظهار کرد: بازاریابی اسلامی، آمیخته با اصول اخلاقی است و همه ابعاد و فعالیتهای آن از تولید تا فروش کالا باید اخلاقی باشد. نکته مهم مورد توجه در اسلام این بوده که تجارت نباید با نیت کسب سود انجام شود؛ بلکه باید رفاه نوع بشر را تقویت کند و افزایش دهد. «فلاح» در اسلام فقط با سود یا دیگر دستاوردهای مادی اندازهگیری نمیشود؛ بلکه رضایت خداوند نیز ملاک ارزیابی صحت تجارت بوده و این وجه تمایز دیدگاه اسلام و دیدگاه مادی به فروشندگی است.
وی افزود: آنچه مدنظر قرارگرفته، شناسایی ارزشهای اسلامی و معیارهای الهی حاکم بر حرفه فروشندگی در کنار بهرهمندی از چارچوبها و ساختارهای علمی در حوزه بازاریابی و مدیریتی است؛ اگرچه بهکارگیری نظریههای غربی در حوزه فروش و بازاریابی که با آموزههای الهی تعارضی ندارند و برای رفع حاجات علمی کشور بوده، خالی از اشکال نیست؛ اما اصل بر تدوین اصول و معیارهای فروش بر مبنای ارزشهای الهی است که ما آن را «فروشندگی اسلامی» مینامیم.(بیشتر بخوانید)
فروشندگی اسلامی چه مؤلفههایی دارد؟
عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بجنورد اضافه کرد: با توجه به نتایج تحقیق و تجزیه و تحلیل خروجی پنل متخصصان، هشت مؤلفه اصلی شامل مشکلگشایی، مسئولیت اجتماعی، انصاف و عدالت، صداقت و راستگویی، ارتباط مؤثر و حسن خلق، نداشتن حیلهگری و فریبکاری، عهد و وفای به عهد، دینمداری و خدامحوری برای فروشندگی اسلامی شناسایی شد. هریک از فعالیتهای بازاریابی باید درون مرزهای اخلاقی تعیینشده بهوسیله آموزههای اسلامی قرار گیرد و با آن تطبیق داشته باشد و بازاریابی اخلاقی ۱۴ قرن پیش و مدتها پیش از آنکه کارشناسان بازاریابی پستمدرن این اصطلاح را بشناسند بهوسیله اسلام معرفی و اجرا شده است.
رحیمپور ادامه داد: در مکتب اسلام برخلاف دیگر مکاتب، ارزشها نسبی نیستند و زمان و مکان در تبدیل مفاهیم ارزشی دخالت ندارند، این امر از آنجا ناشی میشود که واضع ارزشها در مکتب اسلام، تعقل ناقص بشری نیست؛ بلکه واضع خداوندی بوده حکیم و علیم، پروردگاری که علم او سرمدی است؛ بنابراین نظام ارزشی اسلام که تعیینکننده مقبولیت یا نبود مقبولیت یک فعل از دیدگاه خداوند بوده در نزد مسلمانان(شیعه)، بر مبنای منابع مشخص تدوین شده است.
وی عنوان کرد: فروش یکی از ارکان کسبوکار است و در حوزه مدیریت بازاریابی از اهمیت ویژهای برخوردار بوده که امروزه با توجه به اهمیت وافری که مشتری داشته در بسیاری از موارد فروشندگان نمیتوانند ارتباط مؤثری با مشتریان برقرار کنند. در راستای حل این مسئله ادبیات بازاریابی در سالهای اخیر با ارائه رویکردهای نوین به فروش، مانند فروش اخلاقی سعی در حل این مشکل دارد.
عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بجنورد بیان کرد: با بررسی رویکردهای نوین مشاهده میشود که ارکان اخلاقی جایگاه ویژهای برای حل این مشکل دارد که بسیاری از آنها در منابع دینی و اسلامی موجود بوده اما نادیده گرفتهشده است. در تحقیق انجام شده (واکاوی فروش اخلاقی با رویکرد اسلامی) سعی بر آن بود تا با تحلیل و بررسی ادبیات فروش در منابع اسلامی بهویژه در منابع نظری و پژوهشی به استخراج معیارهایی درباره آداب فروش و فروشندگی در اسلام از این منابع ارزشمند بپردازد تا به غنای ادبیات این حوزه کمک شود.
به گزارش آنا؛ مقاله عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بجنورد در همایش علوم انسانی و حکمت اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی با عنوان «واکاوی فروش اخلاقی با رویکرد اسلامی»، «استخراج معیارهای جامع رفتار فروش اسلامی» در همایش ملی علوم انسانی و حکمت اسلامی بهعنوان مقاله برگزیده کمیسیون حکمت اسلامی و تعالی مدیریت معرفی و بهصورت سخنرانی ارائه شد. در این همایش بهرنگ اسماعیلیشاد، عضو هیئت علمی گروه علوم تربیتی این واحد دانشگاهی بهعنوان عضو کمیسیون حکمت اسلامی و تعلیم و تربیت انتخاب شد.
انتهای پیام/۴۱۲۱/۴۰۶۲/پ
دانلود فایل
انتهای پیام/