![دولت چهاردهم زیرساختهای فناوری اطلاعات و ارتباطات را تقویت کند](/files/fa/news/1403/4/1/572595_377.jpg)
اقتصاد دانشگاه باید دانشبنیان، نوآور و خودگردان باشد
![دکتر اسماعیل عبدالهی](/c-files/2021/10/31/0/1001822.jpeg)
به گزارش خبرنگار گروه استانهای خبرگزاری آنا از بوشهر، اسماعیل عبداللهی در جلسه شورای دانشگاه آزاد اسلامی استان بوشهر با تأکید بر اینکه اقتصاد دانشگاه بر اساس سیاستهای بودجهای سنوات اخیر و مورد تأکید در سند تحول و تعالی دانشگاه، باید اقتصادی فعال، نوآور، دانشبنیان، خودگردان، کارآمد، پویا و پایدار باشد، اظهار کرد: هر کدام از این خصوصیات معانی خاص و قابل تأملی دارد. شاید در یک کلام بتوان گفت اقتصاد دانشگاه باید اقتصادی درونزا و متنوع از حیث منابع درآمدی و مبتنی بر فعالسازی همه ظرفیتها باشد.
وی با ابراز امیدواری از اینکه سال تحصیلی جدید سال رویشهای جدید باشد، افزود: دانشگاه نمیتواند محلی ساکن و بیروح بماند. روح دانشگاه، حضور دانشجویان و تعامل دانشجو با ارکان دانشگاه است. هر فرد زمانی که در پرتو شور، اشتیاق، روحیه، انرژی و شادابی جوانان قرار میگیرد، حس نو شدن، طراوت، شادی و انگیزه مضاعف در خود احساس خواهد کرد.(بیشتر بخوانید)
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان بوشهر اضافه کرد: یکی از موضوعات مهم در این روزها موضوع جذب دانشجو، انتخاب واحد، ارائه خدمات آموزشی و علمی و آمادگی کامل برای حضور دانشجویان است. با افزایش زمینه و ظرفیت جذب دانشجو، هنوز امکان پذیرش دانشجو در مقاطع مختلف میسر بوده که از این فرصت مناسب با تلاش بیشتر بهره خواهیم گرفت.
عبداللهی با برشمردن ظرفیتها و توانمندیهای بسیار دانشگاه و تأکید بر فعالسازی آنان تشریح کرد: نخستین ظرفیت قابل اتکا و درخشان دانشگاه آزاد اسلامی، برند، اعتبار و قدمت نام دانشگاه است. ظرفیتهای فیزیکی این دانشگاه تنوع و گستردگی بیشماری در هر واحد و منطقهای دارد و باید برنامهریزی شود. ظرفیت سوم دانشگاه، ظرفیت انسانی اعم کارکنان، هیئت علمی و دانشجویان است.
وی با تأکید بر اینکه این سه ظرفیت، مثلث و هندسه اصلی درآمدزایی در دانشگاه است، درباره دیگر ظرفیتها ادامه داد: ظرفیت چهارم، ظرفیت قانونی، تصمیمگیری و اختیارات مدیریتی دانشگاه است که با تصمیمات اثرگذار میتواند نقش بسزایی در شکوفایی استعدادهای بالقوه داشته باشد. ظرفیت رشتههای تحصیلی، ظرفیت محیط جغرافیایی و آمایشی که برگرفته از تنوع شرایط اقلیمی محل قرارگرفتن هر واحد یا مرکز دانشگاهی بوده و نیز ظرفیت مردمی که کمتر مدنظر قرار گرفته از ظرفیتهای مهم در پیشبرد اهداف این مجموعه انقلابی و اسلامی است که باید توجه عمیقی به آنها شود.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان بوشهر عنوان کرد: میدان و ابتکار عمل وجود دارد و باید با همگرایی و همافزایایی در آن گام نهاد، دو عنصر مهم در جامعهشناسی و برخی علوم دیگر مطرح بوده که یکی تغییر و دیگری زمان است. این تغییر زمانی اتفاق میافتد که دو مقدمه حاصل شود، یکی تغییر در نگاه و دیگری تغییر در روشها و فرآیندها.
عبداللهی بیان کرد: خداوند در سوره عصر میفرماید، اگر انسان میخواهد در تنگنای زندگی گرفتار نشود، باید دو کار مهم ایمان و عمل صالح را انجام دهد. ایمان همان تغییر اساسی و بنیادی در نگاه و گرایش قلبی به پروردگار و عمل صالح، روش و رفتار شایسته و کاربردی و در چارچوب نگاه یاد شده است. باید مسئولیتپذیر و به دنبال ارتقا و تحقق سهم دانشگاه از مجموعه پیشرو بود. امور باید از حالت مقطعی و انفعالی خارج شوند و مستمر، پیوسته و یکپارچه برنامهریزی، اجرا، پیگیری و رصد شوند.
وی تبیین کرد: سند آمایش استان بوشهر بر اساس آمارها و اطلاعات دقیق تدوینشده که پس از تأیید سازمان اطلاعرسانی خواهد شد، پس از این ناحیهبندی استان در پیش است که قطعاً موجب خواهد شد مدیریت در استان با جدیت و هماهنگی بیشتر انجام شود.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان بوشهر مطرح کرد: ارزیابیها متناسب با برنامه تحول و تعالی دانشگاه در نظر گرفته شده، عملیاتی بوده و با تدوین و اجرای سند تحول و تعالی دانشگاه، دیگر گامهای بیهدف، بیمقصد، از هم گسیخته و بدون مشارکت قابل قبول نخواهد بود و برای دستیابی به جایگاه واقعی و تحقق اهداف و برنامهها، همکاری و هماهنگیهای استانی بیش از گذشته نیاز است. استان بوشهر تاکنون دو ارزیابی بازرسی و فرهنگی را پشت سر گذاشته و ارزیابی بازرسی در قالب موافقتنامه عملیاتی بازرسی انجام و نتایج و نقاط قوت و ضعف استان نیز مشخص شد. ارزیابی فرهنگی نیز در قالب کارنامه فرهنگی واحدها و مراکز استان به انجام رسید.
عبداللهی ادامه داد: رفع روشهای نادرست در امور واجب بوده و فرهنگ، مغز و عصاره همه برنامههاست. دانشگاه آزاد اسلامی استان بوشهر انقلابی و مردمی بوده و به دنبال اجرایی شدن سند دانشگاه اسلامی و بیانیه فاخر گام دوم در همه زمینههاست.
انتهای پیام/۴۱۲۱/۴۰۶۲/
انتهای پیام/