دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
19 آبان 1400 - 16:06

اثر قطعنامه ضد اسرائیلی سازمان ملل بر مردم فلسطین

تصویب قطعنامه ضد اسرائیلی در کمیته چهارم مجمع عمومی سازمان ملل متحد در کنار همه تأثیراتش در داخل و خارج از سرزمین های اشغالی، باعث خواهد شد روند پیوستن کشورها به این رژیم کاهش یابد.
کد خبر : 620359
مجمع عمومی سازمان ملل متحد



به گزارش گروه جهان خبرگزاری آنا، تداوم تجاوزات رژیم صهیونیستی علیه مردم فلسطین سازمان ملل متحد را بر آن داشت تا با وجود مخالف هیئت‌های آمریکا، کانادا و رژیم صهیونیستی، در کمیته چهارم مجمع عمومی ۶ قطعنامه ضد اسرائیلی تصویب کند. تصویب این قطعنامه‌ها نشان می‌دهد اقدامات رژیم صهیونیستی نقض سیستماتیک حقوق مردم فلسطین به شمار می‌رود و اسرائیل علیه شهروندان فلسطینی به‌ویژه ساکنان نوار غزه از ابزار زور استفاده می‌کند که به کشته و زخمی شدن غیرنظامیان منجر شده است.


در این جلسه سازمان ملل متحد شهرک‌سازی در سرزمین‌های اشغالی ازجمله در قدس شرقی و جولان اشغالی محکوم شد و قطعنامه‌ها محاصره زمینی، هوایی و دریایی غزه، شهرک‌سازی در سرزمین‌های اشغالی، اقدامات تحریک‌آمیز شهرک‌نشینان علیه شهروندان فلسطینی در سرزمین‌های اشغالی و نیز تخریب منازل و بازداشت‌های خودسرانه و زندانی کردن فلسطینی‌ها را محکوم کرد. همچنین بر بازگشت آوارگان فلسطینی به خانه و کاشانه خود تأکید شده است.



اثر قطعنامه ضد اسرائیلی سازمان ملل بر مردم فلسطین

تصویب قطعنامه‌ ضد اسرائیلی نشان می‌دهد اقدامات این رژیم نقض سیستماتیک حقوق مردم فلسطین به شمار می‌رود.


در قطعنامه مربوط به جولان سوریه، از رژیم صهیونیستی خواسته شده است به قطعنامه‌های مصوب سازمان ملل متحد در زمینه جولان عمل کند و به اشغال این منطقه پایان دهد. همچنین رژیم صهیونیستی از اعطای حق شهروندی اسرائیل به ساکنان جولان سوریه منع شده است.


قطعنامه دیگری با بیان وضعیت اسفناک اجتماعی و اقتصادی آوارگان فلسطینی و نیز وضعیت به‌شدت بحرانی آژانس امداد و کار سازمان ملل متحد (آنروا)، از تمامی کشورها، ‌ آژانس‌های تخصصی و سازمان‌های غیردولتی درخواست شده است از تلاش‌ها و اقدامات آنروا در کمک‌رسانی به آوارگان فلسطینی حمایت کنند.





بیشتر بخوانید:


یک‌بار برای همیشه استفاده ابزاری از حقوق بشر کنار گذاشته شود


ایران سوءاستفاده اسرائیل از شورای حقوق بشر را به‌شدت محکوم کرد




در نشست مذکور محمدرضا صحرایی، رایزن نمایندگی دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد در سخنانی با تشریح مواضع کشورمان در زمینه موضوع فلسطین گفت: با تصویب قطعنامه‌های ارائه‌شده به کمیته، جامعه جهانی بار دیگر حمایت قاطع خود را از مردم فلسطین و حق تعیین سرنوشت آنان اعلام کرد و خواستار پاسخگویی رژیم صهیونیستی به دلیل جنایاتی که علیه مردم فلسطین ازجمله زنان و کودکان مرتکب می‌شود، شده است.


فلسطینیان چاره‌ای جز مقاومت ندارند


از ابتدای آغاز تراژدی فلسطین، سازمان ملل متحد و دیگر سازمان‌های بین‌المللی و منطقه‌ای طرح‌ها و ابتکارات مختلفی را برای حل موضوع فلسطین و کاهش آلام مردم این سرزمین ارائه کرده‌اند. تصویب قطعنامه‌های متعدد در محکومیت رژیم اشغالگر، ارائه طرح‌ها و ابتکارات مختلف صلح و نیز ایجاد مأموریت‌های حقیقت‌یابی در این راستا بوده است. با وجود این واقعیت، پایبند نبودن رژیم صهیونیستی به حقوق و مقررات بین‌المللی که از سوی برخی قدرت‌ها حمایت می‌شود، مانع دستیابی جامعه بین‌الملل به راهکاری عادلانه برای حل بحران شده است.



ایران به حمایت از مردم فلسطین تا دستیابی کامل آنان به حقوق اساسی خود ادامه می‌دهد



تجارب تاریخی و تحولات سال‌های اخیر ثابت کرده است فلسطینی‌ها هیچ گزینه‌ای به‌جز مقاومت علیه اشغالگری و تجاوز ندارند. ایران حمایت از مردم فلسطین تا دستیابی کامل آنان به حقوق اساسی خود، به‌ویژه حق تعیین سرنوشت و تأسیس دولت مستقل فلسطینی به پایتختی قدس را ادامه می‌دهد. در این راستا بازگشت آوارگان فلسطینی به سرزمین خود و برگزاری رفراندوم با مشارکت همه مردم فلسطین اعم از مسلمان، مسیحی و یهودی و تعیین نظام سیاسی به‌وسیله آنان مؤثرترین راه‌حل برای موضوع فلسطین است.


کاهش تلاش‌ها برای به رسمیت شناختن طرح‌های اسرائیل


تصویب قطعنامه ضد اسرائیلی در کمیته چهارم مجمع عمومی سازمان ملل متحد در کنار همه تأثیراتش در داخل و خارج از سرزمین‌های اشغالی که منافعش برای مردم فلسطین خواهد بود، باعث خواهد شد روند پیوستن کشورها به این رژیم کاهش یابد و کشورهایی که تاکنون تمایل به روابط داشتند، با مشاهده محکومیت‌های بین‌المللی، در اعتمادشان به تل‌آویو تجدیدنظر کنند. چندی پیش بود که آلمان و ۱۱ کشور عضو اتحادیه اروپا از طرح شهرک‌سازی رژیم صهیونیستی در مناطق اشغالی کرانه باختری رود اردن انتقاد و در بیانیه‌ای اعلام کردند: ما بار دیگر مخالفت خود را با سیاست شهرک‌سازی در مناطق اشغالی فلسطین اعلام می‌کنیم، زیرا این سیاست ناقض حقوق بین‌المللی و پایمال کننده تمام تلاش‌ها برای دستیابی به راه‌حل دو دولتی است.


جوزپ بورل، هماهنگ‌کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا با توجه به وضعیت حاکم بر منطقه، این طرح را نگران‌کننده توصیف کرد. وی همچنین تمام گروه‌های سیاسی فلسطینی را به آشتی فراخواند و تأکید کرد که باید تاریخ معینی برای انتخابات به تعویق افتاده تعیین شود.


انتهای پیام/۴۰۳۳/



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته