دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
قنبری در گفت‌وگوی تفصیلی با آنا:

کرونا فرصتی برای گسترش ارتباطات بین‌المللی دانشگاه‌ها بوده است

بحران کرونا و مجازی شدن آموزش‌، فرصت‌ها و تهدیدهایی را به دنبال داشته و در واقع هر موضوعی وجوه مثبت و منفی خود را دارد.عضو هیئت علمی دانشکده مواد و متالوژی دانشگاه علم و صنعت ایران با بیان اینکه کرونا امکان استفاده اساتید و دانشجویان از کنفرانس‌های خارجی در فضای آنلاین را به وجود آورد، گفت: کرونا فرصتی برای گسترش ارتباطات بین‌المللی دانشگاه‌ها بوده است.
کد خبر : 615592
فارغ التحصیلی

گروه دانشگاه خبرگزاری آنا - زینب خسروی؛ با شیوع ویروس همه‌گیر کرونا و اعمال محدودیت‌های ناشی از آن آموزش مجازی با وجود چالش‌هایی که برای دانشگاه‌ها، مراکز آموزشی و علم‌آموزان به وجود آورد اما پا به عرصه آموزش‌های رسمی گذاشت و جایگزین تدریس دانشگاهی شد، دانشجویان و اساتید با فضای جدیدی از آموزش مواجه شدند که پیشتر با آن آشنایی نداشتند و به ناچار برای ادامه تحصیل وارد بستر الکترونیک شدند.


فضای مجازی فرصت‌های بسیاری را در اختیار دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی قرار داد اما تعامل دانشجویان و اساتید در فضای مجازی آن‌طور که باید صورت نمی‌گیرد، از سویی دیگر برگزاری کلاس‌های عملی در بستر مجازی به علت نبود زیرساخت‌های مورد نیاز، عدم آشنایی دانشجویان و اساتید با آموزش مجازی، فراهم نبودن زیرساخت‌های لازم و مشکل نوسانات سرعت اینترنت و امتحانات مجازی چالش‌هایی بوده که با آن مواجه شدند.


البته کرونا فرصت‌هایی ازجمله بازنماندن از تحصیل، تقویت زیرساخت‌های فضای مجازی، حاضر شدن دانشجویان از سراسر دنیا در کلاس‌های مجازی ایجاد کرد. در دوران پساکرونا نیز باید بستر الکترونیک را مکمل آموزش‌های حضوری دانست چراکه تمام دنیا به این سمت می‌روند.


با این حال ورود آموزش به فضای مجازی در این شرایط بحرانی ضرورت داشت تا دانشجویان و محصلان به تحصیل ادامه دهند، دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی در این مدت با ارتقا زیرساخت‌ها و ابزارهای لازم تلاش کرده‌اند تا با این شرایط همه‌گیر سازگار شوند، در دوران پساکرونا نیز لازم است از تجربیات به دست آمده استفاده شود تا فضای مجازی مکمل آموزش حضوری باشد.


در این زمینه با هاجر قنبری، عضو هیئت علمی دانشکده مواد و متالوژی دانشگاه علم و صنعت ایران به گفت‌وگو نشسته‌ایم که در ادامه مشروح آن‌را از نظر می‌گذرانید.


آنچه در گفت‌وگوی ما با هاجر قنبری می‌خوانید:


*برخی از دانشجویان به اجبار مرخصی تحصیلی گرفتند


*گسترش ارتباطات بین‌المللی در زمان کرونا


*کیفیت آموزش در زمان کرونا خدشه‌دار شد


کرونا فرصتی برای گسترش ارتباطات بین‌المللی بوده است


برخی از دانشجویان به اجبار مرخصی تحصیلی گرفتند


قنبری درباره اینکه کرونا در بحث آموزشی فرصت بوده و یا تهدید بیان کرد: بحران کرونا و مجازی شدن آموزش‌، فرصت‌ها و تهدیدهایی را به دنبال داشته و در واقع هر موضوعی وجوه مثبت و منفی خود را دارد. بسیاری از دانشجویان در مناطقی سکونت دارند که بضاعت زیرساختی آن منطقه اجازه استفاده از اینترنت مناسب را نمی‌دهد و باعث شد تعدادی از این دانشجویان به اجبار یک یا ۲ ترم مرخصی تحصیلی بگیرند.


وی با بیان اینکه به‌خاطر شرایط کرونا و محدودیت‌های ناشی از آن به ناچار به سمت فضای مجازی گام برداشته شد،خاطرنشان کرد: زیرساخت‌های سخت‌افزاری دانشگاه آن چنان که باید در حد وسیع خدمات‌رسانی نداشت اما با توجه به شرایط بحرانی قابل قبول بود اما از جانب دانشجویان گاهی مشکل‌آفرین بود، فرهنگ‌سازی و تغییر رویکرد ذهنی اساتید و دانشجویان و مجموعه تدوین کننده قوانین با حوزه مجازی چالش دیگری بود که با آن مواجه شده‌ایم.


بحران کرونا و مجازی شدن آموزش‌، فرصت‌ها و تهدیدهایی را به دنبال داشته و در واقع هر موضوعی وجوه مثبت و منفی خود را دارد. بسیاری از دانشجویان در مناطقی سکونت دارند که بضاعت زیرساختی آن منطقه اجازه استفاده از اینترنت مناسب را نمی‌دهد و باعث شد تعدادی از این دانشجویان به اجبار یک یا ۲ ترم مرخصی تحصیلی بگیرند


گسترش ارتباطات بین‌المللی در زمان کرونا


عضو هیئت علمی دانشکده مواد و متالوژی دانشگاه علم و صنعت ایران افزود: به هرحال در همه سیستم‌های آموزشی افرادی هستند که خود را به سختی با شرایط سازگار می‌کنند. بسیاری از اساتید در ابتدای شیوع ویروس همه‌گیر کرونا کلاس مجازی را قبول نداشتند و برای برخی از دانشجویان آموزش در بسترالکترونیک قابل قبول نبود.


این استاد دانشگاه درباره فرصت‌هایی که کرونا در آموزش عالی به وجود آورد، اظهار کرد: آموزش مجازی فرصتی‌هایی از جمله امکان استفاده اساتید و حتی دانشجویان از کنفرانس‌های خارجی و وبینارها در فضای آنلاین، گسترش ارتباطات بین‌المللی، آشنایی با موضوعات علمی در سراسر دنیا و دانشگاه‌های ایران، منظم‌تر شدن کلاس‌ها به علت نظارت برروی آن، استفاده دانشجویان از ویدیوهای آموزشی پس از تدریس، ایجاد کرد.




بیشتر بخوانید:


دانشجویان درباره آموزش مجازی چه می‌گویند؟


ارزیابی‌ کیفیت آموزش مجازی در دانشگاه‌ها چگونه انجام می‌شود؟




کیفیت آموزش در زمان کرونا خدشه‌دار شد


این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه بحران کرونا در کشور فرصت‌های بسیاری برای رشد، توسعه و تحول ایجاد کرده است، خاطرنشان کرد: با همه این اوصاف کیفیت آموزش در این زمان مورد تهدید قرار گرفته است. البته نظرات متفاوتی در این باره وجود دارد اما عمده اساتید معتقدند یادگیری دانشجویان در زمان کرونا کاهش داشته و علی‌رقم تلاش دانشگاه‌ها، مراکز آموزشی و اساتید به آموزش خدشه وارد شده است.


آموزش مجازی فرصتی‌هایی از جمله امکان استفاده اساتید و حتی دانشجویان از کنفرانس‌های خارجی و وبینارها در فضای آنلاین، گسترش ارتباطات بین‌المللی، آشنایی با موضوعات علمی در سراسر دنیا و دانشگاه‌های ایران، منظم‌تر شدن کلاس‌ها به علت نظارت برروی آن، استفاده دانشجویان از ویدیوهای آموزشی پس از تدریس، ایجاد کرد


قنبری افزود: آسیب‌های دوران کرونا از جمله نداشتن زیرساخت‌های مجازی در حوزه دروس آزمایشگاهی و کارگاهی به ویژه در رشته‌های مهندسی، نبود امکانات لازم برای دانشجویان در مناطق کم برخوردار، فقدان بازخورد و تعامل اساتید با دانشجویان، خستگی دانشجویان به علت نشستن طولانی مدت پای سیستم، کاهش ارتباط اجتماعی و متعاقب آن آسیب های روحی دانشجویان و برخی اساتید را به دنبال داشته است.


وی درباره تجربه دانشگاه علم و صنعت ایران در آموزش دانشجویان قبل و بعد کرونا اظهار کرد: این دانشگاه یکی از قدیمی‌ترین دانشگاه‌های ایران در حوزه آموزش مجازی بوده که از سال‌های گذشته دوره‌های مجازی برگزار کرده است، لذا نسبت به دانشگاه‌های دیگر ظرفیت زیرساختی خوبی برای فضای مجازی دارد. اولین دانشگاهی است که به سرعت به سیستم آموزش مجازی پیوست و در این زمینه با تقویت زیرساخت‌های لازم به استانداردهای جهانی نزدیک‌تر شده است.


انتهای پیام/


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب