مستندساز صاحبخانه تلویزیون است/ فیلم مستند؛ مصداقی از هویتمحوری و عدالتگستری
به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ خبرگزاری آنا مراسم اختتامیه پنجمین جشنواره تلویزیونی مستند شامگاه دوشنبه هشتم آذر در مرکز همایشهای بینالمللی سازمان صداوسیما برگزار شد.
درحالیکه پیش از این اعلام شده بود این مراسم از ساعت ۱۷ آغاز خواهد شد، اما زنگ برگزاری اختتامیه با یک ساعت تاخیر به صدا درآمد.
محمد دلاوری اجرای این مراسم را که بهصورت زنده از شبکه مستند پخش میشد، بر عهده داشت و در ابتدا از محسن یزدی، مدیر شبکه مستند و دبیر جشنواره بهعنوان نخستین سخنران دعوت کرد که پشت تریبون قرار بگیرد.
یزدی در سخنان کوتاهی عنوان کرد: امروز تلویزیون با فاصله در بین مراکز تولید و پخش اول است. امروز ما با قریب به اتفاق مستندسازان کشور کار میکنیم و به این مفتخریم. اگر تلویزیون خانه مستندسازان شود، من حس میکنم کار خودمان را کردیم.
ما هرچقدر برای ساخت مستند دستمزد بگیریم و هرچقدر در جشنوارهها شرکت کنیم، اما دیده شدن اثرمان توسط مردم ارزش دیگری دارد. اقبال امروز مردم به این عرصه نشان داده که شان و جایگاه مستند میتواند از چیزی که امروز در جامعه ایرانی هست نیز بالاتر برود.
در ادامه برندگان بخش مستندنگاری و عکس مشخص شدند.
دیپلم افتخار و مبلغ یک میلیون تومان در بخش مستندنگاری به نفر سوم، راضیه عباسی برای مستندنگاری گزارش یک صندوق رسید.
دیپلم افتخار و مبلغ دو میلیون تومان به نفر دوم احسان رحیمزاده حناچی برای مستندنگاری نان درآوردن از باد رسید و تندیس جشنواره دیپلم افتخار و مبلغ سه میلیون تومان به سیده سکینه میرطاهری برای گزارش داستان مظلومیت هوبره تعلق گرفت.
تندیس بخش کرونای مستندنگاری هم به مریم خباز برای گزارش درد بیدوا تعلق گرفت.
در ادامه جایزه بخش عکس نیز اهدا شد. جایزه سوم شامل دیپلم افتخار و مبلغ یک میلیون تومان به مجتبی اسماعیلزاد رسید.
دیپلم افتخار و مبلغ دو میلیون تومان به محمودرضا معینپور رسید و تندیس جشنواره دیپلم افتخار و مبلغ سه میلیون تومان به امیر عنایتی رسید.
در ادامه، جوایز بخش مجموعه عکس نیز به برندگان اهدا شد. جایزه سوم این بخش که شامل دیپلم افتخار و مبلغ دو میلیون تومان بود به مهدی محبیپور برای مجموعه عکس مرگ تلخ پرندگان میانکاله رسید.
جایزه نفر دوم شامل دیپلم افتخار و مبلغ سه میلیون تومان به مجید حجتی با مجموعه عکس سکوت زمین تعلق گرفت و تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و مبلغ پنج میلیون تومان برای نفر اول به محمدرضا عباسی برای مجموعه عکس من مرگ را زیستهام رسید.
تندیس جشنواره دیپلم افتخار و مبلغ پنج میلیون تومان نیز برای بخش ویژه کرونا به امین نظری برای مجموعه عکس کرونا رسید.
حمید شاهآبادی معاون سیما، در سخنانی، ضمن تشکر از محسن یزدی، داوران رویداد و برگزارکنندگان جشنواره، عنوان کرد: قالب مستند یکی از تاثیرگذارترین، ماندگارترین و پرنفوذترین قالبهای هنری است. تلویزیون هم خانه مستندسازان و بالاترین پایگاه برای نشر آثار مستند است. ما خوشحالیم از اینکه از این ظرفیت در برنامهسازی به درستی استفاده میشود. اگرچه باید تلاش کنیم عملکردمان در این حوزه را بهبود بخشیم.
وی افزود: دنبال این هستیم آثار مستند با نگاه بومی و خاستگاه ایرانی و اسلامی تولید شود. برخی از مستندهای تولید شده توسط هنرمندان ما بسیار اثرگذار است و عمق دارد. صداقت، راستی و حس نزدیک بودن به مخاطب در بسیاری از آثار دیده میشود.
معاون سیما ادامه داد: شاید در آثار نمایشی تلویزیونی مخاطب بیشتری داشته باشیم، اما جایگاه مستند جایگاه والایی است که باید برای آن نقطه عزیمت درستی انتخاب کنیم. در این میان سوژهیابی و تلاش مستندسازان کمک بزرگی به این حوزه میکند.
شاهآبادی اضافه کرد: در برنامهسازی ما در آنتن ناخودآگاه به سمت موضوع محوری رفتیم و مسئلهمحوری را رها کردیم، این درحالی است که مستند نزدیکترین قالب برنامهسازی برای این است که با مسئلهمحوری به تولید بپردازیم. هر مستند باید یک مسئله در ذهن مخاطب باز کند، به آن بپردازد و پروندهاش را ببندد. در حال حاضر مسائل کشور و ابهامات کم نیستند، اگر سوژهیابی درست و مسئلهمحور داشته باشیم آثار ماندگاری در این حوزه خلق خواهیم کرد.
معاون سیما در بخش پایانی صحبتهایش با اشاره به ضعفهای موجود در زمینه پخش مستند اظهار کرد: حوزه انتشار مستند نیازمند بازنگری و تحول است. باید جدولهای پخش و فضای پخش این آثار را بازبینی کنیم تا بیش از پیش در این حوزه تاثیرگذار باشیم. این جشنواره برای ما تکلیف و وظیفه است. سیمای جمهوری اسلامی باید جامعه مستندساز را زیر بال و پر خود بگیرد.
بخش بعدی برنامه اجرای گروه موسیقی مازندرانی بود که پس از این اجرا، دلاوری مجری برنامه از مدیران سیما خواست، فکری به حال عدم نمایش ساز از قاب تلویزیون کنند، چون اینکه صدای آن را پخش کنند و تصاویر نوازندگان را نشان ندهند، جلوه خوبی ندارد. این صحبتها با استقبال حاضران در سالن مواجه شد و محمد دلاوری مورد تشویق حضار قرار گرفت.
در ادامه آیین تقدیر و نکوداشت از سعید رشتیان تهیهکننده پیشکسوت سینمای مستند برگزار شد.
رشتیان در سخنانی ضمن تشکر از این مراسم، گفت: مباهات میکنم که عضوی از جامعه سینمای مستند ایران هستم. جامعهای که با سرسختی تمام بدون نام و آوازه میکوشد. من میخواهم یادآوری کنم، توجه کنیم به این موضوع که مسئله اصلی در سینمای مستند دیده شدن است. ما اثری میسازیم که دیده شویم و عرصه تعامل و گفتگو را گسترش دهیم.
وی افزود: جدیترین عرصه برای سینمای مستند تلویزیون است. بیشتر از اینکه روی حمایتهای تولید تاکید کنیم، روی درست دیده شدن و بازتابهای آن توجه کنیم. از مدیران رسانه ملی میخواهم به این مسئله توجه کنند.
در ادامه برنامه، مجددا نوبت به اهدای جوایز رسید. در بخش تک عکس مردمی تندیس جشنواره دیپلم افتخار و مبلغ سه میلیون تومان، به بهرام بیات رسید.
در بخش مجموعه عکس مردمی تندیس جشنواره دیپلم افتخار و مبلغ پنج میلیون تومان، به امین برنجکار رسید.
در بخش بهترین مستند کوتاه مردمی تندیس جشنواره دیپلم افتخار و مبلغ ۶ میلیون تومان، به فاطمه صافی تهیهکننده مستند زندگی لیلا رسید.
در بخش جایزه بهترین مستند نیمه بلند مردمی، تندیس جشنواره دیپلم افتخار و مبلغ ۱۵ میلیون تومان، به بهمن ابراهیمی تهیهکننده مستند قصه آقگل رسید.
در بخش بهترین مستند بلند مردمی، تندیس جشنواره دیپلم افتخار و مبلغ ۲۰ میلیون تومان، به محمدصادق اسماعیلی تهیهکننده مستند آدور رسید.
تقدیر از مرتضی شعبانی پیشکسوت حوزه مستند، برای سالها تلاش در حوزه ساخت فیلم مستند، بخش بعدی آیین اختتامیه بود، که به دلیل اینکه خارج از کشور بود، نتوانست در این مراسم حضور داشته باشد. همسر ایشان به نمایندگی از شعبانی جایزه را دریافت کرد.
جوایز تخصصی بخش فیلم در ادامه پرداخت شد، بخشی که بهروز افخمی، وحید چاووش، مهدی آزادی، الهه نوبخت و ابوالقاسم ناصری داوران آن بودند.
در بخش ب هترین فیلمبرداری تندیس جشنواره دیپلم افتخار و مبلغ پنج میلیون تومان به بهمن ابراهیمی و پدرام شبیری برای فیلمبراری مستند آقگل رسید.
در بخش بهترین تدوین تندیس جشنواره دیپلم افتخار و مبلغ پنج میلیون تومان به بابک حیدری برای مستند قطعه ۱۹ اهدا شد.
در بخش بهترین صداگذاری تندیس جشنواره دیپلم افتخار و مبلغ پنج میلیون تومان به حسین قورچیان برای مستند چشمهاو دستها اهدا شد.
در بخش بهترین پژوهش تندیس جشنواره دیپلم افتخار و مبلغ پنج میلیون تومان به امیرمسعود حسینی برای مستند طاهر اهدا شد.
تندیس ویژه هیئت داوران جشنواره و مبلغ ۱۰ میلیون تومان به فرهاد وراهرام برای مستند بازگشت دوباره اهدا شد.
در ادامه، پیمان جبلی رئیس سازمان صداوسیما نیز به مرکز همایشهای بینالمللی سازمان صداوسیما وارد شد. وی پس از اجرای دومین برنامه موسیقی اختتامیه پشت تریبون رفت و با براز تاسف از اینکه نتوانست از ابتدای مراسم، حضور داشته باشد، در سخنانی گفت: سخن گفتن از مستند سخت است، مثل اینکه بخواهیم از واقعیت سخن بگوییم. برای صحبت کردن در مورد اهمیت مستند باید به دریایی از عمق، مطالب گوناگون، متنوع و ابعاد مختلف اشاره کرد.
وی درخصوص اهمیت و ارزش کار مستندسازی در تحولات جدید سازمان صداوسیما گفت: مبنای تحول رسانه ملی براساس دو اصل هویت محوری و عدالت گستری خواهد بود. هردو سر فصل، هم نتیجه تاریخ پرفراز و نشیب انقلاب اسلامی و هم چشماندازی با آینده این پدیده گرانقدر در سرزمین منحصربه فردی به نام ایران و جامعهای خاص به نام مردم سرافراز ایران است. چشم امید جامعه به دیده شدن مصادیق عدالت در آثار مستند است که هم نگاه به گذشته دارد هم آینده.
وی افزود: آنچه که در زمینه مستند باید به آن توجه شود این است که مستند به هر دو سرفصل کمک های شایانی میکند. هم نگاه به گذشته، هم نگاه درست و عمیق به آینده. نگاهی دقیق، مطالبهگر و روایتگر از حوزهای که باید عدالت را برقرار کند. مستند محدود به عرصه و ژانر و سرفصل نیست و در هنرهای مختلف عکس و فیلم و... پدیدار میشود.
رئیس رسانه ملی اضافه کرد: مستندساز چشم بینا، چشم نگهدار، دیدهبان و نگهبان وفادار مردم است که به خوبی میبیند، درک میکند و اجزای مختلف سوژهاش را در لایههای مختلف نشان میدهد. مستندساز جایگاه مقدس و ارزشمندی را دنبال میکند که باید به آن توجه ویژهای شود.
جبلی بااشاره به توصیفات مقام معظم رهبری درباره صداوسیما اظهار کرد: رهبری چهار جایگاه را برای توصیف رسانه ملی ذکر کردهاند که مستندسازان در بطن لین جایگاهها قرار دارند. اول اینکه ایشان فرمودند، صداوسیما دانشگاه است. دوم اینکه آسایشگاه چشم و روح برای بهرهمندی از زیباییها است، سوم اینکه قرارگاه پراکندن امید و نشاط در جامعه است و چهارم هم اینکه آوردگاه مبارزه با امواج تحریف و فتنهگری است. هر چهار موقعیتی که ایشان توصیف کردند جایی است که مستندساز در قلب و بطن آنها سنگر زده و هنرنمایی میکند.
رئیس رسانه ملی در پایان ضمن تشکر از تمام برگزارکنندگان و شرکتکنندگان در این رویداد و با آرزوی سلامتی برای نادر طالبزاده، پیشکسوت حوزه مستندسازی عنوان کرد: مستندساز میزبان و صاحبخانه تلویزیون و صاحب ایده تحولی در آن است. حضور در جشنواره تلویزیونی مستند، مقدمه رسیدن به جاهای بالاتر در عرصه مستند خواهد بود. ما به بودن شما در این رویداد و این عرصه افتخار میکنیم و با خوشحالی آغوش رسانه ملی را باز نگه میداریم تا شما با نگاهی بینا و عملکردی درست، جویای حقیقت باشید.
پس از سخنرانی رئیس سازمان صداوسیما بخش پایانی اهدای جوایز، انجام شد.
در بخش بهترین کارگردانی مستند کوتاه تندیس جشنواره دیپلم افتخار و مبلغ ۶ میلیون تومان به مهرداد خاکی برای مستند حاج ابوالقاسم قناد و پسران رسید.
در بخش بهترین کارگردانی مستند نیمه بلند تندیس جشنواره دیپلم افتخار و مبلغ ۱۵ میلیون تومان به مهدی زمانپور کیاسری برای مستند پاتک رسید.
در بخش بهترین کارگردانی مستند بلند تندیس جشنواره دیپلم افتخار و مبلغ ۲۰ میلیون تومان به مهدی بخشیمقدم برای مستند خانهای برای تو رسید.
آخرین جایزه نیز تندیس ویژه دبیر جشنواره بود که به واسطه سالها تلاش بیوقفه در زمینه مستندسازی به بهمن ابراهیمی تعلق گرفت.
انتهای پیام/ ۴۱۷۳/
انتهای پیام/