دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
24 فروردين 1394 - 11:11
آنا گزارش می‌دهد؛

«هیلاری کلینتون» در فکر جانشینی «اوباما»/ رئیس‌جمهوری آینده آمریکا کیست؟

انتخابات ریاست‌جمهوری، مجلس و یک‌سوم کنگره آمریکا قرار است به طور هم‌زمان در ماه نوامبر (آبان) سال آینده میلادی برگزار شود. از هم‌اکنون برخی محافل آمریکایی به گمانه‌زنی درباره رئیس‌جمهوری آینده آمریکا پرداخته‌اند.
کد خبر : 6165

مجتبی اسماعیلی، گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا: به نظر شما در خلال هفته‌های گذشته کدام‌یک از موضوعات اقتصاد، داعش یا اوکراین برای شهروندان آمریکایی مهم بوده است؟ پاسخ مشخص این است که هیچ‌کدام.


آمریکایی‌ها روز و شب‌های گذشته خود را با طرحی داخلی با عنوان «واکسیناسیون اطفال علیه بیماری سرخک» سپری کردند.


«کریس کریستی» فرماندار «نیوجرسی» که از وی به‌عنوان یکی از نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری آینده یاد می‌کنند، پس از دیدار از یکی از مراکز واکسیناسیون گفت: باید قدر «انتخاب» خود برای مقابله با سرخک و بیماری‌های دیگر در دوران کودکی را بدانیم.


گرچه در ظاهر وی درباره این طرح ملی در آمریکا صحبت می‌کرد ولی رسانه‌های آمریکایی این نوع اظهارنظر «کریستی» را بی‌ارتباط با انتخابات آینده ریاست‌جمهوری و احتمال نامزدی وی نمی‌دانند.


همچنین «پل راند» سناتور جمهوری‌خواه ایالت «کنتاکی» در مصاحبه‌ای تلویزیونی گفت: حسن واکسیناسیون «اختیاری» بودن آن است. بسیاری از کودکان به طور جدی در معرض آسیب‌های ناشی از بیماری‌های مسری و روانی قرار دارند و بهتر است که در مقابل اینگونه امراض، واکسینه شوند.


«راند» چشم‌پزشک است و حق دارد که درباره واکسیناسیون اظهارنظر بهداشتی کند، اما «کریستی» که از چاقی مفرط رنج می‌برد و نمی‌داند که خود را چگونه درمان کند، چگونه می‌خواهد با سخن گفتن درباره واکسیناسیون نظر افکار عمومی را به خود جلب کند؟ همچنین گزارش‌هایی وجود دارد که نشان می‌دهد وی در سال 2012 با خانواده و برخی دوستانش به وسیله هواپیمای شخصی‌ای که «شلدون اولسون» میلیارد آمریکایی در اختیارش قرار داده بود، به اسرائیل سفر کرد. «اولسون» یهودی آمریکایی است که کازینویی در «لاس و گاس» در اختیار دارد و اسرائیل نابینایی وی را تایید می‌کند.


به گزینه‌ اصلی انتخابات ریاست‌جمهوری آینده آمریکا یعنی «هیلاری کلینتون» می‌پردازیم. بالاخره پس از دو سال گمانه‌زنی و انکارهای جسته گریخته، «کلینتون» شب گذشته به طور رسمی حضور خود در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا را اعلام کرد.


وی در ویدئویی دو دقیقه‌ای گفت: من در انتخابات ریاست‌جمهوری شرکت می‌کنم.


«هیلاری» در این ویدئو گفت: مردم آمریکا همواره به یک قهرمان نیاز دارند و من می‌خواهم آن قهرمان باشم. بنابراین در این راه گام برمی‌دارم تا بتوانم رای شما را به دست آورم، زیرا اکنون نوبت شماست و امیدوارم شما نیز در این سفر مرا همراهی کنید.


همچنین چند دقیقه پیش از انتشار این پیام ویدئویی، مدیر کمپین «هیلاری کلینتون» به‌وسیله ایمیل حضور وی در انتخابات ریاست‌جمهوری را به اطلاع حامیان مالی و طرفداران وی رساند و خواستار همکاری آن‌ها در این راستا شد. بدین ترتیب وی در حال حاضر تنها چهره دموکرات است که به طور رسمی حضور خود در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا را اعلام کرده‌است.


«هیلاری کلینتون» که از حمایت دموکرات‌ها برخوردار است شانس بالایی برای پیروزی در انتخابات دارد. هیچ‌کس اعتقادی به اینکه «کریس کریستی» بتواند رقیبی برای وی محسوب شود ندارد.


بازتاب اعلام کاندیداتوری «کلینتون» در میان مقام‌های آمریکایی


اعلام کاندیداتوری «کلینتون» بلافاصله با اعلام حمایت «باراک اوباما» رئیس‌جمهوری کنونی آمریکا از وی همراه شد. وی گفت: «کلینتون» به‌خوبی می‌تواند خودش را در هر گفت‌وگو و مذاکره‌ای در سطح سیاست خارجی کنترل کند. وی وزیر امورخارجه قابل و فوق‌العاده‌ای بود و دوست من است. معتقدم که او رئیس‌جمهوری قابلی خواهد شد.


«جان کری» وزیر امورخارجه آمریکا نیز گفت: برای «کلینتون» در انتخابات ریاست‌جمهوری آرزوی موفقیت می‌کنم. کلینتون متحدان را بازسازی، به مذاکرات آتش‌بس در غزه کمک و تماس‌های اولیه با ایران را برقرار کرد.


«لوسی والیس» تحلیلگر شبکه خبری «بی‌بی‌سی» در مقاله‌ای نوشت: از هر کسی بپرسید به شما خواهد گفت که «هیلاری کلینتون» می‌خواهد در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۱۶ شرکت کند. وی در سراسر زندگی حرفه‌ای خود و در هر مقامی که بوده است از حقوق زنان در گوشه و کنار دنیا حمایت کرده است.


همچنین «جان هیلمن» تحلیلگر حزب دموکرات می‌گوید: «هیلاری کلینتون» یکی از بخت‌های اصلی پیروزی در انتخابات است.

«مارک هالپرین» تحلیلگر حزب جمهوری‌خواه نیز گفت: در انتخابات آتی٬ برای تعیین کاندیدای حزب جمهوری‌خواه رقابتی بسیار فشرده و درون این حزبی صورت خواهد گرفت.

در حال حاضر این سوال پیش روی حزب جمهوری‌خواه است که چرا نتوانست «باراک اوباما» را با وجود وضعیت بد اقتصادی در آمریکا شکست دهند. این پاسخ اکنون مطرح می‌شود که «میت رامنی» بسیار میانه‌رو بود و شماری نیز این موضوع را مطرح می‌کنند که «پل رایان» معاون رامنی نیز بیش از اندازه محافظه‌کار بود.


«هالپرین» می‌گوید: «مارک پنس» از جمله کاندیداهای ناشناخته این دور از انتخابات است. وی از جمله کاندیداهای فرمانداری ایالت «ایندیانا» می‌باشد و در صورتی‌که حزب جمهوری‌خواه تصمیم بگیرد فردی از جناح راست را به عنوان کاندیدای ریاست‌جمهوری معرفی کند می‌تواند جزو کاندیداهای حزب جمهوری‌خواه باشد.


«پنس» به شدت به محافظه‌کاری در موضوعات اجتماعی، اقتصادی و امنیت ملی معتقد است و می‌تواند کاندیدایی بسیار قدرتمند برای حزب جمهوری‌خواه باشد.


سیاستمداران زن معروف جهان



باید به این نکته توجه کرد که اگر «هیلاری» بتواند به مقام ریاست‌جمهوری دست یابد به گروه کوچکی از رهبران زن در دنیا می‌پیوندد که شامل این افراد است:


- «آنگلا مرکل»: نخستین صدراعظم زن آلمان.


- «کریستینا فرناندز د کرشنر»: نخستین رئیس‌جمهوری زن منتخب در آرژانتین.


- «دیلما روسف» : نخستین رئیس‌جمهوری زن برزیل.


«مادلین آلبرایت» وزیر امورخارجه سابق آمریکا درباره تاثیر حضور زنان در جایگاه ریاست‌جمهوری می‌گوید: فکر می‌کنم دست‌آورد ما از زمان کنفرانس پکن به این طرف این بوده است که حداقل این نیاز که باید کاری کرد پذیرفته شده است. شاید در ظاهر ناچیز باشد ولی باید توجه کنید که صدها سال بود که موضوعات زنان جزو امور ثانویه و رویایی بود ولی حالا بخشی از موضوعات مهم سیاست خارجی است.


همچنین «کاندولیزا رایس» دومین وزیر امورخارجه زن آمریکا در میان سال‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۰۹ در این باره می‌گوید: زنان در نقاطی از دنیا که سابقه نداشت به خودآگاهی دست یافته‌اند و برای حقوقشان خواهند جنگید. برای کلینتون ولی پیشرفت‌هایی که در رابطه با حقوق زنان داشته‌ایم کند بوده است.


وی افزود: هنوز خیلی کار برای انجام دادن داریم. نباید حواسمان پرت شود. ما باید فرای این که چه اتفاقی دارد در دنیا می‌افتد روی همین موضوع تمرکز کنیم. تنها زمان نشان خواهد داد که آیا این موضوع توان شکستن بلندترین سقف در میان سقف‌های شیشه‌ای و رساندن کلینتون به کاخ سفید را دارد یا نه.


محور مبارزات انتخاباتی «کلینتون»


بسیاری از کارشناسان سیاسی آمریکا معتقدند که رونق امنیت اقتصادی برای خانوارهای متوسط و گسترش فرصت‌ها برای خانوارهای شاغل، مهمترین موضوعاتی خواهد بود که «هیلاری کلینتون» در مبارزات انتخاباتی ۲۰۱۶ میلادی بر روی آن‌ها تمرکز خواهد کرد.


در همین راستا 2 مشاور ارشد «کلینتون» که نخواستند نامشان فاش شود، تاکید کردند که کلینتون تمایل دارد تا خود را طوری نشان دهد که حاضر به همکاری با کنگره، اتحادیه‌ها و رهبران جهانی است. این رویکرد می‌تواند نقدی بر عملکرد «اوباما» به‌شمار رود که تا حد زیادی نتوانست به قول خود در زمینه پایان دادن به تنش‌های حزبی موفق عمل کند و بخش زیادی از دوران ریاست‌جمهوری خود را در تنش با کنگره سپری کرده است.


باوجود این، انتظار نمی‌رود کلینتون در هفته‌های نخست مبارزات انتخاباتی جزئیات مواضع سیاسی خود را بیان کند. در عین حال مشاوران «کلینتون» اعلام کردند که وی قصد دارد تا درباره راهکارهایی که خانوارها می‌توانند آموزش و پرورش کودکان را گسترش دهند و آموزش را مقرون به صرفه تر کنند، صحبت کند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته