گوگل آنالیتیکس چیست؟
به گزارش گروه بازار خبرگزاری آنا، آموزش گوگل آنالیتیکس در آکادمی فرصت یکی از بهترین آموزش های گوگل آنالیتیکس می باشد.
آنالیتیکس ابزاری است که توسط گوگل به صورت رایگان در اختیار مدیران سایت قرار می گیرد.
این ابزار می تواند نقش یک دستیار مدیر را برای مدیران وب سایت ایفا کند.
گوگل آنالیتیکس به مدیران وب سایت کمک می کند تا اطلاعات مفیدی در مورد ترافیک ورودی سایت دریافت کنند. اگر این اطلاعات در نظر گرفته شود، می تواند در تجارت آن وب سایت تفاوت ایجاد کند. گوگل آنالیتیکس دارای ویژگی های خاصی است که مدیران وب سایت های ایرانی را به استفاده از آن ترغیب می کند.
یکی از مهم ترین ویژگی های گوگل آنالیتیکس که باعث محبوبیت آن در ایران شده رایگان بودن آن است. گوگل آنالیتیکس ابزار پیچیده ای نیست و کار با آن برای کسانی که با دنیای وب آشنا هستند دشوار نیست، این یکی دیگر از ویژگی های مثبت گوگل آنالیتیکس است که کاربران را به استفاده از آن ترغیب می کند.
چرا گوگل آنالیتیکس؟
همانطور که قبلاً گفتیم، هر سایتی برای موفقیت به یک تحلیلگر قوی نیاز دارد. ترافیک ورودی یکی از معیارهایی است که باید مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد. البته این به نوع سایتی که مدیریت می کنید نیز بستگی دارد، برای مثال ممکن است عملکرد گوگل آنالیتیکس برای سایت دانلود فیلم و سریال به خوبی سایت فروشگاه آنلاین نباشد. افرادی که از این ابزار استفاده می کنند معمولاً این کار را به منظور بررسی بازدیدهای ماهانه و روزانه انجام می دهند، اما حقیقت این است که گوگل آنالیتیکس بیشتر از آن استفاده می کند!!
گوگل آنالیتیکس تعداد افرادی که از سایت شما بازدید کرده اند، جایی که وارد سایت شما شده اند و بیشترین بازدید از سایت شما را تعیین می کند. علاوه بر این، می توانید از گوگل آنالیتکیس استفاده کنید تا بدانید مخاطبان شما بیشتر به دنبال چه موضوعاتی هستند، چه بیشتر زن باشند یا مرد، با موبایل یا دسکتاپ وارد سایت خود شوید، از کدام صفحات وارد شده و به کدام صفحات بروید و. اینها همه هنوز تعدادی از کاربردهای بی شمار گوگل آنالیتیکس هستند.
دو نکته مهم برای کار با گوگل آنالیتیکس
قبل از استفاده از گوگل آنالیتیکس، بهتر است چند نکته را به شما یادآوری کنیم تا بتوانید از این ابزار نهایت استفاده را ببرید. البته فرض ما این است که خواننده نسبتاً مبتدی است، زیرا متخصصان معمولاً به صورت تجربی با این نکات و موضوعات آشنا هستند.
با آی پی ایران وارد نشوید :
متاسفانه به دلیل اینکه کشور ما در تحریم است، این ابزار برای ایرانیان و مردم چندین کشور دیگر غیر فعال است. یعنی برای ورود به این سایت باید از فیلترشکن یا نرم افزار تغییر آی پی استفاده کنید در غیر این صورت با خطا مواجه خواهید شد.
شما باید کمی انگلیسی بلد باشید:
نکته دیگری که می توان برای کاربران ایرانی گوگل آنالیتیکس منفی دانست، انگلیسی بودن تمامی قسمت های این ابزار است. اگر انگلیسی شما خوب نیست، باید با اصطلاحات و لغات این سایت آشنا شوید. این حرف ها را بهتر است از کسانی که در این کار با تجربه هستند بپرسید چون اکثر آنها کلمات تخصصی در زمینه سایت و وب هستند.
ویژگی های ارائه شده توسط گوگل آنالیتیکس
به طور کلی گوگل آنالیتیکس جریان ترافیک سایت شما را تجزیه و تحلیل می کند و اطلاعات حاصل از این تحلیل را به صورت گروهی در اختیار شما قرار می دهد. این مجموعه داده ها را می توان با سه سوال زیر دسته بندی کرد:
کاربران چگونه به سایت ما رسیدند؟
رفتار کاربرانی که وارد سایت ما شده اند چگونه بوده است؟
آیا کمپین های ما نتیجه داده است؟
گوگل آنالیتیکس با اعلام منابعی که کاربران از طریق آنها وارد وب سایت شما شده اند یا اعلام می کند که هر کاربر چه مدت در وب سایت شما مانده و از صفحات مختلف وب سایت شما بازدید کرده است، به این سؤال پاسخ می دهد که چگونه کاربران به وب سایت شما وارد شده اند. این به سوال شما در مورد نحوه رفتار کاربران پاسخ می دهد. البته بد نیست بدانید که اطلاعات استراتژیک و فنی خوبی نیز توسط گوگل آنالیتیکس در اختیار شما قرار می گیرد مانند:
بخش هایی که کاربران بیشتر دوست داشتند.
کلمات کلیدی جستجو شده توسط کاربران برای رسیدن به سایت شم.ا
اطلاعات فنی در مورد کاربران؛ مانند نوع دستگاه و مرورگرهایی که برای بازدید از سایت شما استفاده می کنند.
یکی از مواردی که گوگل آنالیتیکس را به یک ابزار عالی تبدیل می کند، سازگاری آن با سایر سرویس های گوگل است. بنابراین می توانید به راحتی آنالیتیکس را با ابزارهایی مانند گوگل ادوردز، بلاگر یا یوتیوب ترکیب کنید. در واقع، میتوانید آنالیتیکس را با هر ابزاری از گوگل که ترافیک و بازدیدها را کنترل میکند ترکیب کنید.
اطلاعاتی که می تواند توسط گوگل آنالیتیکس جمع آوری شود
در این بخش به بررسی داده های گوگل آنالیتیکس می پردازیم و با آن چه کاری می توان انجام داد. به طور کلی، 3 نوع اطلاعات را می توان با گوگل آنالیتیکس جمع آوری کرد:
اطلاعات در مورد نحوه جذب کاربر
در این قسمت می توانید بررسی کنید که ترافیک ورودی به سایت شما چگونه انجام می شود. به عبارت دیگر، این بخش حاوی اطلاعاتی است در مورد اینکه کاربران از کجا به سایت شما وارد شده اند. بسیاری از آنها از طریق جستجوی ارگانیک از گوگل به دست آمده اند، برخی از آنها مستقیماً با وارد کردن (یو آر ال ) در نوار آدرس وارد وب سایت شده اند، برخی از طریق رسانه های اجتماعی و سایر منابع به دست آمده اند، و ... اطلاعاتی که در مورد کدام روش بازاریابی آنلاین منجر به بیشترین استفاده می شود. بازدیدکنندگان وب سایت، نقش تعیین کننده ای دارد.
اطلاعات رفتار کاربر
اطلاعات رفتاری کاربر می تواند به عنوان راهنمای بهبود یک وب سایت باشد. این اطلاعات در طول بازدید کاربر از وب سایت جمع آوری می شود و شامل موارد زیر است: مخاطبان چه مدت در وب سایت شما مانده اند؟ اولین و آخرین صفحه ای که بازدید کننده در سایت مشاهده کرد چه بود؟ چگونه در صفحات وب سایت خود پیمایش می کنید؟ در این بخش استفاده از تحلیلهای مختلف برای شناسایی صفحاتی که کاربر در آنها به مدت طولانیتری در آنها گیر میکند و رفع مشکلاتی که کاربران در این صفحات با آن روبهرو هستند، مهم است. به این ترتیب با کمترین لغزش مشتری می شوند.
اطلاعات تبدیل
بازگشت سرمایه یا بازگشت سرمایه در کسب و کارهای اینترنتی عامل بسیار مهمی است که نمی توان آن را نادیده گرفت. استفاده از اطلاعات تبدیل به شما کمک می کند تا درآمد خود را از منابع کسب و کار آنلاین علاوه بر ردیابی همه تبدیل ها محاسبه کنید. ابزار گوگل آنالیتیکس یک کد ردیابی تبدیل ایجاد می کند که می تواند با صفحات وب حاوی درآمد تبدیل ترکیب شود.
انتهای پیام/ر
انتهای پیام/