طرح جامع توسعه پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی یزد تدوین میشود
به گزارش خبرنگار گروه استانهای خبرگزاری آنا از یزد، محمدرضا دهقانیاشکذری در جلسه اختتامیه تیم ارزیابی بیرونی اعتباربخشی دانشکده پزشکی علی بن ابیطالب(ع) دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد اظهار کرد: ازنظر دانشگاه آزاد اسلامی آموزش یک نظام بوده و نظامها دارای زیرسیستمهایی هستند که اگر یکی بهدرستی کار نکند در عملکرد نهایی سیستم اثرگذار خواهند بود. همواره یکی از افتخارات در این واحد دانشگاهی وجود دانشکده پزشکی و رشتههایی بوده که موضوع علمی آن انسان و جان انسانهاست. همه مدیران پیشین و فعلی دانشگاه خواستار ایجاد نظام منسجم و یکپارچه جامع در آموزش پزشکی هستند.
وی افزود: معتقدیم در هشت حوزهای که ارزیابیها انجام میشود از حوزه رسالت و اهداف، برنامه آموزشی تا مدیریت عالی و عملیاتی همگی یک سیستم یکپارچه هستند که باید بهدرستی کار کنند؛ اگر حتی در بخش دانشجویان در زمینه رفاهی یا آموزشی دچار خلل باشیم، قطعاً در رسالت خویش دچار نقصان خواهیم بود. یک شعار ارزشمند در مدیریت وجود دارد و آن اینکه هر موضوعی که قابل سنجش نیست، قابل مدیریت هم نیست. همیشه به دوستان پزشکی میگویم ایکاش همه رشتهها مانند رشته پزشکی دارای اعتبارسنجی بودند، ایکاش در حوزه فنی علوم انسانی و هنر سنجشهای دقیق وجود داشت.(بیشتر بخوانید)
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان یزد عنوان کرد: مجوز دو مرکز الکترونیک آموزشهای این دانشگاه اخذ شده که تأیید مدیریت و امکانات خریداریشده و عملیات اجرایی را از هفته آینده آغاز خواهیم کرد. این مراکز میتوانند مرکز تخصصی برای آزمونهای جامع آزمونهای ترکیبی و تجمیعی و حتی فراتر از ظرفیتهای رشته پزشکی باشند که در نهایت به تقویت بنیه آزمونها در حوزه پزشکی و پیراپزشکی منجر شوند.
دهقانیاشکذری بیان کرد: در عرصه اعتباربخشی به دنبال برنامه جامع و خرید نرمافزار جامع اعتباربخشی هستیم تا در طول سال بهبود مستمر داشته باشیم؛ چراکه نرمافزاری که فقط در فصلهای خاصی کاربرد داشته باشد، طبعاً نمیتواند آن رسالت اعتباربخشی را محقق کند و این ابزار فناورانه کمک میکند که در طول سال به شکل منظمی دادهها بستهبندی و آماده شوند و در موقع لزوم مورد استفاده قرار گیرند. در تدوین طرح جامع توسعه پزشکی از مشاوران حرفهای استفاده شده و بهزودی تدوین این طرح آغاز خواهد شد. امروزه نمیتوانیم با ابزار سنتی و توسعههای مقطعی و جزیرهای به قله مدنظر برسیم و طبعاً برای استفاده از سیستم سختافزاری، فیزیکی و توسعه نیازمند طرح جامع هستیم.
وی توضیح داد: در حوزه شهریهها به دلیل آنکه دانشگاه آزاد اسلامی وابسته به شهریه دانشجویان است، یکسری معذوریتها و محدودیتها داریم که آثار آن را در جذب هیئت علمی، استاد، فضای فیزیکی و تجهیزات نمایان است؛ بنابراین طرح جامع تجاری برنامهریزی شده که وابستگی دانشگاه را از شهریه بکاهد و امیدواریم با تقویت بنیههای مالی، بتوانیم خدمات بهتری را به دانشجویان عرضه کنیم.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان یزد تبیین کرد: برنامههای خوبی برای فضاسازی بیمارستان شاه ولی و فعالسازی دانشجویان آن داریم؛ اگر این بیمارستان را فعالتر کنیم قطعاً کیفیت آموزش عالی نیز تقویت خواهد شد؛ البته تعامل خوبی با بیمارستان شهدای کارگر داریم و با بیمارستان شهید صدوقی هم در حال توسعه روابط هستیم تا بخشهای بیشتری در حوزه بالینی در خدمت دانشجویان باشیم و در این عرصه به کیفیت لازم برسیم. در بحث فضاهای زیرساختی دچار محدودیت هستیم. به نظر میرسد با تهیه و تدوین طرحی مبنی بر ایجاد فضاهای جدید، نخستین مرکز آزمونهای الکترونیک بهزودی به ارائه خدمات بپردازد.
اهداف برنامه اعتباربخشی آموزشی در دانشکده
علی میرزایی سرپرست تیم ارزیابی اعتباربخشی آموزشی دانشکده پزشکی علی بن ابیطالب(ع) دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد نیز گفت: بازرسان اعتباربخشی وزارت بهداشت بهمنظور ارزشیابی و تعیین رتبه با حضور در این دانشکده عملکرد آن را درباره نحوه اجرای برنامههای کیفیتی و کمیتی در حوزه آموزش بررسی کردند.
وی اضافه کرد: هدف برنامه اعتباربخشی آموزشی، کمکردن خطاها و بالابردن کیفیت آموزشی به دانشجویان در دانشکده است. تلاش صورت گرفته توسط کادر آموزشی در دانشکده پزشکی علی بن ابیطالب(ع) دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد قابل قدردانی بوده و از همکاری و همراهی کارکنان این مرکز با تیم ارزیابی تشکر میکنم.
اعتبارسنجیها سبب حرکت هدفدار در اجرای برنامههای آموزشی میشود
معاون علوم پزشکی و درمان دانشگاه آزاد اسلامی استان یزد نیز انجام برنامهریزی برای اعتباربخشی کارکنان بیمارستان را فرصتی مغتنم شمرد و مطرح کرد: انجام این اعتبارسنجیها سبب حرکت هدفدار در اجرای برنامهها درمانی و آموزشی خواهد شد. این امر موجب خواهد شد برنامهریزیهای لازم را در راستای ارتقا شاخصها داشته باشند و اعتباربخشی را میتوان نوعی آموزش دانست.
حسن حلوانی تأکید کرد: باید دید میزان انطباق مستندات با استانداردهایی که دراختیار ما قرار دارد، چقدر است؟ نمیگوییم نقاط ضعف؛ بلکه میگوییم نقاط قابل بهبود یعنی هیچگونه بحثی درباره مچگیری مطرح نیست فقط میگوییم هدف چیست؟ و به دنبال ارتقا هستیم. در عرصه رفاهی، نگاه دانشگاه آزاد اسلامی این بوده که علوم پزشکی باید در قله آموزش قرار بگیرد و نگاه کلی این است که دانشگاه نقش هدایتگر داشته و هرجا لازم باشد پایکار حل مشکلات دانشکده بیاید، حضور کامل و جامع خواهیم داشت.
به گزارش آنا، تیم ارزیابی آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در دو روز حضور خود در دانشکده پزشکی علی بن ابیطالب(ع) دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد از بخشهای مختلف این دانشکده و از بیمارستان شاه ولی این واحد دانشگاهی بازدید کردند.
انتهای پیام/۴۱۲۱/۴۰۶۲/
انتهای پیام/