دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
10 اسفند 1393 - 16:42

تاکید نمایندگان بخش خصوصی بر لزوم حضور پررنگ‌تر در اقتصاد کشور

برخی نمایندگان اتاق بازرگانی تهران امروز در جمع خبرنگاران دغدغه‌های اقتصادی خود را مطرح کرده و ایده‌های خود را برای بهبود وضعیت اقتصادی کشور ارائه دادند.
کد خبر : 6190

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی خبرگزاری آنا، مسعود خوانساری در این نشست با بیان اینکه اقتصاد کشور در سالی که گذشت با تورم ۴۰ درصدی و نیز رکود همراه بود، گفت: امروز حضور پررنگ بخش خصوصی با توجه به کاهش چشمگیر قیمت و درآمدهای نفتی بیش از گذشته مورد نیاز است.


وی افزود: باید تشکل‌های اقتصادی با تکیه بر توانمندی‌ها و ظرفیت‌های بالای خود جذب فعالیت‌های گسترده اقتصادی بخش خصوصی شوند.


خوانساری با تاکید بر اینکه باید اتاق‌های بازرگانی سراسر کشور برای ۴ سال آینده مدرنیزه شوند، اظهار کرد: چنانچه اتاق‌های بازرگانی بتوانند همگام با تحولات اقتصادی کشور به روز شوند، خواهند توانست گام به گام خود را در توسعه اقتصادی کشور ایفا کنند.


در ادامه این گردهمایی، پدرام سلطانی در پاسخ به این پرسش که موضع اتاق‌های بازرگانی در قبال وجود نمایندگان شرکت‌های شبه دولتی در تشکل‌های بخش خصوصی چیست، گفت: در جریان واگذاری‌های بنگاه‌های اقتصادی به بخش خصوصی ایرادات فراوانی وجود دارد که البته می‌توان گفت تشکیل این مجموعه‌های شبه دولتی در کشور حاصل سیاست‌های غلط ۸ سال گذشته بوده است.


وی افزود: البته اتاق‌های بازرگانی از جمله اتاق بازرگانی تهران همواره خواستار اصلاح مسیر واگذاری‌ها بودند.


او با تاکید بر اینکه برای اصلاح این مسیر باید از طریق گفت‌وگو اقدام به رفع ایرادات کرد، گفت: به هیچ وجه اتاق‌های بازرگانی محل ستیز با هیچ بخشی نیست.


حسن‌پور قاضی از دیگر شرکت کنندگان در این گردهمایی نیز گفت: اقتصاد از مجموعه بخش‌های مختلف تشکیل شده که ممکن است گاهی اوقات منافع یک بخش با منافع بخشی دیگر در تضاد باشد، ولی این به معنی آن نیست که برطرف کردن این تضاد باید از طریق حذف یک بخش صورت گیرد.


مهدی جهانگیری نیز با بیان اینکه شرایط اقتصادی کشور در برهه کنونی شرایط خاصی است، تصریح کرد: با توجه به اینکه امروز قیمت نفت به خاطر چالش‌های منطقه‌ای و سیاسی به کف قیمت خود رسیده‌است، ضرورت توجه ویژه به کسب درآمدهای نفتی برای اداره کشور بیش از پیش خود را نمایان ساخته است.


وی افزود: بر اساس مطالعات کار‌شناسی، ‌قیمت نفت در خوش بینانه‌ترین حالت برای سال آینده ۵۰ دلار به ازای هر بشکه خواهد بود، بنابراین برای خروج از رکود ناشی از پایین آمدن قیمت نفت باید با توجه به مزیت‌های رقابتی خود اقدام کنیم.


جهانگیری با تاکید بر اینکه در شرایط فعلی بهتر است تمام توان خود را بر مزیت‌های فعلی اقتصاد کشور و نه خلق مزیت‌های جدید بگذاریم، تصریح کرد: یکی از بزرگ‌ترین مزیت‌های کشور در حوزه صنعت گردشگری است، چرا که ایران به دلیل داشتن جاذبه‌های وسیع و مختلف گردشگری می‌تواند از جمله بزرگ‌ترین کشورهای درآمدزا در صنعت گردشگری باشد.


وی افزود: در حال حاضر اهمیت توسعه صنعت گردشگری به اندازه‌ای است که کشور‌های جهان ۵ تا ۶ درصد از برنامه‌های سازمان جهانی جهانگردی جلو‌تر هستند.


حامد واحدی یکی دیگر از فعالان اقتصادی حاضر در این گردهمایی نیز با بیان اینکه یکی از مشکلات بخش کشاورزی ایران مساله کمبود آب است، گفت: این درحالی است که ۹۰ درصد مصرف آب کشور در بخش کشاورزی است.


وی با تاکید بر این که بخش کشاورزی با مشکل ناتوانی در تنظیم بازار روبه‌روست، ادامه داد: بایستی تشکل‌های بخش خصوصی در ارائه راهکار‌ها و نیز نحوه عملیاتی کردن آن‌ها دولت را یاری دهند.


انتهای پیام/

برچسب ها: بخش خصوصی تشکل
ارسال نظر
هلدینگ شایسته