دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
14 مهر 1400 - 21:19

هلال‌احمر نیازمند تثبیت و تقویت در راستای مقابله با بحران‌ها

چه مدیری باید برای هلال‌احمر انتخاب شود؟هلال‌احمر به عنوان یکی از مجموعه‌هایی که در خط مقدم مقابله با کرونا و سایر بحران‌های متصور در کشور حضور دارد، نیازمند تقویت و تثبیت در مدیریت است.
کد خبر : 612719
جمعیت هلال احمر



علی صارمیان، پژوهشگر حوزه بحران و هلال احمر در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه جامعه خبرگزاری آنا اظهار کرد: گروهی علاقمندند که به عنوان رییس جمعیت هلال احمر به جایگاهی رسند و تقریبا دو سه ماه است با رسانه ها صحبت یا رزومه می دهند. هرچند نظر شخصی من این است که در میانه مساله کرونا این کار چندان اخلاقی نبود. می دانید که جمعیت هلال احمر مشغول تامین واکسن است و در حال تدارک حلقه های تکمیلی برای مواجهه با موج ششم و کرونای احتمالی لامبدا یا گونه های دیگر است. لذا دولت سیزدهم تمایلی به شوک به هلال احمر در زیر بار مسولیت ندارد.


وی ادامه داد: از طرفی سازوکار تعیین رئیس جمعیت از پایین به بالاست و چند نفر از شورای عالی فعلی منتظر رای دیوان عدالت اداری هستند و پیجیدگی موضوع قانون خاص اساسنامه، احتمالا تا پایان آبان این مساله را حل نخواهد کرد. لذا از نظر قانونی، فعلا تغییری در هلال احمر متصور نیست، چراکه جمعیت از نظر فدراسیون و اساسنامه، یک وزارتخانه یا یک سازمان تحت کابینه نیست.


پژوهشگر حوزه بحران و هلال احمر ادامه داد: هرچند رئیس جمهوری، در این مدت کوتاه راه را برای هلال احمر به اندازه یک وزارتخانه باز کرد.
وی با اشاره به ساز و کار تعیین رئیس جمعیت هلال احمر افزود: در اوایل انقلاب مرحوم سامی وزیر بهداشت وقت، همزمان رییس جمعیت هلال احمر شد و در آن زمان خسارت زیادی به اموال و نظم درونی جمعیت شیر و خورشید سرخ وارد شد. در ان بازه زمانی، امام خمینی (ره)، که دستور احیای جمعیت هلال احمر را دادند، نماینده تعیین کردند وبه مرور دوباره هلال احمر مستقل از دولت به فعالیت خود ادامه داد.


وی گفت: پس از مدتی نیز اساسنامه مستقل جمعیت ایجاد و مشخص شد که تغییرات هلال احمر تابع دولت ها نیست. هرچند دولت ها در تقویت یا تخریب آن موثرند و دولت از طریق نمایندگان رییس جمهور در شورای عالی می تواند بودجه و امکانات هلال احمر را در دولت تسهیل کنند و یا بالعکس دعوای سیاسی راه بیندازند یا خدای نکرده شرایطی مثل سال ۹۸ برای جمعیت پیش بیاورند که اعتبار هلال احمر را مخدوش کرد.


صارمیان افزود: اساسنامه جمعیت هلال احمر تابع قوانین جمهوری اسلامی و ذیل قانون اساسی است اما در نگارش آن نهاد قانون گذار و شورای نگهبان و تقنینی، هم قوانین فدراسیون بین المللی و هم موافقت با قانون اساسی را لحاظ کرده.


این پژوهشگر حوزه بحران و هلال احمر با اشاره به تحولات بیرون ساخت، تاکید کرد: دخالت در امور هلال احمر از محلی غیر از چهارچوب مشخص اساسنامه، هلال احمر را تضعیف می کند. از مجلس تا دولت منتخب باید این دلسوزی را برای دوره ای معقول تثبیت کنند، کارنامه بخواهند و مطالبه کنند اما حقانیت مستقل مدنی هلال احمر را هم بپذیرند. مدیران فعلی بر اساس همین حقانیت قانونی می توانند به پیشواز همراهی با دولت روند و البته دست پر برگردند، نه اینکه وظایفی بر اساس ناتوانی در انتقال نیازهای انجام ماموریت ها بپذیرید.


وی گفت: ما ممکن است در همین شرایط با یک موج سنگین دیگر پاندمی در کنار سانحه ای طبیعی مواجه شویم و به همین علت باید در سال اول دولت دور اندیشی شود.


وی افزود: مشخصا پرسنل جمعیت از رئیس جمهوری که چهل سال با متن قانون کار کرده اند، توقع دارند که از اساسنامه به عنوان قانون اداره جمعیت هلال احمر، صیانت کنند.


صارمیان در پایان گفت: مدیر سیاسی پیش دولت می رود و می گوید ‌من فیل هوا می کنم و خواسته ای هم ندارم جز این که من را در نهاد تخصصی هلال احمر معرفی کنید، اما پای سانحه که پیش می آید، عیار معلوم می شود و امیدوارم بازهم جمعیت تابعی از یک وزارتخانه خاص نشود و هلال احمر قانونا متکی به مجمع عمومی منتخبین و شورای عالیست و نباید این استعداد و امکان مردمی را از بخش داوطلبی مانع شد و با اقدامات دولتی بخیه زد. آن‌ موقع، توقع از ملت هم پاسخ شایسته ای دریافت نخواهد کرد. این استقلال قابل احترام است و تزاحمی هم برای دولت ندارد.


انتهای پیام/



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته