بررسی «خوانش انتقادی متن با رویکرد به نظریه خوانندهمحور»
به گزارش خبرنگار گروه استانهای خبرگزاری آنا از زرقان به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی با همافزایی دانشگاه آزاد اسلامی واحد زرقان و اداره کتابخانههای عمومی شهرستان زرقان، وبینار تخصصی «خوانش انتقادی متن با رویکرد به نظریه خوانندهمحور» در کتابخانه شهدای گمنام زرقان با حضور جمعی از نویسندگان و هنرمندان برگزار شد.
عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد زرقان در این نشست مجازی، مطالعات ادبی معاصر با رویکرد خوانندهمحور را یکی از اساسیترین نظریات جدید عنوان کرد و گفت: با کنار گذاشتن نظریههای خوانشِ متنمحور و مؤلفمحور، خواننده، کارویژهترین عامل در معناسازی و معناآفرینی متن به شمار میرود.
سعید گودرزی بیان کرد: در این خوانش، خواننده، قرائتی ساده و گذرا به متن ندارد؛ بلکه او در جایگاه خوانشگر آگاه، جستاری فنی و مهارتی به متن دارد؛ زیرا از سویی با کمک شناخت عناصر لایهای درون متنی (سازه های زبانی)، مفاهیم را با روابط بینامتنی (مفاهیم آثار نویسنده) و برون متنی (عناصر اجتماعی، فرهنگی و فلسفی) آمیخته میکند و معنا را میکاود و میآفریند.
این پژوهشگر ادبی تأکید کرد: خواننده، متن و مؤلف را عناصر قائم به ذات تلقی نمیکند؛ بلکه آنها را متغیر و نامعین میانگارد و بر این باور است با گذار تاریخ، رویکرد تفسیری متن نیز دگرگون خواهد شد.
گودرزی افزود: برای خواننده، تفسیر نهایی، معنا ندارد؛ بلکه او به عنوان نویسنده دوم، رمزهای پنهان و خلاءهای متنی را در چرخه تأویلی ذهن به مفاهیم درمیآورد.
عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد زرقان بیان کرد: هنرِ ادبی، آورده نویسنده و متن اوست؛ اما بدون خواننده، فرایند معنایی ابتر خواهد ماند؛ زیرا خواننده است که متبلور اندیشهها و زیباشناختیهای عینی و ذهنی است و این ویژگیهای بنیادین را به جامعه خوانندگان معرفی میکند.
این منتقد ادبی اظهار کرد: خواننده است که به جامعه نویسندگان میآموزاند که متن بسته (مفهوم معین) دیگر برای خواننده ارجح نیست؛ بلکه متنِ باز (مفهوم نامعین) است که میتواند منشور معنایی را در اذهان تکثیر کند و ساختِ «نمود» را به مسیرِ «بود» آشتی دهد.
گودرزی با اینکه این نظریه، هدف غاییاش، پایگاهسازی برای خواننده متفکر و اهمیت نقش او در عیان و بیان مفاهیم متن است، تأکید کرد: خواننده، جریان متکاملی از پیشبینی برهم زدن، بازنگری، بازسازی و اقناع را در رویکرد با متن میآفریند و به جای پیروی کورکورانه از خوانش سنتی به دنبال رهیافتی نوآورانه به خوانش خلاق است.
این نشست مجازی با پرسش و پاسخ تخصصی به کار خود پایان داد.
انتهای پیام/۴۰۶۲/
انتهای پیام/